Annons:
Etikettkrukväxter
Läst 1308 ggr
aliciablad
5/3/18, 7:49 PM

Få kaktusar att rota sig

Hej! Har ett gäng kaktusar och har problemet att många av dem har väldigt lite rötter, vilket gör dem ostabila. Finns det något en kan göra för att få dem att bilda mer rötter? De har gott om plats i krukorna och står just nu i en blandning av sand och såjord. Tack!

Annons:
Pyttelite
5/4/18, 11:40 PM
#1

Jag skulle också vilja veta mer om dessa varelser. Mina brukar antingen explodera eller helt dra upp fötterna och sedan lägga sig på sidan.

Är tydligen inte riktigt i fas med dessa växter - har i alla fall lyckats få en utväxt på en av de kvarvarande taggiga sakerna som jag planterade i min glasburk.

Kan vara en kommande blomma eller också något annat!

Hoppas på att någon kan komma med bra tips på hur de ska skötas för att bli mer stabila!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Tant Grön
5/5/18, 9:44 AM
#2

Hade en del kaktusar förr, drog upp en del från frö som inte fanns att köpa i affärerna. Hände aldrig att dom ramlade eller exploderade. Kanske vattnar ni för mycket? Vissa kaktusar skall nästan inte ha något vatten under vintern, eller bara pyttelite.

Pyttelite
5/5/18, 9:50 AM
#3

Jag tror att det grundläggande problemet är att det är svårt att läsa av hur en kaktus mår. Andra bladväxter och även suckulenter är det lättare att se när de inte mår bra och framför allt är det lättare att se det tidigt. När en kaktus inte mår bra går det fort. Min exploderande kaktus såg mycket bra ut tills den bara sjönk ihop och visst har det med vattningen att göra. I det fallet var problemet att jag inte lyssnade på experterna hur man gör en flasträdgård för kaktusar. Jag la nämligen locket på - alla såg ut att stortrivas ända tills den sprack. Att sköta sina krukväxter har mycket med förmågan att läsa av måendet men det funkar inte för mig när det gäller kaktusar - har även torkat ihjäl kaktusar.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Tant Grön
5/5/18, 10:05 AM
#4

Jo, det kan vara svårt att vattna rätt. Jag har haft en tendens till att vattna för lite. Hade ingen tur med begonior och saintpaulia eller pelargoner. Kom till slut på att några jag känner som tog död på alla växter utom just dessa, vattnade väldigt mycket. Så jag ökade på vattningen och nu kan jag ha både saintpaulia och begonia. Pelargoner däremot går inte så bra, varken inne eller ute.

Pyttelite
5/5/18, 10:13 AM
#5

#4 Förstår precis fenomenet men ibland känns det omöjligt att hitta rätta nyckeln. När det gäller Pelargoner har jag fått tipset att vattna först när de ser lite slokande ut - då blir de iallafall inte övervattnade. Sen finns det olika typer av pelargoner och jag tror att de är olika känsliga för övervattning eller uttorkning. Vill man inte misslyckas får man acceptera att vissa växter är bättre anpassade till ens egna personlighetstyp. :)


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


NiklasTyreso
5/9/18, 9:53 PM
#6

Rätt att ha grus och sandblandad jord och låta dem torka ut mellan vattningarna. Mina erfarenheter har lärt mig att vissa kaktusar vill ha extra belysning vintertid då dagsljuset är för kort. Vintertid vilar kaktusar och ska då ha ännu mindre vatten än vanligt. Många kaktusar mår gott av att förvaras svalare vintertid under vintervilan. Svalt, men inte minusgrader, och ljust och torrare vintertid. Vissa kaktusar mår bäst av tydliga temperaturväxlingar mellan dag och natt, för öknar är varma på dagen och kalla på natten. Vissa knepiga sorter förvaras bäst genom vintern i ett ljust växthus med en frostvakt som hindrar minusgrader. Kaktusar blir ofta stressade vintertid när de får stå i för temperatur i lägenheten och dessutom bara får 6 timmar svagt fönsterljus på vintern. Vattnar man den stressade kaktusen brukar den ruttna. Låter man bli att vattna den stressade kaktusen har den en tendens att skrumpna ihop. Kaktusar från mer tropiska jämnvarma områden tål ofta inomhustemperatur bättre, men de är istället mer känsliga för frost. Min ökenlevande peyote klarade en natt i minus fem grader denna vinter, men den mer tropiska Opuntia ficus indica från honduras den dog av att jag glömde den på balkongen en vinternatt. Mina kaktusar får ofta komma ut i solen vintertid på balkongen när det dagtid är ca 5 grader varmt, men sedan måste de in till kvällen när det blir minusgrader. Sommartid, april till november, bor kaktusarna dygnet runt på balkongen, där de trivs bäst. Jag har en söderbalkong i Enköping.

Annons:
beem
5/11/18, 7:24 PM
#7

#6 Hur gör du för att skydda de mot solen. Man kan väl inte bara ställa ut dem i sol  direkt. Vänjer du de sakta varje dag och ökar på tiden eller hur gör du ?


Sorg är kärlek som blivit hemlös

NiklasTyreso
5/16/18, 11:09 PM
#8

Jag ställer ut dem molniga dagar i början av utesäsongen, när det är plussgrader.

beem
5/17/18, 9:49 AM
#9

#8 Jag ska testa mina kaktusar ute i sommar. Då gör jag som du säger och hoppas det blir bra.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Pyttelite
5/17/18, 9:05 PM
#10

Tack Niklas för många bra tips och beskrivningar om kaktusskötsel!

Det hade varit jättekul om du ville skriva en artikel eller eget inlägg om dina kaktuserfarenheter.

Mycket trevlig läsning - jag har fixat så att du har rättighet att skriva artiklar också om du skulle vilja.

Det är även öppet för andra som skulle ha lust att skriva en artikel istället för ett inlägg. Det är inte så stor skillnad mer än att man kommer upp på löpsedeln på startsidan.

Den som vill ha artikelbehörighet får gärna höra av sig antingen via inlägg eller PM.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


beem
5/22/18, 10:15 PM
#11

#6 Så var det ju det här med vattning. Vattnar du varje dag sommartid då det är sol och varmt ?


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Upp till toppen
Annons: