Annons:
Etiketterkrukväxterbelysning
Läst 1092 ggr
Dessi3
5/19/18, 7:01 PM

Växter i mörker

Jag har 7 st fönster, alla i norr, mot en innergård vilket gör att det är ganska skuggigt för växterna. Men jag skulle vilja placera växter längre in än fönsterbrädan, på högtalare, småbord eller bokhyllan till exempel. Fungerar det, framförallt till vintern när det är mindre ljus? Och i så fall, vilka växter skulle kunna fungera? Monstera? Svärmors bandrosett/tunga? Fiolfikus? Någon annan växt? Maxavstånd från fönster är 4-5m skulle jag tro.

  • Redigerat 12/16/23, 12:39 PM av Pyttelite
Annons:
Pyttelite
5/19/18, 9:45 PM
#1

Jag tycker att dina förslag är bra men jag skulle också fundera på tilläggsbelysning. Det finns speciella lampor med ljus som passar bättre till växter. Jag har några timrar som hjälper till med ljus under det mörka året. IKEA men även andra affärer har glödlampor för växter. De är dyrare än vanliga men de piggar ändå upp växterna då det är som mörkast.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Dessi3
5/20/18, 10:59 AM
#2

Tack för svar! Jag vet vilken typ av lampor du menar. Hur långt från fönster kan man ställa dem utan att de behöver ljustillskott av lampor?

Pyttelite
5/20/18, 11:37 AM
#3

Det är en svår fråga att svara på för det beror på hur mycket ljus du får in från fönstren, hur stora de är, om du har några gardiner osv. så man måste vara på plats för att förstå.

Vill man vara exakt kan man använda en ljusmätare och sedan kolla upp vilka växter som trivs i respektive ljusområde. Har just nu ingen tabell men jag har sett riktlinjer.

De enda raka är att prova sig fram. Generellt växer en växt långsammare ju mörkare det är.

Växten behöver heller inte lika mycket vatten - så det är lätt att övervattna i ivern om att ta hand om sina växter.

En reaktion på för lite ljus kan vara gula blad men det är oftast samma reaktion vid för mycket vatten så man får vara klok.

Så svaret blir tyvärr inte så specifikt. Du får helt enkelt prova dig fram. Själv har jag löst ljusproblemet med speciallampor. Jag hade några mycket billiga klämspots som funkade bra med växtlampor från IKEA. Det behöver inte vara så krångligt att ge lite extra ljustillskott.  

Man kan också läsa på lite om växternas naturliga "habitat". Är det en växt som lever i undervegetation klara den oftast mörker bättre än andra växter.

Satsa också på bladväxter - oftast behöver rikblommande växter mycket mer ljus.

I länken nedan finns en variant av IKEAs lampa. Finns i två olika utföranden - tror att det är sockelstorlek som skiljer.

Ett annat tips är att snegla på akvariebelysning och även på akvariesajten för de har god kunskap om ljusets betydelse för växter och djur.

https://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60317483/

Här finns också en länk till förslag på växter i skugga;

https://krukvaxter.ifokus.se/articles/593ef538ce12c40fc10004ee-5-vaxter-for-soliga-och-skuggiga-lagen?articles-1


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


teafredriksson
5/20/18, 6:18 PM
#4

I hallen hemma hos mig är det helmörkt! Då det inte är några fönster alls där och det endast kommer så mycket ljus från vardagsrummet dit så att man utan lampa precis kan se vad som finns i hallen.

Men det är ju ganska tråkigt utan gröna växter, så just nu har jag två Garderobsblommor där, som det dock inte går så jättebra för då jag ett tag höll på att vattna ihjäl de misstänker jag.

För några veckor sedan tipsade mamma om Fredskalla. Hon har en i sitt sovrum där det också är väldigt mörkt men där klarar den sig fint.

Sagt och gjort, jag åkte och köpte en Fredskalla för kanske 3 veckor sedan eller något och satte i hallen.

Hon sa att hon alltid brukar klippa blommorna så fort de kommer då de tar så mycket energi, så jag klippte de som fanns och de som kommit senare.

Hittills håller den sig superfräsch. Syns väääldigt tydlig när den behöver vatten.
Låter bli att vattna tills bladen slokar. Ena dagen ser den stor och frisk ut, nästa ser det ut som den inte fått vatten på ett år. Vattnar då genom den och ställer tillbaka, och vips! Så är den fin igen!

Får se hur länge den håller, men kanske en växt att fundera på? 🙂

Pyttelite
5/20/18, 6:23 PM
#5

Jag uppskattar också sådana växter som är tydliga och som går att ”reparera” när de vissnat.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Dessi3
5/21/18, 6:12 PM
#6

Tack så mycket för svaren!

Jag har vad jag tror är en vit kalla, så kanske provar att flytta den en bit från fönstret så får vi väl se till vintern om den klarar sig. Har ganska stora fönster, så jag har hopp för att det ska kunna gå bra :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: