Ohyra är ett elände speciellt när de hotar en hel krukväxtsamling. Har man många växter kommer det förr eller senare att hända så det bästa tipset är att lära sig mer och vara observant.
Källorna till angrepp är många och det är svårt att alla gånger förutse.
En källa är när man köper nytt. Det kan vara bra att ha den nya växten i karantän ett tag om man är orolig. Om växten av någon anledning redan är försvagad t ex övervattnad eller uttorkad så har ohyran lättare att få fäste.
Jag tycker att du angripet på rätt sätt. Det tar emot att behöva slänga en förövrigt frisk växt men det kan bli dyrare att ha dom kvar.
När det gäller bekämpningsmedel är det många gånger nyttigare att slänga växten än att bespruta med en massa kemisk preparat.
Det medel som oftast rekommenderas är Provado och det finns både i form av "giftpinnar" och i flytande form.
Det är viktigt att läsa igenom bruksanvisningen för vissa blommor tål inte medlet alls. Sedan är det ju bra att veta hur man ska dosera.
Provado ska endast användas till prydnadsväxter och inte till växter som går att äta. Använd inte till växter som kan ätas av människor eller djur.
Själv har jag använt pinnarna när jag haft många krukväxter på gång medans jag numera inte har så många krukor eller angrepp. Om de kommer blir det ofta såpvatten som praktiseras eller också blir det karantän eller soppåsen.
Senaste lössanfallet ledde till att jag "sprutade" ihjäl en känslig doftpelargon med såplösning men det är sån´t som händer.
Lössen kan även sprida sig till rotsystemet och kan göra stor skada där så det kan vara bra att övervaka även rotsystemet. Nu har ju orkidéer en massa rötter både ovan och under jord så det är förhoppningsvis enklare att hålla koll.
Under bokrean i år fanns Maj-Lis Pettersson - Skydda Dina växter med. En bra och översiktlig bok som beskriver vilka avhjälpande åtgärder man bör göra om man får angrepp.
Däremot säger den inte mer än vad du nu gjort när det gäller ullöss. I vissa rekommendationer står att det inte alltid räcker med såpvatten och att man måste upprepa behandlingen.
Första steget är att observera och hitta och nu har du ögonen med dig så jag hoppas att det är tillräckligt för den här gången.
Lycka till med bekämpningen av bestarna!
https://www.adlibris.com/se/bok/skydda-dina-krukvaxter-9789185465750
http://www.bayergarden.se/Produkter/p/Provado-Care