Annons:
Etikettkrukväxter
Läst 2628 ggr
Surpan
2018-05-15 09:08

"Pockets borste"?

Min svärmor har satt upp en liten tävling mellan henne och vi tre svärdöttrar. Vi har alla fått en krukväxt som hon kallar för "pockets borste". Målet är att den som får denna växt att blomma först vinner, hon har nämligen aldrig lyckats själv.

Just nu ser växten tämligen tråkig ut. Det är två gröna långa blad som ligger åt varsitt håll.

Jag hittar ingenting när jag söker på pockets borste, men jag funderar på om det kan vara en elefanttunga?

Nu vill jag såklart vinna tävlingen, är det någon som har några tips?

/Surpan

Annons:
Aleya
2018-05-15 09:37
#1

Detta lät spännande. Jag har inga svar men jag älskar "svåra" växter. Har du bild?

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[Rhonda]
2018-05-15 09:48
#2

Om  den är en elefanttunga är målarpensel ett annat namn för denna växt. Den ska övervintras svalt. 10-16 grader

Surpan
2018-05-15 10:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Här är en bild. När jag läste om elefanttunga så stod det att man skulle plantera löken halvvägs ner så jag försökte frilägga den lite upptill. Sen ska det tydligen ha väldigt sparsamt med vatten så jag har inte vattnat den ännu. Dock inte helt hundra på att det är en elefanttunga.

/Surpan

Carmarino
2018-05-15 13:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#4

Det ser absolut ut som en elefanttunga. Inte konstigt att den kallas för målarpensel eller borste. 🙂

Har inte gjort något särskilt för att den ska blomma, men den får rätt sparsamt med vatten och den har inte varit omplanterad på flera år. Senast det hände så var det ingen jord kvar i krukan upptäckte jag. Den hade levt på enbart vatten rätt länge tydligen.

Den får ingen gödning och jag brukar även ge den en liten skvätt vatten i bladvecket. Läste någonstans att den gillar det. Om det stämmer vet jag inte, men det ser ju ut som om bladen är gjorda för att "transportera" ner regnvatten och dagg i mitten.

Den blommar dock inte så ofta. Det har bara hänt några gånger under alla de år jag har haft den. Kanske den blommar oftare om man sköter den bättre. 😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Surpan
2018-05-15 14:29
#5

Ett par år! 😮 Blir långkörartävling det här.

/Surpan

Caeli
2018-05-15 15:52
#6

#3 Tycker att din växt har väldigt smala och framförallt väldigt långa blad för att vara en elefanttunga. Speciellt som det väl är en ganska ung planta…?

Annons:
Carmarino
2018-05-15 16:56
#7

#5 Bara för att min elefanttunga inte blommar så ofta betyder det inte att era behöver ta lika lång tid på sig. Här är lite tips från en som tydligen får sin växt att blomma rätt ofta. Glad

Kan inte minnas att min elefanttunga har fått några bär efter blomningen, men jag kan minnas fel.

#6 De påminner ju lite om clivia (mönjelilja), men vad jag vet har den inte en sådan "rotklump" som elefanttungan. Den här elefanttungan har också rätt smala blad.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2018-05-15 17:00
#8

Har läst lite olika tips på nätet nu, och alla verkar vara tämligen samstämmiga i att man inte ska "skämma bort" den, och hellre vattna för lite än för mycket. Såvitt jag vet samlar den vätska i bladen och i rotknölen, så den klarar sig rätt länge utan vatten.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2018-05-15 17:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Såg nu att min elefanttunga har fått barn. 🙂

Ja, jag har glömt att plocka bort de gamla, vissna delarna. Hoppas nog på att de ska multna ner och bli till jord. Det behövs ju påfyllning. ☺️😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Pyttelite
2018-05-15 20:14
#10

Låter som en spännande utmaning och krukväxt.

Vi hoppas på att du vinner. Släng ut den i trädgården under sommaren och tänk inte så mycket på vinsten.

Glöm inte bort att ta in den - sen kommer den att blomma i blotta förskräckelsen - tror jag iallafall.

Lycka till och låt oss få vara med och följa räjset!

#9 Carmarino du har verkligen gröna fingrar. Så roligt att kunna se både skott och blomma även om det nu inte är på en gång.

Du har en trevlig samling spännande växter.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Carmarino
2018-05-15 21:13
#11

#10 Tack Pyttelite. ☺


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Surpan
2018-05-21 12:20
#12

Tack alla. Jag har tyvärr ingen trädgård, bara en tokvarm inglasad balkong i västerläge…

/Surpan

Carmarino
2018-05-21 13:36
#13

#12 Rekommenderar inte att du placerar växten där. 🙂

Den gillar inte värme - åtminstone inte min. Har den stående någon meter från balkongdörren, och dörren är öppen dygnet runt under sommaren. Solen når inte in till växten, men det är rätt ljust där den står.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Surpan
2018-05-21 16:34
#14

#13 Okej, ska nog flytta den från köksfönstret, är väldigt varmt och soligt där med. Kanske bättre om den står en bit in i rummet?

/Surpan

Carmarino
2018-05-21 17:03
#15

#14 Ja, det tror jag. Min står någon meter in i rummet, och den verkar trivas bra där.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

teafredriksson
2018-08-26 15:13
#16

Hur går det för dig med elefanttungan?

Jag har precis fått en efter min mormor, och vill gärna få den i blom då blomman är så väldigt fin!
Dock lär det dröja ett bra tag då den inte är i piggaste laget. Den har 4 blad, varav två verkligen hänger och ser riktigt ledsna ut. Ett blad är helt av, och där det egentligen ska sitta ett blad mitt emellan där nånstans verkar det ha försvunnit.

MEN! Det är på gång två nya blad :D Planterade om idag då den hade gammal jord som det verkade vara fullt med alger (?) i, så nu fick den nytt och fräscht!

Surpan
2018-08-26 19:13
#17

Ingen blomma ännu, men flera blad. Jag vet inte riktigt vad jag ska göra med den så jag försöker att glömma bort den och bara ge vatten någon gång ibland. :)

/Surpan

Upp till toppen
Annons: