Annons:
Etikettväxtidentifiering
Läst 2684 ggr
carcharodon
5/27/18, 11:33 AM

Vilken växt?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vet någon vad den här växten kan heta? Försöker lita ut om jag kan ta hem den, eller om den kanske är giftig för katter.

Annons:
Maria
5/27/18, 11:37 AM
#1

Jag tror det är en fikus av något slag.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Rhonda]
5/27/18, 11:53 AM
#2

Googla på narrfikus

Pyttelite
5/27/18, 12:03 PM
#3

Växten du har tror jag är en Fönsterfikus - Ficus elastica robusta.

https://www.odla.nu/inspiration/fikus-fonsterfikus

Växten har en vit växtsaft som inte är bra vare sig för djur eller människor. Den kallas också för Rubber Plant i USA som dessvärre inte är ett entydigt begrepp.

Jag har själv katt och skulle faktiskt kolla först om katten var intresserad. Har aldrig haft någon katt som ätit på denna växt men jag skulle ha koll innan jag bestämmer mig för att ha den kvar.

Gäller det kattungar är man aldrig riktigt säker på vad de hittar på. För att de ska få i sig något krävs det en rejäl tugga och bladen isig är inte kattvänliga och läderartade. Växtsaften kommer från bladskaftet om det lossnar från stammen.

Så det blir ett både och svar - är du jätteorolig skippa växten annars skulle jag testa.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Pyttelite
5/27/18, 12:17 PM
#4

Rättelse: Efter att kollat på Rhondas förslag - såg inte det innan jag skrev - tror jag också mer på narrfikus. 

Den finns inte med på listan över giftiga växter som ASPCA har där är det främst Benjaminfikus man pratar om men jag skulle vara försiktig men inte överdrivet orolig enligt ovan resonemang. 

Är förmodligen inte ens släkt med Ficus.

https://www.odla.nu/shop/narrfikus.html


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


carcharodon
5/27/18, 3:31 PM
#6

Tack för alla svar. Jag ska läsa allt jag kan hitta om narrfikus och fönsterfikus för säkerhetsskull och se. Men som det verkar nu så ska det ju inte vara någon fara. Mina katter brukar inte tugga på tjockbladiga växter, men kan vara skönt att vara säker innan man tar hem något.

Annons:
Upp till toppen
Annons: