Annons:
Etikettorkid-er
Läst 1420 ggr
teafredriksson
4/14/18, 6:11 PM

Namn på Phalaenpsis hybrid?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Köpte en ny Phalaenopsis (brudorkidé) på Blomsterlandet igår, och är nyfiken på om det finns specifika namn på de hybrider man hittar i "vanliga butiker"?

Hittar bilder på de med liknande teckning när jag söker på google, men får inte fram något konkret namn.

Har vi någon här som har koll på namn?

Alla blommor ligger på runt 7cm, inköpt med tre stänglar, utan doft.

Annons:
Pyttelite
4/15/18, 1:37 PM
#1

Nu är jag ingen expert på området men att driva upp och förädla orkidéer är en stor industri i Asien. Det är kanske inte så lätt hemma att driva upp nya plantor men i en klinisk miljö med perfekta miljöförhållanden så drivs dessa skönheter upp i mycket stora kvantiteter. Thailand är ett land med stor export men det finns fler aktörer.

Om man fortfarande använder latinska namn för nya hybrider ska vara osagt men de finns säkert både mer tilltalande vardagsnamn och mer "vetenskapliga" benämningar på sorterna.

Jag har hittat denna publikation Commercial Orchids som kan läsas som gratis e-bok.

Kapitel 9 skulle jag rekommendera att ladda ner och 9.3 handlar om Brudorkidéer. Tyvärr får du bara delar av benämningar, vilka som hybridiserar med varandra och det vardagliga namnet på hybriden inte det vetenskapliga namnet på den exakta hybriden i sig. Tror att den benämningen är mer åt "xyz34" hållet och säger inte så mycket för en lekman. 

Oftast får man ju inte med all information om blomman man köper. Det står att det är en brudorkidé och sedan får man nöja sig med det. Hade varit roligt om informationen varit mer detaljerad.

Hoppas att du fick något lästips!

https://www.degruyter.com/viewbooktoc/product/456245?rskey=aoycIO&result=1&q=orchids


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


teafredriksson
4/15/18, 2:55 PM
#2

Oj, där fanns det mycket information! 
Fattade inte mycket av det om jag ska vara ärlig, det enda namnet jag kände igen var Schilleriana, för att MissOrchidGirl har en video där hon pratade mycket om just den :)

Vet att på Plantagen står det knappt vilken typ orkidé det är, de har en som det står "skogsorkidé" eller liknande på, inga andra namn, fast det är Cambria.

Pyttelite
4/15/18, 3:24 PM
#3

Tyvärr är det ju så att ren faktainformation oftas presenteras på ett torrt och tråkigt sätt man måste verkligen vilja veta mera för att tränga igenom och då är det lätt att tappa intresset på vägen. Ska hålla ögonen öppna för att hitta lite mer information tycker att din fråga var jättebra. Har tyvärr inte svaret du vill ha men det kanske finns andra som har bättre koll.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


teafredriksson
4/15/18, 4:07 PM
#4

Kan misstänka att de korsas lite kors och tvärs och bara skippas ut för försäljning utan att dokumenteras, kanske vi får komma på egna namn? 😃

Pyttelite
4/16/18, 10:56 PM
#5

Mycket av orkidé- odlingar sker i nästan labliknande miljöer. De flesta orkidéer förökas via vegetativ förökning ungefär som sticklingar men det är lite mer komplext. Det är rena stordriften och jag tror inte man har tid att vänta på naturliga korsningar för det tar för lång tid att driva upp från frö. Enklare är det då med sticklingshantering för då blir alla genetiskt lika.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Upp till toppen
Annons: