Annons:
Etikettvad-heter-jag
Läst 2286 ggr
[BergThor]
4/12/18, 4:00 PM

Vad är detta för blomma?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Hej! Jag fick en blomma i födelsedagspresent men jag har absolut ingen aning om vad det är för blomma/växt eller hur man tar hand om den. Jag är usel på att ta hand om växter, antingen så dör dom av uttorkning eller så vattnar jag ihjäl dom. Har lyckats döda en Aloe Vera och då ska den ändå vara besläktad med kaktusar som jag har förstått det. Både jag och sambon är övertygade om att även denna blomma kommer att gå samma öde till mötes, men jag vill iallafall försöka! Frågade personerna jag fick blomman av om hur ofta den bör vattnas iallafall, men fick bara ett lustigkurre-svar : ”En gång i halvåret kanske.” Så vad tror ni? Vad är det för växt och hur tar jag hand om den?

Annons:
MonicaLagerquist
4/12/18, 4:14 PM
#1

Det ser ut som någon slags begonia tycker jag.

Stolt ägare till fem La permer

Carmarino
4/12/18, 4:49 PM
#2

Det verkar vara en Peperomia.

Tydligen ska de vara lättskötta och tåliga. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[BergThor]
4/12/18, 10:25 PM
#3

Kanon, tack så jättemycket! 😃 Då får ni hålla tummarna för att den överlever. Haha.

Denna kommentar har tagits bort.
Pyttelite
4/15/18, 8:10 PM
#5

Monica jag förstår hur du tänker för bladfärgen passar verkligen in på en begonia och även storleken på bladen. Det som skiljer är strukturen på bladen. En begonia har visserligen lite tjockare blad men dom är släta. Här har vi berg och dalar även om det är i liten skala. Det som ser ut som en uträtad metkrok är faktiskt blomstängeln. Mycket dekorativa spjut även om de inte är lika färgintensiva som begonians blommor. Generellt behöver växter med tjocka och läderartade blad vattnas mer sällan än dom som har tunna blad. Denna pepparväxt var faktiskt med i veckans krukväxt under Mars, se länk. Lycka till med skötseln och vattna inte för mycket! Du får komma med nya inslag om hälsostatus lite senare! https://krukvaxter.ifokus.se/articles/5a985e83ce12c4075c01322c-veckans-krukvaxt-mars-2018-peperomia?discussions-1


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[BergThor]
4/15/18, 8:35 PM
#6

#5 Tack så jättemycket! Ska göra mitt yttersta för att hålla den vid liv. Tänkte försöka ge mig på att plantera om den snart då den fortfarande står i en såndär liten brun plastkruka från affären (det syns inte då den är inuti den keramiska krukan).

Annons:
Upp till toppen
Annons: