Annons:
Etikettkrukväxter
Läst 1028 ggr
Dessi3
2018-03-08 14:51

Förslag, tips och idéer tack!

Jag har nyligen flyttat från pyttelägenhet med två fönster till lägenhet 3ggr så stor med 7st fönster, alla i norr. Med mig har jag bara två ampelliljor, en svärmorstunga och en lyktranka. Alltså ekar fönsterna tomma… Tar tacksamt emot tips och förslag på växter som kan trivas i norrfönster! Helst lättskötta växter som inte kostar skjortan att införskaffa, blommande eller helgröna kvittar. Det får gärna vara växter med lite större blad då katten tuggar på allt gräsliknande.

Dessutom letar jag förslag till en växt som tål att stå i trapphuset. Där är också norrfönster, och ganska kallt, särskilt nu på vintern. Alltså letar jag efter en växt som tål att det blir kallt på vintern, men det fryser aldrig, och där det är lite halvdunkelt.

Om någon vet var man smidigt får tag i växter för vettiga priser i Lund så är det också uppskattat!

Tack så mycket på förhand!

Annons:
Pyttelite
2018-03-08 16:21
#1

När du skriver kallt vilka temperaturer tänker du då på? 0-5, 5-10, osv. Är det jättdragit eller är det relativt lugnt många hyresgäster i huset?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Dessi3
2018-03-09 16:09
#2

Vet inte helt säkert hur kallt det kan bli, men skulle gissa att det är 5-10 åtminstone. Bor på andra våningen, i ett ganska öppet trapphus, bara 4 lägenheter, så relativt lugnt är det.

Pyttelite
2018-03-09 16:27
#3

Rent spontant kommer jag att tänka på kaktusar som oftast mår bra av en svalare period under vintern. En del kan faktiskt klara även minusgrader. Det finns ju även mer gröna kaktusar som olika typer av bladkaktusar som man även kan hänga. Sköter man dom rätt brukar de ge fantastiska blommor. Att sköta dom rätt innebär många gånger att inte vattna för mycket nästan inte alls under långa perioder. Misstänker att det finns lite regler kring vad och hur ni får möblera trappuppgången så kolla lite hur du får ställa krukor. Troligen är det också ett utmärkt utrymme för vinterförvarings av t ex pelargoner eller andra växter som behöver vintervila.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Upp till toppen
Annons: