Annons:
Etiketterohyrasjukdomar
Läst 1374 ggr
GuineaGirl
2018-03-18 17:53

Sorgmyggor i phalaenopsis (brudorkidé)

Köpte nyligen en phalaenopsis och när jag vattnade igenom den spolades det ut en död sorgmygga. Det var ingen bananfluga. Jag har hittills inte sett fler flygfän och inte heller några larver i jorden.

Jag har inte träffat på sorgmyggor tidigare och undrar därför hur man bäst bekämpar dem? Det handlar nu främst om att eliminera eventuella ägg och larver i blomjorden i krukan. Jag har provadopinnar, men de hjälper inte mot sorgmyggor enligt innehållsförteckningen. Hjälper pyrsol eller finns det något annat effektivt bekämpningsmedel eller huskur?

Jag undrar också om man skulle kunna dränka eventuella ägg och larver - som man kan göra med spinn och ullöss - genom att placera växten med kruka och allt i en hink med vatten och såpa eller diskmedel i några timmar till ett dygn? Men sorgmyggans larver kanske gillar att bada?

Annons:
Pyttelite
2018-03-18 18:53
#1

Jag skulle ta det lugnt.

Sorgmyggor tycker om fuktiga miljöer och Brudorkidéer är utmärkta växter som tål torka hyffsat bra.

Låt bli att vattna växten på i alla fall två veckor. Vattna rejält när du vattnar typ sänk ned den i vatten men inte så att bladrosetten blir blöt.

Jag har orkidéer som inte vattnas så ofta kanske en gång i månaden - blir dom lite skrumpna då är det dags.

Metoden med diskmedel kan vara bra men just nu vet du inte ens om du har några flugor på gång så det känns onödigt att stressa växten. Låt orkidén bara inte ha det för blött så löser det sig ändå.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


GuineaGirl
2018-03-19 20:13
#2

#1 Tack för goda råd. Jag ser tiden an och hoppas på det bästa.

Pyttelite
2018-03-19 20:16
#3

Berätta gärna hur det går och har du en bild på skönheten (Orkidén alltså) så är du välkommen att visa upp den. 🙂


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Tant Grön
2018-03-20 12:50
#4

Lärde av en gammal tant att man kan blanda gul såpa med vatten och ha i en skål i fönstret. Sorgmyggorna dras till det och drunknar. Fungerar mycket bra.

Upp till toppen
Annons: