Annons:
Etikettkrukväxter
Läst 8161 ggr
Carvecomp
2018-05-30 11:22

Kaktus som skrumpnar ihop

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag köpte denna kaktus förra året och efter ett tag skrynklade den ihop enligt bild. Min kompis köpte en likadan samtidigt och fick samma problem med sin. Hon trodde att det var pga för mycket vatten medans jag knappt vattnade min alls och tänkte att det var för lite vatten…

Den får väldigt lite vatten av mig (endast 1-2 skvättar detta år än sålänge!)

Vet någon vad detta beror på och kanske ungefär hur ofta jag bör vattna den?

Annons:
Pyttelite
2018-05-30 21:45
#1

Jättetråkigt! Blir heller inte riktigt klok på kaktusar så jag vågade inte tipsa om något mer än beklaga och känner igen mig.

Någon som har bättre svar!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Kirnzy
2018-05-30 22:24
#2

Ser inte riktigt från bilden hur stor den är , men jag skulle vattna iallafall en gång i månaden. Och då inte små skvättar utan en lite större mängd (dock inte så all jord blir våt!). Jag är absolut inget proffs men skriver utefter egna erfarenheter. Själv tycker jag att de platta kaktusarna (speciellt opuntia-släktet) är betydligt klurigare än de andra. De ruttnar väldigt lätt av övernattning och torkar väldigt snabbt av för lite vatten. Jag vattnat mina små (upp till 15cm varannan vecka och de större var tredje-fjärde vecka. De säckar lätt ihop av både över och undervattning, men din ser absolut för uttorkad ut. Kag skulle nog testa att ge den vatten nu, sen igen om 1-2 veckor (beroende på hur snabbt jorden torkar), så att den får riktigt med vatten utan att bli dränkt, och sen vattna med lite längre mellanrum.

Carvecomp
2018-05-31 18:46
#3

Det är jättesvårt! Har en till kaktus som är 1,5 m som jag inte heller vågar vattna! Den har blivit tunn och väldigt kompakt/hård så jag tror den vill ha mer vatten (oftare än 2ggr/år som nu) 😃

Då ska jag börja vattna oftare som du nämner #2 Kirnzy. Är det samma vattning på vintern som gäller?

Denna på bilden är ca 2,5-30 cm hög och det är en opuntia tror jag (en sådan som kan få nötter eller vad det är)

beem
2018-06-03 14:59
#4

Jag har också den Kaktusen. 

Jag hade min i österfönster och den skrumpnade ihop och bladen  vek sig. Jag trodde att jag missat vattning och vattnade. Inget hände så jag vattnade mer. Inget hände.

Jag hittade sen info på nätet om att vissa kaktusar inte gillar sol.  Jag tänkte att kanske gäller det den här sorten. Jag flyttade min kaktus från solfönster och voila den är hur fin som helst. 

När jag vattnar gör jag det ganska rejält och sen får den torka upp innan nästa vattning.  Nu har jag en jättefin Kaktus.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Carvecomp
2018-06-06 23:25
#5

#4 är det en opuntia du har också? 

Vart ställde du kaktusen? Vi har nämligen bara sydfönster = gassande sol all day. Men det går ju att ställa in den en bit i rummet. Jag tänker automatiskt att alla kaktusar älskar sol?!😃

beem
2018-06-07 13:59
#6

#5 Jag visste inte namnet då jag köpte den men den ser ut precis som din.  Jag har en den bit från fönstret där solen inte når.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Annons:
Upp till toppen
Annons: