Annons:
Etikettorkid-er
Läst 21420 ggr
Mari
2018-05-21 22:37

Orkidéer i vatten?

Då jag såg en annons i en lokal köp o sälj-grupp på facebook där säljaren hade sina Orkidéer i vattenkultur så blev jag nyfiken och googlade lite men känner att jag behöver skriva lite och få svar.

Är det någon här som har testat? Jag har en orkidé nu som blommat klart, har haft flertalet tidigare som även blommat om men av någon anledning så har de dött av en efter en tills jag fick den jag har nu. 

Så jag tänkte om det kanske är värt att testa att ha dem i vatten istället? Hur gör man då på ett enkelt sätt för att hålla stänglarna upprätta? Har ju pinnar nu som man sticker ner i jorden…

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Annons:
Aleya
2018-05-21 22:57
#1

Jag har testat att bara ha dom i vatten. Funkar fint. Men du måste rensa bor allt substrat så det inte ligger och ruttnar. Sen ger jag den vatten att stå i varannan vecka och den mår bra.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Caeli
2018-05-22 08:20
#2

Håller också på att testa detta! Har fått hand om en orkidé som inte är så pigg… Satte den i en lite vidare glasvas i enbart vatten. Det är en ganska lång och smal planta så den behöver inte stöttas. Gjorde detta i går kväll så nu får vi se om det fungerar!😃

Mari
2018-05-22 09:11
#3

#1 Ska den stå i vatten varannan vecka och helt utan andra?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Aleya
2018-05-22 13:40
#4

#3 jag har i flera år låtit mina stå med krukan full av vatten. Så får den dricka upp allt. Sen när vattnet är slut får den stå en vecka utan vatten. Och så håller jag på så.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Mari
2018-05-23 12:28
#5

Tack! Ska testa med min orkidé nu framöver

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Aleya
2018-05-23 12:56
#6

#5 men du måste innan som jag skrev rensa bort allt substrat från rötterna. Annars kan det ruttna. Och det är pilligt men så värt det. Om du inte vill ha dom i vanligt vatten så kan man köpa kulor(gelé) som man sätter i vatten som av söndra vatten lite då och då.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
Pyttelite
2018-05-23 23:04
#7

#1 Om man fått tag på en illa medfaren orkidé kan det vara rena hälsokuren för växten med vattenkultur. Mari väldigt fina bilder du tar!!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Aleya
2018-05-24 07:18
#8

#7 jag måste bara undra om vattenkultur är något speciellt? För jag har aldrig hört namnet. För som jag skrev innan kör ju jag bara på vanligt vatten.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Pyttelite
2018-05-24 08:12
#9

#8 vattenkultur är samma sak som hydrokultur eller hydroponisk odling och egentligen samma princip som självbevattnande krukor. Många har säkert också rotat sticklingar i vattenglas. Det finns en mycket lång tradition i ämnet från stora flytande odlingar i sjöar till dagens teknik. Principen bygger på att man antingen odlar utan jord eller har någon motsvarighet till jord som då är antiseptisk så att vattnet inte kan ruttna. Näring tillförs via vattnet antingen via näringsrikt sjö- eller flodvatten eller flytande tillskottsnäring.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Mari
2018-05-25 09:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

#7 Tack!

Det är alltså denna planta jag tänkt testa med. Ser nu att de nedersta bladen börjar se lite trött ut, så har det börjat med de andra jag haft för att sedan sprida sig till hela plantan 😕

Kan jag använda samma ytterkruka till att ha som "vas"  eller behöver jag ha någon annan sort?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Aleya
2018-05-25 09:48
#11

#10 jag har så som du funderar på att göra. Ingen plastkruka, men ytterkrukan behöll jag.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Mari
2018-06-02 12:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Nu har jag påbörjat experimentet! Lät innerkrukan vara kvar iallafall nu i början då jag tyckte det blev så ostabilt med plantan som flöt runt.

Kanske att jag har för mycket vatten i nu?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Aleya
2018-06-02 12:54
#13

#12 du törs ta bort den och låta rötterna växa hur dom vill. Ett tips kan vara att låta en av blompinnarna vara "stöttande" istället. Jag stoppar lika mycket vatten i min och den dricker så mycket den vill. Så du har inte "övervattnat". Men låt den torka upp mellan vattningarna som jag skrev innan

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
Mari
2018-06-02 13:00
#14

#13 Tack! Då testar jag nog att ta bort krukan ikväll, ser att jag inte fick bort all "jord" då det lagt sig lite på botten så behöver byta ut vattnet mot nytt och skölja av rötterna ännu en gång.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Aleya
2018-06-02 13:26
#15

#14 skölj rötterna när du rensar och diska krukan. Passa även på att kolla om det finns rötter som är döda som kan klippas bort.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Mari
2018-06-29 23:08
#16

Nä detta går inte något bra för mig! Trots att jag har bytt vatten ofta och sköljt av rötterna ordentligt så blir vattnet grumligt bara efter en dag. I början såg min blomma mer kraftfull ut och full i liv. Nu har rötterna typ ruttnat bort och är bara som smala trådar kvar efter att yttersta delen blev som gele. 

Bladen har spruckit och håller nu på att skrumpna ihop. 

Finns det något jag kan göra nu eller är det dags att skiljas åt?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Mari
2018-06-29 23:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#17

Vågar väl egentligen inte visa bilder då det känns så ledsamt att jag misslyckats. Stackars lilla fina blomma det var inte meningen att få dig att må dåligt 😕

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Pyttelite
2018-06-29 23:27
#18

Ibland blir det inte som man tänkt - jag tror att det fortfarande finns hopp för din planta.

Jag skulle rensa upp. Det finns massor av gröna rötter kvar så den kan fortfarande leva gott.

Ta bort det mesta vattnet så att den får andas. Den håller på att drunkna nu.

Ett alternativ är att köpa vitmossa (sphagnum). En dyr men kompakt produkt  som håller fukt men gör inte det hela för blött. Bra att ta till när man behöver en reparation. 🙂

===


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Aleya
2018-06-29 23:53
#19

#16 låter du den stå i vatten konstant? För den ska dricka upp vattnet den har och sen torka ut i några veckor. Min dricker upp sitt på en vecka och får torka i två. Och min slutar aldrig blomma. (Fast den kanske blommar för att den mår skit och tänker att den ska dö hahahaha vad vet jag?) Ge den nu inte mer vatten. Ta bort det och låt den torka upp. Sen när jag rensade min orkidé så sköljde jag rötterna väl under rinnande vatten(ljummet) för att få bort algerna som fanns på mina rötter. Så låt den nu torka väl. Annars så köper du kulor som är som gel och som avger vatten och låter den stå i sådana. När den torkar upp.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Aleya
2018-06-30 00:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Jag satte just vatten i min kruka. Och tro mig. Jag har försökt ta död på denna orkidé. Men den är sedan 2013 och lever ännu. Vet att den fick någon underlig färg där ett tag men inte ens då dog den. Och min hade nu innan jag satt i vatten torkat i kanske 2-3 veckor. (Minns inte när den fick slut vatten så det kanske t o m är närmare en månad i torka.)

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
Pyttelite
2018-06-30 00:01
#21

Här finns lite tips och exempel på bra och dåliga saker man ska och inte ska göra.

https://www.youtube.com/watch?v=YO30o-G5it8

Miss Orhid Girl har också  massor av tips och hjälp och producerar dagliga program om orkidéodling.
https://www.youtube.com/user/MissOrchidGirl


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Mari
2018-06-30 10:15
#22

Tack för tips!

Jag har bara fyllt på med så mycket vatten som det var kvar när jag bytt, den har under den här tiden inte druckit upp. Nu i förrgår så tänkte jag nog inte klart för visst skulle den ha stått torrt ett tag, tänkte nog att de smala rötterna kanske behövde dricka då plantan verkar torka ihop? 

Då testar jag att låta den stå utan vatten i någon vecka

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Pyttelite
2018-06-30 10:21
#23

Alla växter klara inte av vattenkultur så jag skull satsa på vitmossa och vanlig orkidéjord i förlängningen.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Aleya
2018-06-30 11:17
#24

#22 ingen växt kan stå konstant i vatten om det inte är en vattenväxt. För då lär den börja ruttna. Som sagt har jag haft min utan jord och får vatten lite nu och lite då och då. Och den vill inte dö som sagt. Och när jag avlägsnade krukan och rensade från jord och döda rötter så var den ynklig. Men den tog sig. Men torka är enligt mig a och o.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Pyttelite
2018-06-30 11:28
#25

#24 Du har fel - många växter fungerar mycket bra i rena hydrokulturer andra fungerar bättre i semihydrokulturer och andra inte alls. Som den första videon talar om är det när det gäller orkidéer inte alltid så att enskilda exemplar ens klarar av en semikultur. Den andra länken går vidare till många informativa videor om hur orkidér kan repareras. En orkidé är oftast en epifyt om vi tänker på våra kommersiella växter. De växer oftast i träd där de tar upp vatten från regn och lever i mossliknande miljöer på stammar och i grenklykor i luftiga miljöer. De är inte växande i ”vanlig” jord och rötterna fungerar även som luftrötter. Många orkidéer trivs i hög luftfuktighet men kan torka ut emellanåt.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Mari
2018-06-30 19:26
#26

Felet jag insett att jag gjort måste vara att låta den stå för länge i vattnet, trodde den skulle dricka upp allt själv innan det var dags för torka men som skrivet här ovanför - en vecka i vatten och två utan fungerar nog mycket bättre. 

Får se hur detta går vägen nu

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Mari
2018-07-17 23:03
#27

Nu har orkidéen fått en tuff behandling - jag har glömt bort den sedan jag skrev här sist, utan vatten och gömde den bakom gardinen och reste bort. Var först idag jag kom på att den stod där så jag tittade till den.

Och vet ni! Den tredje stängeln vissnade ner men de andra två har skjutit nya skott som det ser ut att kunna komma blommor på! Kommer även något skott underifrån vid bladen men vet inte om det är en rot eller en stängel? Ska ta någon bild imorgon när det är ljusare. 

Den ser ju fortfarande väldigt trött ut i själva bladen, skrynkliga och mjuka men kanske den mår bättre nu när den fått stå i vatten någon dag?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Annons:
[Forest]
2018-08-11 20:16
#28

Jag är verkligen ingen orkidee människa jag tycker dom är superfina och har köpt hem någon då o då. Jag ger mina inte mycket vatten , har testat allt med dom. Plantera i bara vatten nop dom dör. Testar att vattna dom med doppa krukan i rumsvarmt vatten varannan söndag nä dom dör är några med inte vattna början på bladen. Låter dom glömmas bort bakom gardin av ca 10 lever 2 , 1 blommar wow otroligt. Så har jag hand om blommorna på jobbet i personalrummet 8 orkidéer 4 andra vattnar dom 1-2 gånger vi veckan dom blommar KONSTANT 🤪 Lycka till med dina 🤓

Mari
2018-08-11 20:19
#29

#28 Tack!

Plantan ser mer död än levande ut men nu är det rätt stora knoppar på stängerna som dök upp så snart kommer det blommor ❤️ Efter den blommat klart så köper jag nog lite "orkidejord" och petar ner den i igen, känns iallafall som att det är lättare att hålla dem vid liv då. 

Men då har jag iallafall provat detta med vatten och det är inget jag vågar mig på någon mer gång framöver. Tror att mycket kan bero på att jag har fönstren i fel väderstreck också, inte för att jag vet nu vilket håll dem är åt men skulle ha haft åt fler istället för i min lilla lägenhet så skulle de nog trivas bättre.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

teafredriksson
2018-08-26 14:55
#30

Har hört att många vänder sig till vattenkultur, att ha de i endast vatten, då de vill att de ska blomma i princip konstant.

Jag använder fortfarande bark till alla mina. De jag köper låter jag blomma klart, sen klipper jag alla stänglar och planterar om i fräscht material. Många säger även att man inte ska klippa stänglar bara för att blommorna släpper, för att de kan blomma vidare senare och man ska vänta med att klippa tills stängeln torkar ut.

Jag försöker inte "tvinga på" mina orkidéer fler blomningar, utan när de är klar för tillfället låter jag den vila och fokusera på blad och rötter.

Vattningen för orkidéerna tycker jag är lättare än i princip alla mina andra växter. De visar tydligt när de behöver vatten genom att rötterna blir silvriga. Så länge de är minsta grön låter jag de vänta ett tag till. För fukt har jag vatten på ett fat med leca-kulor som växten står på (de är planterade i transparanta plastkrukor).

Det jag hört om vattenkultur som man måste vara noga med är som ovanstående redan nämnt att den inte ska ha vatten HELA tiden. Samt att stammen (mittendelen av orkidén) inte ska stå i vatten då den då lätt ruttnar.

Som också är nämnt här ovan, så är Miss Orchid Girl på youtube helt klart värd att följa! Tycker hon är extremt bra, väldigt tydlig i det hon gör och förklarar allt så man förstår :)

Effie
2018-08-29 10:16
#31

Jag tycker det här var en intressant tråd. Jag har så där en tjugo phalaenopsis, som jag haft I orkidejord (bark)…och det är ett företag att plocka ut dem I köket, vattna igenom dem, låta dem droppa av, och ställa tillbaka dem igen.  Det har också varit svårt att ta hand om keiki och få dem att överleva. Jag är ju ingen expert alls.

Så jag testar nu. Jag har letat rätt på ett antal glaskärl. Glasburkar, glas på fot med stor kupa, glasvaser från second hand, en karaff… Lite olika höjd på dem (det ville jag ha). Pillade bort så mycket bark jag kunde (det sitter ju fast) och hällde på vatten.

Det är väl någon vecka sedan; lite mer med de första för jag har tagit det pö om pö. Och jag tycker det ser bra ut.  Har hällt av och fyllt på ett par ganger om det sett brunt ut, eftersom jag inte pillat bort allt.

Funderar på om de som har problem med grumlighet har krukorna I fönster med sol och ljus. Jag har solskydd för mina orkideer.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

[Forest]
2018-08-30 10:26
#32

En fråga till er som kan lite om dessa blommor. Ger ni dom någon näring isf när gör ni det?

Effie
2018-09-16 12:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

Jag har börjat testa. Det här är några av orkidéerna i köket; bara som exempel på olika glaskärl jag satt dem i. (Från skåpen, second hand, öob, Ikea) Det är väl mest för min skull det här (enklare) men flera kommer med nya blad.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Effie
2019-05-29 08:22
#34

Är det bara jag som fortsatt med detta? En vecka med vatten (upp till nedre delen av plantan), två veckor med bottenskyla vatten.

Nu har det här varit ett orkidéblomningsår tror jag (manga som rapporterar om fina blomningar)…men mina orkidéer verkar trivas (nya blad och rotter), och en hel del som inte blommat på länge, eller någonsin, blommar.

Förutom de som hamnat I ett lite för soligt fönster (västerläge)…men nu har de fått solskydd också. Ska pyssla om dem lite I helgen och fylla på vatten.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Annons:
Mari
2019-05-30 14:27
#35

Jag stoppade ner min i orkidéjord igen men den ser nu värre ut än någonsin. Funderade senast igår om jag skulle ge detta ett nytt försök och om det på något sätt går att boosta den med något?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Lillräkanf
2019-05-31 18:08
#36

Jag gjorde detta förra året. Blad växte ut som tusan i ca ett år. Då hade jag rötterna i vatten. Sen när vattnet sugits upp lät jag den stå utan vatten lika länge som det tog för den att suga upp det. Ca 2 veckor. Detta höll i ett år. Sen ruttnande rot efter rot bort tills hela plantan dog. Den blommade aldrig under denna tid men den fick jättemånga nya stora fina blad somsagt:)

Maleficum
2019-06-10 14:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#37

Där jag bor nu har Orchiderna aldrig trivts (men hos mamma piggnar de på sig trots att vi skött dem på samma vis), men efter att ha plockat hem några av hennes bebisar (som hon ofta får på sina) så testa jag att sätta dem i bakkanten på mitt ena akvarium (som har en bakgrund) och låta några rötter gå ner i vattnet samt att de får ljus av akvariets ljusramp och de verkar stortrivas! De med korta rötter (två av tre plantor) får naturlig "vattenpaus" när akvarievattnet sjunker lite (pga avdunstning) och blir vattnade igen när jag byter vatten (och då fyller upp akvariet igen). Får ju automatiskt näring också.

Har även andra växter som sitter direkt med rötterna ner i vattnet (bla Hoya Carnosa) och de trivs super och växer så det knakar!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Pyttelite
2019-06-10 19:38
#38

Fantastiskt - förmodligen mycket nära dess naturliga växtsätt. 

Undrar hur det blir när blommorna kommer?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[Forest]
2019-06-11 10:08
#39

Håll i hatten. Här har en blommat sen i jul och två nya stänger kommer upp den har jag haft i flera år(inte blommat).  En annan som jag köpte vissna och jag bytte till ny den blommat länge och även denna kommer nya blomknoppar på :)  En annan som även denna haft i flera år ser jag inget nytt på den har jag säkert haft i 5 år.

Plantgalen
2019-09-02 11:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#40

Hejsan! Ni verkar kunna en hel del i denna tråd.. jag har brutalt misskött min orkide och den har trots detta blommat två gånger och bladen är fortfarande fina. Nya rötter kommer också. Nu har jag planterat om den i vatten för jag hade så dålig koll på den när jag inte såg den (rötterna då). Jag vill gärna ha den i vatten som jag nu satt den i (den har stått i orkidejord och vatten innan men torkat upp då och då), men jag är lite orolig för rötterna?? Vad hade ni gjort? Vilka ska jag klippa bort? Vissa är ju gröna men dåliga i tippen.. Förstår att de svampiga rötterna är pga övervattning och jag har pillat bort det mjuka. Borde jag klippt även trådarna? 😬🤦🏻‍♀️ (se bild)

Lillräkanf
2019-09-02 19:38
#41

Trådarna och det vita kan du klippa bort. Klipp inte bort något innan de bleknat. Det jag har märkt när jag provat att ha dem i vatten är att man inte får täcka rötterna med vatten, så altså bara ha några centimeter i vatten. Och då kan man ha dem i vatten hela tiden utan "torkvila". Har man dem i vatten med stora delar av rötterna i vatten så finns det risk att rötterna ruttnar (de blir vita och mjuka)

Annons:
Plantgalen
2019-09-02 22:52
#42

Åhh tack så jätte mycket för svar! Får fixa allt imorgon bitti! 🙏

Maleficum
2019-09-03 00:05
#43

Om jag kommer ihåg ska jag försöka ta nya foton på mina akvarieorkidéer! Dem verkar stormtrivas och har klarat sommaren helt utan problem :D Första gången sen jag flytta till nuvarande bostad jag har orkidéer som trivs och inte sakta tynar bort.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Plantgalen
2019-09-03 23:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#44

Vad härligt att dina verkar trivas! Vill gärna se bild på dem! Vad har du i akvariet? Jag har nyss hällt av vatten och klippt till rötterna på min… är det lagom bortklippt eller ska jag ta ännu mer av de bleka rötterna? Den ser ganska risig ut, tror ni den kan ha en chans att klara sig? Stackars orkidé…

Lillräkanf
2019-09-04 08:18
#45

Ja den har chans att klara sig! Har räddat orkidéer i mycket sämre tillstånd.. Vänta lite med att klippa mer tills rötterna blivit mjuka (på de vita ställerna) r de är Mjuka är de på väg att förmultna så då är det lika bra att klippa bort dem. Detta är så jag gjort. Jag säger inte att det är rätt sätt men efter att ha provat många olika vatten varianter är det detta som funkat bäst.. Det finns säkert andra jättebra tillvägagångssätt med :)

Maleficum
2019-09-04 10:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#46

Speciellt de små hade knappt några rötter när jag satte dem i akvariet :)

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Donnas Matte
2021-10-10 10:57
#47

Hur har det gått med era orkidéer i vatten?

Ett glatt hjärta lever längst - Shakespeare

Maleficum
2021-10-10 11:01
#48

Mina som växer i akvariet lever fortfarande :) De verkar dock inte känna något behov av att växa (troligen för att de får gott om ljus och näring som det är så de har väl inga behov av nya blad). Rötterna är även extremt gröna på dem!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
Donnas Matte
2021-10-10 11:14
#49

#48: Har dom blommat någon gång?

Ett glatt hjärta lever längst - Shakespeare

Maleficum
2021-10-10 11:17
#50

#49: Nej det har dem inte. Men jag antar det beror på att de har fri tillgång till näringsrikt vatten. Många blommor, vad jag förstått det, behöver ju "svälta" lite för att blomma. Är precis samma med mina Hoyor som växer ut akvariet, de växer så det knakar och är supergröna och fina men blommar inte.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Donnas Matte
2021-10-10 11:29
#51

Förlåt men jag tror att det bästa hade varit fönster för som där dom har tillgång till sol. Jag har mina hoyor och orkidéer i söderfönster men med ett gammalt fint antikt fönster som jag har klätt med spets som jag har liggande framför blommorna som solskydd. Sen kan du använda bark och vitmossa till båda. Jag har ett gäng orkidéer som jag har planterat om i ett nordfönster för vila men alla utom en har nya stänger på väg och dom brukar blomma även i detta fönster. Jag läste dina tidigare inlägg om att du brukar misslyckas men jag är övertygad om att du skulle få dom i blom. Vad har du för fönster?

Ett glatt hjärta lever längst - Shakespeare

Maleficum
2021-10-10 11:42
#52

#51: För min del bryr jag mig inte om ifall de blommar eller inte. Sen har de ljuset från akvarierampen (vilket bla är lysrör speciellt för växter) så de får mer (och bättre) ljus där än i mina fönster (kanske för mycket ljus för rampen är på 12 timmar/dygn). Har flera fönster åt väster men bara ett som är "öppet" (men med ett stort träd hos grannen som skuggar en del), de andra är täckta utanför av altantak och sen har jag ett fönster i öster.

Hoyor och paradisträd stormtrivs däremot i mina fönster så satsar mer på dem.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Pyttelite
2021-10-10 11:46
#53

#52: Misstänker att dina växter har en renande effekt på akvariet - allt öste inte blomma.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Donnas Matte
2021-10-10 11:49
#54

Jag håller med pyttelite. Mår dom bra för övrigt så spelar det ingen roll.

Ett glatt hjärta lever längst - Shakespeare

Maleficum
2021-10-10 12:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#55

#53: Precis. Är därför jag har mycket växter både i akvarierna men även "vanliga" krukväxter som växer ut ur akvarierna! Speciellt gullranka är perfekta för det ändamålet men även Hoya carnosa har jag märkt trivs bra, Dracaena har jag också haft men blir lite för stora och har precis stoppat ner för att testa om Zebrablad och Silverranka trivs. Har även några små jordgubbsplantor i ena akvariet.

Har även haft planer på att försöka fixa "ovanpå filter" för att lättare kunna odla saker.

Sen är det även fint med massa grönt även utanför akvariet :)

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
Effie
2021-11-09 07:52
#56

En av mina plantor har dött. Övriga lever. En del blommar till och från. Det är ett antal blomstänglar på gång nu.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Pyttelite
2021-11-09 07:56
#57

#56: Tråkigt att en har dött men fint att det kommer stänglar.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Effie
2021-11-09 08:02
#58

#57 Jag har nästan 30, så det känns inte så tungt.
Jag har ju samlat på mig; övertog övergivna överblommade present-orkidéer på jobbet; köpte små plantor när jag hittat, sparat keiki…och förstås handlat när jag hittat någon fin eller annorlunda blomma.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Pyttelite
2021-11-09 08:04
#59

#58: Vad roligt - det måste vara en skog av orkidéer hemma hos dig.😁


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Mari
2021-11-12 18:16
#60

Mina överlevde tyvärr inte i vattnet, testade att plantera dem i orkidéjord och då tog de sig och levde upp igen. Men har sedan i somras haft massdöd bland mina orkidér, vet inte vad som hände men iallafall en verkar hålla sig vid liv fortfarande.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Pyttelite
2021-11-12 18:21
#61

#60: Så tråkigt att de har dött.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Upp till toppen
Annons: