Annons:
Etikettförökning
Läst 2722 ggr
Dessi3
2018-03-13 13:25

Plantera sticklingar

Jag har köpt/fått många olika sticklingar, och eftersom jag aldrig haft sticklingar innan så har jag lite frågor. Jag har dem just nu i vatten för att rotas. När är det då dags att sätta dem i jord, dvs hur mycket rötter ska de ha innan plantering? I vilken typ av jord? Hur långt sticker jag ner dem i jorden?

Om det spelar någon roll så är det fiolfikus, palettblad och zebrablad som har lite rötter och ska(?) planteras. Senare när rötterna kommer ska jag också plantera Monstera, fönsterfikus och mjölkbuske.

Annons:
Dessi3
2018-03-13 13:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Palettblad till vänster, zebrablad till höger

Pyttelite
2018-03-13 16:38
#2

Så roligt att du skaffat ett helt gäng sticklingar. Det är ett roligt och enkelt sätt att föröka sina krukväxtpark.

E n av fördelarna jämfört med att köpa "färdiga" plantor är att de får tid på sig att acklimatisera sig i hemmet. De kommer inte direkt från en optimal tillväxtmiljö utan får anpassningen redan från början.

Det finns lite varierande modeller när det gäller att plantera sina sticklingar.

Rötterna som kommer fram vid vattenrotning sägs vara lite annorlunda än de som växer i jord så en del anpassar övergången genom att ha jordblandat vatten ett tag - så har jag aldrig gjort.

När man tycker att rötterna ser bra ut - jag skulle vänta lite med att sätta dom du har tills det vuxit ut mer rötter. Skaffa en lämplig kruka - inte för jättestor. Om du planterar flera, plantera så att de har möjlighet att "ta spjärn" med rötterna efter krukkanten.

Jorden ska vara dränerad och lätt. Blanda såjord med perlite eller små leccakulor. Packa inte för mycket och sätt ner skottet.

Du kan trä en plastpåse över så att växten får en gynnsam start. Vattna inte för mycket utan låt jorden vara fuktig. Förhoppningsvis kommer dina sticklingar att skjuta fart ganska snart.

Sen finns det säkert flera andra varianter av detta. Lite beroende på växter behöver man vara extra känslig. Just palettblad brukar vara en enkel växt att både rota i vatten och få växande sticklingar men ibland är det något som går fel och man får fundera på vad som inte funkade just den gången.

Lycka till!!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Pyttelite
2018-03-13 16:40
#3

Ps. Om du har lust får du gärna dokumentera dina försök genom en egen Blomdagbok - du hittar mer information i länken nedan. Ds.

https://krukvaxter.ifokus.se/discussions/5a721ae68e0e74693e001fd2-nyhet-min-blomdagbok?5a72153fce12c474e400056b-1


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Upp till toppen
Annons: