Annons:
Etiketterohyrasjukdomar
Läst 2388 ggr
Carvecomp
5/28/18, 2:17 PM

Angrepp rötter på avokado?

Har en avokadoplanta som är ett par månader gammal och den står fortfarande i vatten. Nu såg jag att det växt ut någon konstigt på rötterna och jag undrar om det är normalt eller något typ av angrepp.

Är det någon som vet vad det är och om jag bör göra något?

Annons:
Carvecomp
5/28/18, 2:18 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Bild

Åsa S
5/28/18, 2:22 PM
#2

Helt normalt det är kallusvävnad = samma vävnad som bildar rötter, men jag tror nog den skulle vilja ner i en kruka jord

Carvecomp
5/28/18, 2:54 PM
#3

#2 Åh tack! Tänkte och hoppades att det kanske kunde vara normalt, va skönt. Jag läste någonstans att avokado kan stå i vatten upp till ett år men det börjar bli jobbigt för rötterna vill växa upp ur glaset så det får nog bli en kruka nu.

Pyttelite
5/28/18, 8:12 PM
#4

Intressant ämne för fördjupning "kallusvävnad". 

Lycka till med herr Avokado (eller Fru) blir säkert ståtlig i en kruka.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[Thiah]
5/31/18, 4:17 PM
#5

Äntligen någon som har likadant som jag! Fått det på alla mina "vattenfödda" avokado. :)

Carvecomp
5/31/18, 6:53 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

#4 ja visst är det spännande! Var tvungen att sätta mig och läsa lite om det :) 

#5 Hur länge låter du dina st i vatten som längst? Denna fick jord nu, jag är rädd om den för den har fått två stammar vilket jag inte sett innan?

Annons:
Pyttelite
5/31/18, 7:00 PM
#7

Smart metod att använda tandpetare som blompinnar!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[Thiah]
5/31/18, 7:57 PM
#8

#6 jag låter dem växa länge i vatten. Har förstått att avokado går bra att ha i vatten hela tiden. Mina katter gillar avokado så ja,många har dött… Denna omgång försökte jag få 4 kärnor att växa men bara en orkade. Dessa satte jag i jord…

Denna kommentar har tagits bort.
[Rhonda]
6/4/18, 9:08 AM
#10

Jag hade en avokado för ca 12 år sedan som jag planterade i en stor, vit, självvattnande kruka (50cm hög) när toppskottet visade sig. Plantan blev över 2m hög.

Upp till toppen
Annons: