Annons:
Etikettväxtidentifiering
Läst 939 ggr
[BergThor]
7/20/18, 9:55 AM

Vad är detta?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Hej! Hittade ingen sajt för växter som växer ute så det här var det närmsta jag kom. Hoppas att någon kan ha en aning ändå, eller hänvisa till något. Vi har en häck som hägnar in trädgården på framsidan. Nu har den helt plötsligt fått bär vilket den aldrig haft tidigare. För tillfället ca 80-85 cm hög. Kan bli över en meter men då får vi trimma ner den för den växer så ojämnt. Frågan är, vad är det för buske/växt? Kan vara bra att veta namnet på den så man kan kolla upp om den är giftig. (Nej det är inte en vinbärsbuske.)

Annons:
beem
7/20/18, 10:12 AM
#1

Måbär….kanske


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Lona
7/20/18, 10:43 AM
#2

Det är nog måbär, ja. Vanlig som häckväxt och släkt med vinbär. Inte giftig men jag tror inte att man kan använda bären till något, de smakar väl inget vidare. Att den har bär för första gången kan bero på att den har varit klippt tidigare eller på att det pga värmen varit extremt bra förutsättningar för vinbär i år, åtminstone på vissa håll i landet. Antar att det är samma sak för måbär.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[BergThor]
7/20/18, 2:13 PM
#3

Tack så jättemycket för era svar! Har googlat och läst lite och det ser ut som måbär, inte giftiga men inte heller goda. Trevlig helg! :)

Upp till toppen
Annons: