Orkidéer

Orkidéer i vatten?

2018-05-21 22:37 #0 av: Mari

Då jag såg en annons i en lokal köp o sälj-grupp på facebook där säljaren hade sina Orkidéer i vattenkultur så blev jag nyfiken och googlade lite men känner att jag behöver skriva lite och få svar.

Är det någon här som har testat? Jag har en orkidé nu som blommat klart, har haft flertalet tidigare som även blommat om men av någon anledning så har de dött av en efter en tills jag fick den jag har nu. 

Så jag tänkte om det kanske är värt att testa att ha dem i vatten istället? Hur gör man då på ett enkelt sätt för att hålla stänglarna upprätta? Har ju pinnar nu som man sticker ner i jorden... 

Anmäl
2018-05-21 22:57 #1 av: Aleya

Jag har testat att bara ha dom i vatten. Funkar fint.

Men du måste rensa bor allt substrat så det inte ligger och ruttnar.

Sen ger jag den vatten att stå i varannan vecka och den mår bra.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Anmäl
2018-05-22 08:20 #2 av: Caeli

Håller också på att testa detta! Har fått hand om en orkidé som inte är så pigg... Satte den i en lite vidare glasvas i enbart vatten. Det är en ganska lång och smal planta så den behöver inte stöttas.
Gjorde detta i går kväll så nu får vi se om det fungerar!😃

10% av livet är underbart, 10% är svårt, 80% är vad du själv gör det till.
Anmäl
2018-05-22 09:11 #3 av: Mari

#1 Ska den stå i vatten varannan vecka och helt utan andra?

Anmäl
2018-05-22 13:40 #4 av: Aleya

#3 jag har i flera år låtit mina stå med krukan full av vatten. Så får den dricka upp allt. Sen när vattnet är slut får den stå en vecka utan vatten. Och så håller jag på så.

Medarbetare för Julen

Anmäl
2018-05-23 12:28 #5 av: Mari

Tack! Ska testa med min orkidé nu framöver 

Anmäl
2018-05-23 12:56 #6 av: Aleya

#5 men du måste innan som jag skrev rensa bort allt substrat från rötterna. Annars kan det ruttna. Och det är pilligt men så värt det.
Om du inte vill ha dom i vanligt vatten så kan man köpa kulor(gelé) som man sätter i vatten som av söndra vatten lite då och då.

Medarbetare för Julen

Anmäl
2018-05-23 23:04 #7 av: Pyttelite

#1 Om man fått tag på en illa medfaren orkidé kan det vara rena hälsokuren för växten med vattenkultur.

Mari väldigt fina bilder du tar!!

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Anmäl
2018-05-24 07:18 #8 av: Aleya

#7 jag måste bara undra om vattenkultur är något speciellt? För jag har aldrig hört namnet.
För som jag skrev innan kör ju jag bara på vanligt vatten.

Medarbetare för Julen

Anmäl
2018-05-24 08:12 #9 av: Pyttelite

#8 vattenkultur är samma sak som hydrokultur eller hydroponisk odling och egentligen samma princip som självbevattnande krukor. Många har säkert också rotat sticklingar i vattenglas.

Det finns en mycket lång tradition i ämnet från stora flytande odlingar i sjöar till dagens teknik.

Principen bygger på att man antingen odlar utan jord eller har någon motsvarighet till jord som då är antiseptisk så att vattnet inte kan ruttna.

Näring tillförs via vattnet antingen via näringsrikt sjö- eller flodvatten eller flytande tillskottsnäring.

Anmäl
2018-05-25 09:23 #10 av: Mari

#7 Tack!

Det är alltså denna planta jag tänkt testa med. Ser nu att de nedersta bladen börjar se lite trött ut, så har det börjat med de andra jag haft för att sedan sprida sig till hela plantan Ledsen

Kan jag använda samma ytterkruka till att ha som "vas"  eller behöver jag ha någon annan sort?

Anmäl
2018-05-25 09:48 #11 av: Aleya

#10 jag har så som du funderar på att göra. Ingen plastkruka, men ytterkrukan behöll jag.

Medarbetare för Julen

Anmäl
2018-06-02 12:50 #12 av: Mari

Nu har jag påbörjat experimentet! Lät innerkrukan vara kvar iallafall nu i början då jag tyckte det blev så ostabilt med plantan som flöt runt.

Kanske att jag har för mycket vatten i nu? 

Anmäl
2018-06-02 12:54 #13 av: Aleya

#12 du törs ta bort den och låta rötterna växa hur dom vill. Ett tips kan vara att låta en av blompinnarna vara "stöttande" istället.
Jag stoppar lika mycket vatten i min och den dricker så mycket den vill. Så du har inte "övervattnat". Men låt den torka upp mellan vattningarna som jag skrev innan

Medarbetare för Julen

Anmäl
2018-06-02 13:00 #14 av: Mari

#13 Tack! Då testar jag nog att ta bort krukan ikväll, ser att jag inte fick bort all "jord" då det lagt sig lite på botten så behöver byta ut vattnet mot nytt och skölja av rötterna ännu en gång. 

Anmäl
2018-06-02 13:26 #15 av: Aleya

#14 skölj rötterna när du rensar och diska krukan. Passa även på att kolla om det finns rötter som är döda som kan klippas bort.

Medarbetare för Julen

Anmäl
2018-06-29 23:08 #16 av: Mari

Nä detta går inte något bra för mig! Trots att jag har bytt vatten ofta och sköljt av rötterna ordentligt så blir vattnet grumligt bara efter en dag. I början såg min blomma mer kraftfull ut och full i liv. Nu har rötterna typ ruttnat bort och är bara som smala trådar kvar efter att yttersta delen blev som gele. 

Bladen har spruckit och håller nu på att skrumpna ihop. 

Finns det något jag kan göra nu eller är det dags att skiljas åt? 

Anmäl
2018-06-29 23:11 #17 av: Mari

Vågar väl egentligen inte visa bilder då det känns så ledsamt att jag misslyckats. Stackars lilla fina blomma det var inte meningen att få dig att må dåligt Ledsen

Anmäl
2018-06-29 23:27 #18 av: Pyttelite

Ibland blir det inte som man tänkt - jag tror att det fortfarande finns hopp för din planta.

Jag skulle rensa upp. Det finns massor av gröna rötter kvar så den kan fortfarande leva gott.

Ta bort det mesta vattnet så att den får andas. Den håller på att drunkna nu.

Ett alternativ är att köpa vitmossa (sphagnum). En dyr men kompakt produkt  som håller fukt men gör inte det hela för blött. Bra att ta till när man behöver en reparation. Glad

Anmäl
2018-06-29 23:53 #19 av: Aleya

#16 låter du den stå i vatten konstant? För den ska dricka upp vattnet den har och sen torka ut i några veckor. Min dricker upp sitt på en vecka och får torka i två. Och min slutar aldrig blomma. (Fast den kanske blommar för att den mår skit och tänker att den ska dö hahahaha vad vet jag?)

Ge den nu inte mer vatten. Ta bort det och låt den torka upp. Sen när jag rensade min orkidé så sköljde jag rötterna väl under rinnande vatten(ljummet) för att få bort algerna som fanns på mina rötter.

Så låt den nu torka väl. Annars så köper du kulor som är som gel och som avger vatten och låter den stå i sådana. När den torkar upp.

Medarbetare för Julen

Anmäl
2018-06-30 00:01 #20 av: Aleya

Jag satte just vatten i min kruka.
Och tro mig. Jag har försökt ta död på denna orkidé.
Men den är sedan 2013 och lever ännu. Vet att den fick någon underlig färg där ett tag men inte ens då dog den.

Och min hade nu innan jag satt i vatten torkat i kanske 2-3 veckor. (Minns inte när den fick slut vatten så det kanske t o m är närmare en månad i torka.)

Medarbetare för Julen

Anmäl
2018-06-30 00:01 #21 av: Pyttelite

Här finns lite tips och exempel på bra och dåliga saker man ska och inte ska göra.

https://www.youtube.com/watch?v=YO30o-G5it8

Miss Orhid Girl har också  massor av tips och hjälp och producerar dagliga program om orkidéodling.
https://www.youtube.com/user/MissOrchidGirl

Anmäl
2018-06-30 10:15 #22 av: Mari

Tack för tips!

Jag har bara fyllt på med så mycket vatten som det var kvar när jag bytt, den har under den här tiden inte druckit upp. Nu i förrgår så tänkte jag nog inte klart för visst skulle den ha stått torrt ett tag, tänkte nog att de smala rötterna kanske behövde dricka då plantan verkar torka ihop? 

Då testar jag att låta den stå utan vatten i någon vecka

Anmäl
2018-06-30 10:21 #23 av: Pyttelite

Alla växter klara inte av vattenkultur så jag skull satsa på vitmossa och vanlig orkidéjord i förlängningen.

Anmäl
2018-06-30 11:17 #24 av: Aleya

#22 ingen växt kan stå konstant i vatten om det inte är en vattenväxt. För då lär den börja ruttna.
Som sagt har jag haft min utan jord och får vatten lite nu och lite då och då. Och den vill inte dö som sagt. Och när jag avlägsnade krukan och rensade från jord och döda rötter så var den ynklig. Men den tog sig.

Men torka är enligt mig a och o.

Medarbetare för Julen

Anmäl
2018-06-30 11:28 #25 av: Pyttelite

#24 Du har fel - många växter fungerar mycket bra i rena hydrokulturer andra fungerar bättre i semihydrokulturer och andra inte alls.

Som den första videon talar om är det när det gäller orkidéer inte alltid så att enskilda exemplar ens klarar av en semikultur.

Den andra länken går vidare till många informativa videor om hur orkidér kan repareras.

En orkidé är oftast en epifyt om vi tänker på våra kommersiella växter. De växer oftast i träd där de tar upp vatten från regn och lever i mossliknande miljöer på stammar och i grenklykor i luftiga miljöer.

De är inte växande i ”vanlig” jord och rötterna fungerar även som luftrötter. Många orkidéer trivs i hög luftfuktighet men kan torka ut emellanåt.

Anmäl
2018-06-30 19:26 #26 av: Mari

Felet jag insett att jag gjort måste vara att låta den stå för länge i vattnet, trodde den skulle dricka upp allt själv innan det var dags för torka men som skrivet här ovanför - en vecka i vatten och två utan fungerar nog mycket bättre. 

Får se hur detta går vägen nu

Anmäl
2018-07-17 23:03 #27 av: Mari

Nu har orkidéen fått en tuff behandling - jag har glömt bort den sedan jag skrev här sist, utan vatten och gömde den bakom gardinen och reste bort. Var först idag jag kom på att den stod där så jag tittade till den.

Och vet ni! Den tredje stängeln vissnade ner men de andra två har skjutit nya skott som det ser ut att kunna komma blommor på! Kommer även något skott underifrån vid bladen men vet inte om det är en rot eller en stängel? Ska ta någon bild imorgon när det är ljusare. 

Den ser ju fortfarande väldigt trött ut i själva bladen, skrynkliga och mjuka men kanske den mår bättre nu när den fått stå i vatten någon dag?

Anmäl
2018-08-11 20:16 #28 av: Forest

Jag är verkligen ingen orkidee människa jag tycker dom är superfina och har köpt hem någon då o då. Jag ger mina inte mycket vatten , har testat allt med dom. Plantera i bara vatten nop dom dör. Testar att vattna dom med doppa krukan i rumsvarmt vatten varannan söndag nä dom dör är några med inte vattna början på bladen. Låter dom glömmas bort bakom gardin av ca 10 lever 2 , 1 blommar wow otroligt. Så har jag hand om blommorna på jobbet i personalrummet 8 orkidéer 4 andra vattnar dom 1-2 gånger vi veckan dom blommar KONSTANT 🤪 Lycka till med dina 🤓

Sophie-Medarbetare på pudel

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.