Annons:
Etikettkrukväxter
Läst 973 ggr
beem
2018-05-05 21:53

Nerium - uppstammad

Jag har en Nerium som växer som en pinne rakt upp. Den är nu ca 1 m hög. Jag funderar på att försöka skapa en uppstammad planta. Jag ska ju sen så småningom ta bort bladen nerifrån och upp till den höjd jag vill ha.

 Frågan  är - kommer stammen, som är ganska tunn,   att bli tjockare om jag klipper toppen.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Annons:
Pyttelite
2018-05-05 22:30
#1

Om du klipper toppen kommer den inte att bli så mycket längre. Är 1 m önskehöjden?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


beem
2018-05-05 22:36
#2

#1 Nej jag ska ta ner den kortare - hur mycket vet jag inte än. 

Jag förstår att den inte kommer  att bli längre då jag klipper men  kommer  stammen att bli tjockare. Den är ganska tunn nu och jag är rädd att den inte orkar bära en krona med blommor.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Pyttelite
2018-05-06 12:03
#3

Jag har bara sett hur man stammar upp bärbuskar. Då brukar man ha stödpinnar för att hjälpa till under uppstamningen och kapa när man nått önskad höjd men det går förmodligen att göra på olika sätt.

Stammen blir mer vedartad ju äldre den blir om den blir så mycket tjockare vet jag inte.

Hoppas någon annan är duktigare på att stamma upp krukväxter än jag.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


beem
2018-05-06 13:27
#4

#3 Ungefär så har jag tänkt mig att göra  det.

Vore roligt att höra med någon som provat med Nerium eller  annan växt.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Pyttelite
2018-05-06 16:16
#5

Jag håller helt med dig om att det skulle vara roligt att höra hur andra gjort för att få fram sina stammisar.

Risken är stor att du får går först i ledet och berätta hur din Oleander utvecklas och slutligen blir en äkta stammis. 🙂


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


beem
2018-05-07 09:55
#6

Jag är rädd att ta död på min Nerium så jag fegar lite. Jag ska börja med att klippa toppen och sen se hur den utvecklar sig - om den får en fin krona eller  ej.

Fortsättning följer 🙂


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Annons:
Upp till toppen
Annons: