Annons:
Etikettövrigt
Läst 1117 ggr
beem
2018-04-16 15:43

Jord - olika sorter

Det finns ju en hel del  jord för olika växter - Medelhavsjord, Pelargonjord, Kaktusjord mm. 

Är det någon som använt någon av dessa - märker ni någon skillnad mot annan jord ?


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Annons:
Pyttelite
2018-04-16 22:49
#1

Man kan ju mycket väl göra egen jord bara man förstår vad växterna behöver. Jordarnas textur, material och näring skiljer sig åt. Att plantera kaktus i en pelargonjord och tvärtom ger inga långlivade och glada växter. Jag ser det som en hjälp - antingen pysslar man själv med hemliga recept eller oxå köper man färdigt. Näringsrik eller näringsfattig jord har stor betydelse annars tror jag de flesta standardkrukväxter tål det mesta. Jag har kört en del med kokosjord just för att det är enkelt att förvara och att det alltid finns till hands. Sedan kan man gödselvattna om man vill tillsätta näring. Hur gör ni?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


tk1971
2018-04-17 09:28
#2

Jag har några rosor i stora utekrukor. På våren byter jag inte hela jorden, utan tar bort så mycket jag kan och så får de gödsel och färdig rosjord. Jag har inte haft dem så länge, men än så länge ser de ut att trivas. 

Till rosorna som växer ute på tomten skulle jag inte köpa sån jord, det skulle bli alldeles för dyrt. I dag får jag troligtvis mina 30+ rosor som ska bli en rosenhäck, och då blandar jag till en egen blandning av befintlig jord, kompost, lite benmjöl och lite kogödsel.

beem
2018-04-17 13:02
#3

Jag använder Hasselfors P-jord eller U-jord. Till Kaktusar tar jag  såjord - den jag


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Upp till toppen
Annons: