Annons:
Etiketterohyrasjukdomar
Läst 811 ggr
Derrtag
5/22/18, 7:01 PM

Hjälp!! Rör-mig-ej plantor sjuka??

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

(Kopierade mitt inlägg på trädgård iFokus, jag är för lat för att skriva samma sak igen:P )Mina nästan 1 månad gamla rör mig ej plantor har växt jättebra hittils, men de senaste 2-3 dagarna så började de se sjuka ut. Plötsligt dök små, ljusgröna/gula fläckar upp på bladen, dessa blad blev sedan snabbt gula och föll ner. Jag har flera krukor på samma plats, och det händer i alla. Det fick mig att tänka på ohyra, men när jag kollade så hittade jag ingenting alls… De bleka, gul/ljusgrönaktiga, sjuka bladen är inte längre känsliga och stänger sig inte vid berörning. Jag är såååå förrvirrad, det hände så plötsligt! Vad kan det vara? Övervattning? (Vattnar alla krukorna ungefär samtidigt) För mycket sol/torrka? Ohyra? Bilden visar bladen när de är fläckiga, samt hur de blir när de blir helt gula.

Annons:
Pyttelite
5/22/18, 9:13 PM
#1

Var står krukorna är det gassande sol och mycket varmt där?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Derrtag
5/22/18, 9:31 PM
#2

Det är sol nästan hela dagen och all värme är från solen, uppvärmningrn är avstängt. Jaa det är varmt, och torrt, antar att de inte gillar det…

Pyttelite
5/22/18, 10:10 PM
#3

Tror att det kan vara orsaken till att de gulnat. De vill ha ganska hög luftfuktighet. De vill inte torka ut helt men är inga vattenväxter och de gillar inte överdriven värme även om de gärna vill stå ljust.

Typisk jobbig växt! Jag gillar dom som tål sol och värme och mår bra av att torka ut.  🙂

Se om du kan hittat ett annat ljust ställe men som inte är i direkt solljus eller om det inte går skydda den från direkt sol.

Ser också att det är en invasiv växt i vissa länder och att den är pantropisk.

https://en.wikipedia.org/wiki/Mimosa_pudica


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Derrtag
5/23/18, 7:01 AM
#4

Tack för hjälpen! Ska hitta en annan plats för dem👍 Så känsliga de är, nästan overkligt😌☺

Pyttelite
5/25/18, 10:35 PM
#5

Hur har de gått ser de fortfarande ledsna ut?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Derrtag
5/31/18, 6:57 PM
#6

#5 Jag har lagt dem i en stor genomskinlig plastlåda med locket på (med lite hål så att de får luft) och sprejar varje morgon med vatten och de trivs mycket bättre! Växer som tusan så jag får snart inte plats med dem där inne… :)

Annons:
Pyttelite
5/31/18, 6:59 PM
#7

Verkligen roligt att höra snart kommer det säkert att blomma oxå.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Upp till toppen
Annons: