Annons:
Etikettblomdagbok
Läst 1411 ggr
Derrtag
2018-05-10 11:39

Derrtags blomdagbok

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Inte riktigt blommor här, men små plantor och groddar som jag fick att gro från frö:) På bilderna finns det chili, rör-mig-ej (mimosa pudica), har massor av det men på bilden är det bara en kruka och aloe polyphylla, spiral aloe som jag är hemskt rädd om. Jag har även satt kinesisk dvärgbanan idag, får se om de gror!

Annons:
Derrtag
2018-05-10 11:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Här har vi några av mina citroner:

Derrtag
2018-05-10 11:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
#2

Och massor med andra växter som jag inte kan säga namnet på just nu, men vet vad de är.

teafredriksson
2018-05-10 15:17
#3

Jag har varit sugen på en rör-mig-ej länge!
Gav bort en till en kompis i födelsedagspresent för några år sedan, men har efter det inte sett någon i butikerna jag varit i, men ser jag en så kommer jag köpa! 

Spiral aloe och Kinesisk dvärgbanan har jag aldrig hört om, var tvungen att googla, och man förstår verkligen varför aloen heter som den gör! 

Ser fram emot att se hur det går för dom :)

Derrtag
2018-05-10 15:27
#4

#3 Det blir riktigt kul att se hur de gror! Köpte alla fröna på jalapeno.nu, rekommenderar den sidan, verkligen!

teafredriksson
2018-05-10 17:51
#5

#4 Jag har inte riktigt gröna fingrar, så vågar mig inte på från frö för tillfället.
Har fått flera av de "odödliga" garderobsblommorna att dö, och just nu försöker jag få mina orkidéer ren från angrepp, så fler projekt måste nog tyvärr vänta haha 😂

Pyttelite
2018-05-12 16:12
#6

Välkommen Derrtag till Blomdagboken - fina exemplar du har och även groddar och småplantor är välkomna. 😃

Jag har också lagt till dit på artikellistan så om du vill får du gärna prova och se hur  artikelfunktionen fungerar. Största skillnaden är att man behöver skriva en sammanfattande ingress plus att artikeln hamnar på framsidan. Har du frågor hör gärna av dig.

Rör-mig-ej är en fin planta både för stora och små. Det går bara inte att låta bli att peta på dom om man ser ett exemplar.

De är lätta att gro från frön sen vet jag inte riktigt hur gamla de blir.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
Derrtag
2018-05-31 19:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#7

Lite update här! Omplanteringar och omplaceringar har skett under tiden, chilin fick nya krukor och rör mig ej plantorna bor nu i en plastlåda för att jag ska kunna hålla luften fuktigt:) De har även fått lite lite växtnäring!

Derrtag
2018-05-31 19:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Spiral aloen växer på i sitt lite långsamma tempo:)

Derrtag
2018-05-31 19:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#9

Bilden blev visst sneee… Aja. Här kommer två nya älsklingar; puya venusta (den superlilla) och kinesisk dvärgbanan som växer i raketfart! Den har dublat sin längd under en natt!!

Derrtag
2018-05-31 19:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#10

Flera nya blad på vissa av citronerna. Den ena växte ca 10 cm! Skulle behöva toppa den lite, men jag vill inte skada växten så jag låter det vara så här.

Upp till toppen
Annons: