Annons:
Etikettkrukväxter
Läst 2390 ggr
[BergThor]
7/25/18, 11:11 AM

Elefantöra / Parasollpilea

Hej! Jag köpte en stickling av en elefantöra för en tid sedan. Jag fick rådet att låta den växa några centimeter till innan jag planterade om den. Den har bara växt ca 1-2 cm på 3 och en halv vecka men har fått flera nya blad. Bör jag vänta längre eller kan jag plantera om den nu? Hur stor kruka ska jag sätta den i? På ena bilden (taget mer uppifrån) så ser man att ett blad i bakre höger hörn har blivit lite brunt och ”skadat”. Är det något att oroa sig över? Ska jag knipsa bort det? Det här är min första växt av denna art och jag vill såå gärna att den överlever mina inte alls gröna fingrar.

Annons:
[BergThor]
7/25/18, 11:13 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#1

Skrev inlägget via appen, bilderna verkar inte ha kommit med så lägger dom här.

Torparmor
7/25/18, 11:18 AM
#2

Jag skulle plantera om den, den är inte alls krävande. Det blir ofta blad som gulnar och de får sitta kvar ock bli torra när jag inte hinner ta bort dem. Vill du ta bort dem tidigare är det ok, men vrid bladstjälken så lossnar den lätt utan att du skadar plantan. Lycka till!


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

[Forest]
8/11/18, 7:52 PM
#3

Jag är rätt smidig sätter mina skott oftast i en kruka som den får bo i länge planterar om ganska sällan 😊Vissa pysslar jag mer om med plantera om byta jord mm men ofta tar jag större kruka från början 🙄 Så jag skulle i ditt fall planterat om o låta den må gott i den krukan ett tag 👍🏻

[BergThor]
8/16/18, 1:08 AM
#4

Jag planterade om plantan för en tid sedan och den har börjat växa lite mer i sin nya kruka. När jag skulle flytta över den så märkte jag att rotsystemet var väldigt litet och rötterna var jättetunna. Är det normalt? Orolig att den inte ska orka men den verkar kämpa på ändå! Hur ofta bör man vattna?

Torparmor
8/16/18, 8:21 PM
#5

Jag vattnar mycket sällan, så mina växter är vana. Men just elefantöra vill torka upp ordentligt mellan vattningarna och som #3 skrev den får stå länge i samma kruka - du såg ju också att den hade ett litet rotsystem


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Linndis
9/2/18, 10:55 PM
#6

Jag har också planterat elefantöra från stickling, tycker att stjälkarna blir lite röd/rosa. Ngn som vet varför de blir så?

Annons:
Upp till toppen
Annons: