Annons:
Etikettkrukväxter
Läst 1173 ggr
Derrtag
2018-04-08 10:37

Hjälp med citronplanta

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Vad är det för fel på dem? För liten kruka? För litten vatten? Såå orolig😭 (mer detaljer på trädgård ifokus)

Annons:
Pyttelite
2018-04-08 10:55
#1

Det kan finnas olika orsaker till din plantas utseende så det är svårt att ge dig ett specifikt råd.

När bladen krullar ihop sig beror det antingen på för torr luft eller något skadeangrepp. 

Se till att duscha din blomma lite då och då, använd gärna en blomspruta. Det är ju inte ovanligt att luften blir torr när det är vinter men kallgrader ute.

Ha för vana att titta över bladens under- och översidor så att du inte fått några skadedjur på dina växter.

Ser man dom i tid brukar det vara enklare att få bort dom och då kan en dusch/bad och sanering av "odjuren" hjälpa är det större angrepp behövs mer åtgärder.

Ibland kan det bli skador på knoppen när den utvecklas - det finns olika orsaker, mekaniska, skadeangrepp av insekter eller att bladknoppen torkat.

Det blir oftast inte mer än ett missformat blad och nästa blad som kommer ser fint ut igen.

Citronplantor växter inte fort men man kan toppa dom för att få ett mer buskigt utseende.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Derrtag
2018-04-08 13:47
#2

Tack aå hemskt mycket, planterade om nu och jag tror att allt detta orsakas av torkan och värnen samt den starka solen. Knopparna var faktist lite torra innan de slog ut. Jag hittade ingen ohyra på bladen, i jorden eller på stammen och det var faktist lite skönt:) hoppas nu att de ska må bra, ska leta en bättre plats i huset för dem.

Pyttelite
2018-04-08 15:20
#3

Jag tror att de kommer att piggna till nu till våren. Många växter har det krångligt under vintern då det både kan vara både för varmt och för torrt.

Ohyra i sig ska man inte vara så rädd för bara man kollar över regelbundet så kan man hindra angreppen om de skulle komma. Förr eller senare blir man drabbad och då gäller det att agera innan det blir för mycket bekymmer.

Lycka till med dina citroner!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Upp till toppen
Annons: