Annons:
Etikettkrukväxter
Läst 852 ggr
Jungfru82
2018-04-22 13:53

Gröna växter med blad

Vilka växter ska man vattna underifrån? Elefantöra som har stora blad? Garderobsblomma? Ni som kan vad är det som gäller?

Annons:
Pyttelite
2018-04-22 14:30
#1

Det är jättesvårt att ge ett enkelt svar. Växter vattnas i allmänhet underifrån när de står på tillväxt i växthusen och även i affärer men de flesta växter ogillar att ha "blöta fötter".

Ju tjockare blad en växt har desto mer sällan behöver den vattnas (och ska den vattnas). En tjockbladig växt ruttnar lätt om den får för mycket vatten - den är gjord för att ha egna vattenreserver.

Både elefantöra och garderobsblomma är tåliga växter. Min garderobsblomma får vatten mycket sällan och det innebär kanske ngn gång i månaden. Bäst är att helt enkelt sänka ner krukan i vatten och låta den stå och suga upp - se till att allt vatten rinner av och placera tillbaka i ytterkrukan när allt vatten är borta. Därefter kan den stå ovattnad i minst två veckor (hos mig en månad).

Jag skulle nog göra samma sak med elefantöra. Den gillar heller inte att stå med "blöta fötter" så bort med allt vatten efter badet och låt den torka ut mellan vattningarna.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Upp till toppen
Annons: