Annons:
Etiketterohyrasjukdomar
Läst 2013 ggr
Lerklutten
2018-06-19 20:53

Sjuk?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad har min kaktus råkat ut för? Tacksam för tips!

Annons:
Åsa S
2018-06-19 20:59
#1

Jag tror ullöss

Ary
2018-06-19 21:02
#2

Om du tar en tops går det att peta bort några av de vita prickarna/fläckarna? Skulle flytta den till ett eget rum för säkerhets skull.

Lerklutten
2018-06-19 21:41
#3

Jag har provat med pensel, men det är svårt att få bort det vita "skräpet". Kan det verkligen vara löss? Det ser inte ut som löss. Jag ska nog flytta på den iallafall, så att inte de andra kaktusarna blir smittade. 

Tack för era svar!

Lerklutten
2018-06-19 21:42
#4

Kan man behandla den med såpa, månn tro?

Pyttelite
2018-06-19 21:49
#5

Det ser ut som ett kraftigt angrepp det finns ett medel som heter Provado som är effektivt. Finns i vanliga mataffärer och kan även finnas i sprayform annars är det vanligen pinnar.

Jag tror att man ska vara lite försiktig med för mycket vatten annars kan säkert såpa fungera bara inte kaktusen får bli för blöt.

Här är också ett annat exemplar från Trädgårdssajten; https://tradgard.ifokus.se/discussions/4f6ee75ad4ebea58a200079d-kaktus-ulloss

http://www.bayergarden.se/Produkter/p/Provado-Care


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Ary
2018-06-19 22:03
#6

Det vita på ullöss är ett skyddande vaxhölje som lössen bor under.

Där den angripna växten har stått behöver man tvätta gardiner i 60 grader och sprita av allt inklusive springor runt omkring och vänta med att sätta dit växter länge. Somliga säger 2 mån men det verkar inte räcka..

Du kan sprita topsen när tar bort. Eller eventuellt slänga om det det visar sig vara ullöss, det är svårt att bli av med och kan gå över och bli rotlöss som är ännu svårare.

Tänk på om du använder provado att jorden ska lämnas in på tipp som miljöfarligt avfall.

Lycka till! 🙂

Annons:
Pyttelite
2018-06-19 22:30
#7

#6 Provado ska inte användas på ätbara växter och ska användas med försiktighet men att jorden måste lämnas in för destruering är jag väldigt tveksam till - var hittar du detta krav?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Ary
2018-06-19 23:00
#8
Om du goglar på provado jord miljö, första dokumentet jag ser iaf: provado insektsspray 1 - toxashop

ÅTGÄRDER FÖR UNDVIKANDE AV MILJÖSKADOR

Förhindra att spill kommer ut i vattendrag eller avlopp och förorenar jord och vegetation.

ÅTGÄRDER FÖR RENGÖRING

Sörj för god luftväxling. Undvik respektive avlägsna kringliggande antändningskällor. Valla in med vermikulit,

sand, jord eller annat inert absorptionsmaterial och samla upp i förslutbara behållare. Rengör golv och förorenade föremål med en fuktig trasa. Uppsamlat material samt trasor som används för rengöring är farligt avfall.

Pyttelite
2018-06-19 23:12
#9

#8 Jag hittar inte det du hittat och förstår inte riktigt sammanhanget men det motsäger inte det du skriver. 

Oavsett så är det viktigt att följa anvisningarna på förpackningen.

Är angreppet för stort släng hellre kaktusen än bekämpa med gift.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Pyttelite
2018-06-20 06:47
#11

Jag tror inte att det menas att jord som du har haft provadopinnar i eller att du måste hantera krukväxter du behandlat med spray som miljöfarligt avfall.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Åsa S
2018-06-20 11:50
#12

Läser man säkerhetsbladet så står det att det är ett klass 2 medel och såna säljs i inte i butik + man måste ha utbildning och ett giltigt certifikat. Olika medel finns i olika koncentrationer de som säljs till hemodlare är klass 3 medel och de brukar vara rätt mycket utspädda jämfört med de klass 1+2 medel som säljs till yrkesodlare där risken för skador och liknande kan vara större vid fel hantering

Pyttelite
2018-06-20 12:16
#13

Jag rekommenderar att ni läser de anvisningar som finns på produkten. Att det skulle finnas ett destrueringskrav eller invallningskrav på jord för hemodlaren eller för hantering av krukväxter ifrågasätter jag.Däremot Den typen av medel brukar inte vara tillåtna. Produkten ska inte användas till ätbara växter utan ska endast användas till prydnadsväxter. Ska produkten slängas följer man även dör anvisningar gör hur de ska källsorteras.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
Caeli
2018-06-20 20:14
#14

#4 Jag tycker inte om att använda gift till växterna så jag hade provat med såpa. Har du tillgång till trädgård så kan du ju som en sista utväg sätta ut den under en buske. Kanske någon lusätande insekt kan tänka sig att hjälpa till! Mina stora krukodlade hortensior var fulla av löss efter vinterförvaringen. Men efter några veckor utomhus var de lusfria och nu är knopparna på gång!😀 Men det beror förstås på vad det är för typ av ohyra som man har fått.

Lerklutten
2018-06-20 23:39
#15

Tack för ert engagemang och era tips! Jag tror att jag slänger kaktusen faktiskt. Den har inte smittat övriga kaktusar än, så det är ju bra. 🌵🌵🌵🌵

[HundochKatt]
2018-06-22 23:09
#16

#6 Låter väldigt konstigt att man ska lämna in jord för destruktering om man använt provado i jorden, när effekten avtar efter 3 månader. 🤔 

Det tolkar jag som att "giftet" försvinner och inte är alls farligt att slänga som vanligt. 

Och jo, Provado pinnar säljs i vissa ICA butiker. 

Just nu använder jag det till alla mina pelargoner efter angrepp av trips och något annat som jag tror är vita flygare. 

Till TS, bra att du slängde kaktusen, ser den ut sådär så är det inte värt att behandla just den, men försök att göra rent så mycket som möjligt omkring och du kan i förebyggande syfte stoppa ner Provado i de andra krukorna. Så skulle jag gjort i alla fall.

Lerklutten
2018-06-27 12:45
#17

Tack!

Upp till toppen
Annons: