Annons:
Etikettkrukväxter
Läst 2783 ggr
beem
6/10/18, 11:22 AM

Nerium tappar blad

Jag köpte  en Nerium under våren och den har verkligen glatt mig med blomning. Den har slutat blomma och har inga nya knoppar. Nu rasar bladen av den. Den har ingen ohyra. 

Vad kan det bero på att den tappar så mycket blad nu - är det normalt  ?


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Annons:
Pyttelite
6/10/18, 11:44 AM
#1

Du får berätta lite mer om den. 

- Var står den? (Gassande sol, skugga, inne, ute …)
- Hur ofta får den vatten?
- Har den torkat ut rejält ngn gång?
- Flyttar du den ofta?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


beem
6/10/18, 1:09 PM
#2

Den står nu i en trapp med takfönster mot söder. Jag vattnar den så snart den känns torr - låter den torka upp mellan vattningarna.  Den står hela tiden på samma plats.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Lillyrod
6/10/18, 1:18 PM
#3

Nerium vill stå med "huvudet i solen och fötterna i vatten". Det låter som jag på sommaren 😃

Den kan vara känslig mot andra växter. Jag hade en jättestor nerium som tvärdog när jag tog in julgranen ett år. Om du kan så ställ ut den i solen och ge mycket vatten.

beem
6/10/18, 1:29 PM
#4

Den har ganska trångt i krukan vilket gör att den torkar ganska snabbt. Jag har läst att den ska stå trångt men det kanske är fel.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Pyttelite
6/10/18, 2:13 PM
#5

Tyvärr är väl det ett relativt begrepp. Är krukan så liten att den hinner torka ut på kort tid så skulle jag inte tveka att plantera om.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


beem
6/10/18, 3:24 PM
#6

#5 Japp det får bli en omplantering idag till större kruka. Det är ju som du säger - vad  är en liten/stor kruka - beror ju på vad man jfr med.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Annons:
beem
6/10/18, 7:55 PM
#7

Nu är den omplanterade i större krukas med medelhafsjord - hade det hemma. Jag tror att det varit för varmt och  för torr luft där den stod.

 I morgon  får den flytta ut i lite friskare luft.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Pyttelite
6/10/18, 8:18 PM
#8

Härligt jag tror att den kommer sig bara den får lite återhämtning.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Upp till toppen
Annons: