Annons:
Etikettblomdagbok
Läst 5970 ggr
Caeli
2018-03-02 11:37

Caelis blomdagbok

Tänkte att jag också skulle försöka mig på en blomdagbok. Passar ju bra nu när ljuset är på väg tillbaka och växtsäsongen drar igång.

Min flamingoblomma

I mina fönsterkarmar finns pelargonior, en flamingoblomma, novemberkaktusar och lite annat. Blir mest växter som är tåliga och klarar av min behandling. Det vill säga vatten en gång i veckan ungefär, eller med ännu längre intervaller vintertid. Omplantering sker sällan och att ge näring är jag också dålig på…🙂

Roligt när det lyckas och de trots allt blommar och växer!

  • Redigerat 2020-11-12 06:54 av Pyttelite
  • Redigerat 2022-07-01 22:24 av Pilspets
Annons:
2Sirius
2018-03-02 11:49
#1

Bra med tips, jag är likadan… 😕

!ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ?ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Caeli
2018-03-05 15:15
#2

Pelargoniorna börjar verkligen bli långa och rantiga. Senast som jag klippte ner och planterade om dem var på försommaren i fjol. Är väl dax snart igen…  Mycket enklare och mera praktiskt när man kan vara utomhus, men så länge ska det väl helst inte dröja…

Har två olika sorter – samma röda blommor, men de beter sig helt olika. Den ena är mera småbladig och håller sig någorlunda buskig. Den andra har större blad och sticker gärna iväg på höjden!

De här plantorna bor inomhus året om och brukar blomma flitigt på sommaren. Tycker att det är så fint med röda pelargonior i fönstren!

Pyttelite
2018-03-05 18:32
#3

#0 Varmt välkommen till Blomdagboksgemenskapen - härligt långt ord!

Vill du använda artikelfunktionen så har jag fixat till det.

Fin Flamingoblomma som tittar fram i fönstret. Nu när dagarna blir längre vaknar krukväxterna upp från vintervilan.

Visst är det finns med blommande pelargoner på fönsterbrädan. Du kan ju använda toppskotten som sticklingar om du vill föröka din pelargonsamling.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Caeli
2018-03-08 21:14
#4

#3 Tack!

Det är ju en rejäl vinter i år. Inte så vanligt så här pass långt söderut. Min jordpåse från förra året förvaras i ett kallt utrymme som brukar hålla sig frostfritt. Men inte i år…

Har nu i alla fall lyckats hacka loss lite som står inne och tinar. Tänkte jag skulle så sådana där mikroblad som skördas tidigt. Har en del fröpåsar (även de från förra säsongen) som jag tänkte testa. Dill, grönkål, koriander och spenat. Får se vad det blir av det här!

Pyttelite
2018-03-08 21:24
#5

Härligt med odlarplaner och fröpåsar mina ligger fortfarande på hyllan. Tror att din frusna jord kommer att tina ganska snabbt.

Lycka till med frösådden!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Caeli
2018-03-11 15:29
#6

Såg att en pelargonia som står i köksfönstret redan börjar få knoppar. Det var ju inte bra, jag skulle ju klippa ner och plantera om… 🤔

Annons:
Pyttelite
2018-03-11 15:35
#7

Du kan ta bort knopparna även om det känns tråkigt. Just nu kommer dom bara att ta kraft från plantan som den kan behöva vid omplantering och beskärning.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Caeli
2018-03-14 20:47
#8

Visst är pelargonknopparna fina?

Ibland kan en blomknopp nästan vara vackrare än själva blomman…

Pyttelite
2018-03-14 20:49
#9

Ja, dom är verkligen vackra man kan faktiskt också använda pelargoner som snittblommor.

Om man har en fin vas eller skål är den fin som solitär.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Caeli
2018-03-18 21:00
#10

Första pelargoniablomman snart utslagen!

Pyttelite
2018-03-18 21:03
#11

Härligt vårtecken och vacker färg!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


DesK
2018-03-19 19:27
#12

Caeli din blomdagbok har jag missat 😊Jag är också lite så som du, dvs det är lite si och så med såväl vattning som näringsgivor. Sedan älskar jag pelargoner, de är ju så fina och tåliga 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Caeli
2018-03-20 21:16
#13

Mina mikroblad (eller vad det nu kallas) har kommit upp fint. 🙂

I första omgången blev det grönkål och piplök. Bredsådde frön som blivit kvar sen ifjol.  Ska låta dem växa lite till innan jag skördar…

Grönkål

Annons:
Caeli
2018-03-21 21:22
#14

En del av pelargoniorna är nu nerklippta. Somliga har bara en ”pinne” kvar… 

Har satt några sticklingar i vatten och några är bara nerstuckna i krukan bredvid moderplantan. Förra året satte jag alla sticklingarna direkt i egen kruka. Absoluta flertalet tog sig och det blev en ordentlig samling… 

Går inte att göra på samma sätt i år – de blir alldeles för många!

Caeli
2018-04-03 14:25
#15

#8 & #10

Caeli
2018-04-17 21:07
#16

Nu är ännu ett gäng pelargonior omplanterade. Ny jord, lite hönspellets, en skvätt vatten och en blå pappskylt. Skylten är en smal utklippt kartongremsa som betyder att just den här pelargonian är omplanterad. 

Blev ju i några olika omgångar då en del hann börja blomma innan jag kom mig för att klippa ner och planta om.

Caeli
2018-05-14 16:35
#17

Dr Westerlund ser okej ut efter vintern, har hållit sig grön och fin. Har till och med dykt upp små vita-lila-rosa blommor. Den trivdes bra med förra sommarens utevistelse på altanen och kommer att få flytta ut igen.

Detta är en vattenkrävande herre och en av de få som jag fjäskar lite extra för. ..

Brukar annars säga till mina växter att det är så här det är hos mig – take it or leave it!😉

Pyttelite
2018-05-14 20:13
#18

Tjusig herre som både älskar uteliv och dricka. Var rädd om honom!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Caeli
2018-06-02 21:29
#19

Upptäckte några vita kryp på min orkidé idag.  Troligen sköldlöss/ullöss eller något liknande. Finns ju tyvärr så många vrår på en planta där de kan gömma sig. Skalade av all bark, men istället för besprutning blev det en mera radikal lösning. En spann med vatten plus några droppar diskmedel. Så nu ligger hela orkidén på botten och får göra så tills imorgon. Hoppas att inga löss överlever den behandlingen!

teafredriksson
2018-06-03 12:13
#20

#19 uscha! Man får hoppas det är det sista du ser av krypen!
Jag tror jag precis blivit lus-fri på mina orkidéer nu :)

Annons:
Caeli
2018-06-05 09:50
#21

#20 vad skönt att dina löss har försvunnit. Då finns det kanske hopp här också!

teafredriksson
2018-06-05 16:33
#22

#21 Jag hade ett väldigt litet angrepp skulle jag misstänka. Såg två vuxna löss på en relativt ny växt så jag slängde den omedelbart och klippte stänglar på alla andra. Tvättade blad och veck med såpavatten och körde provadodrink en omgång.
Nu har det gått fyra veckor utan livstecken, så hoppas jag kan räkna mig som fri från dem!

Caeli
2018-06-06 21:42
#23

Nu är min lilla lus-Fia uppe ur badet! Låg väl där lite mer än 12 timmar och än syns inga tecken på nya löss… 

Nu är det karantän i badrummet som gäller och noga inspektion minst en gång om dagen.😉

Caeli
2018-06-17 18:37
#24

Inga fler löss än så länge. Tyckte att jag såg något vitt mysko häromdagen men tror inte att det var något lusaktigt… Men fortfarande får orkidén stanna i badrummet. Är ett perfekt ställe - blir ju liksom automatiskt inspekterad flera gånger om dagen!😀

Pyttelite
2018-06-17 19:06
#25

Det är nog inga problem och blomman får en daglig pratstund oxå. :)


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Caeli
2018-06-27 16:38
#26

Här är en växt som gillar min misskötsel! Klivian blommar! Har haft denna i många år men den har aldrig blommat förrän i fjol. Då kom en blomstängel till min stora förvåning. Skötseln är den samma, lite vatten väldigt sällan😀! Det enda som förändrats är placeringen. Vi har flyttat och då hamnade klivian på en piedestal framför norrfönstret. Vilket den verkar trivas alldeles utmärkt med. Och punktlig är den också! Blommade till midsommar förra året och gjorde detsamma i år.

Caeli
2018-06-27 16:47
#27

Hm, skulle ju varit en bild också förstås!

Här kommer den. Hoppas jag…

Annons:
Carmarino
2018-06-27 17:31
#28

Oj, så många blommor. Jättefin. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Caeli
2018-07-02 17:31
#29

#28 Tack! Tänk precis när jag skulle ha gäster så tappade clivian alla sina blommor! De var lika fina men trillade av ändå, hade väl helt enkelt blommat färdigt för den här gången…😥 Någonting som är konstigt med denna växt är att blomstängeln från ifjol står kvar. Lika grön och fin. Trodde att det skulle bli frön men verkar inte vara så… Och nu har det ju gått alldeles för lång tid.

Caeli
2018-07-26 22:12
#30

Köpte för ett tag sedan en aloe på Lidl. En liten spretig planta som nu har blivit en stor spretig planta! Och som är på god väg att knuffa ner grannen i fönsterkarmen. Gillar Lidl - man kan göra fina fynd på deras blomsterbord ibland! Förutom aloe plantan så har vi även köpt bärbuskar där. Riktigt fina exemplar av både krusbär och svarta vinbär som växt till sig bra i sommar trots torkan. Har även kunnat plocka en del bär på vinbärsbusken! Nu blev det visst både reklam och utanför ämnet!😄

Caeli
2018-08-25 16:59
#31

Krukväxterna har trängts i fönstren åt norr nu när det varit så varmt. Alla som normalt står i söderfönstret har fått flytta därifrån. Vi har inga persienner bara rullgardiner och gardiner att dra för och då hamnar ju växterna på solsidan!😎

Caeli
2018-09-01 22:37
#32

Nu ska man väl återigen kunna använda fönstren åt söder och därmed börjar flyttcirkusen för att hitta lämplig höst- och vinterplacering. Nu är ljuset och solskenet ännu en gång hårdvara och snart är det norrfönstren som är de minst användbara. Känns som när man precis räddat blommorna från att brännas ihjäl är det dags för insatser som ser till att de inte går under pga mörkret!🤔

teafredriksson
2018-09-02 18:22
#33

#32 Själv har jag endast två fönster, båda åt väster, så växterna får helt enkelt klara sig där hela året :)

Caeli
2018-09-20 11:18
#34

Försöker rädda livet på en liten orkidé som verkligen har gått ner sig… Ett blad finns kvar ca 5 cm stort! Förstår inte hur jag har lyckats missköta den så förskräckligt…☹️ Testade att ta bort all bark och bara ha den i vatten men då ruttnade rötterna. Försökte duscha den ett par gånger om dagen - men nja… Nu står den i en mugg (utan bark och utan vatten) med en skyddande "kappa" om sig bestående av en fuktig bomullsrondell. Har blivit aningen grönare och ser faktiskt ut att trivas något bättre med tillvaron!😀

Annons:
Pyttelite
2018-09-21 09:05
#35

Det är svårt att fixa en sjukling - ett tips är att svepa in den i vitmossa men bomullsrondellen funkar nog på samma sätt fast är kanske beroende av täta "vattningar".


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Caeli
2018-09-21 17:50
#36

Ja, bomullen var väl lite åt "tager vad man haver" hållet. Den får inte torka till för mycket, då fastnar den och man får dra loss massor av små tussar! Det är kanske dax att ge upp istället. Men har svårt för att slänga en växt som det fortfarande finns liv i…

Caeli
2018-11-03 20:38
#37

Nej, lilla orkidén gick inte att rädda… Varför den inte trivdes och krympte så här har jag ingen aning om men det var väl min passning som inte passade!😢

Pyttelite
2018-11-03 22:55
#38

Eller också var det ett måndagsexemplar - ge inte upp det finns massor av roliga växter att ersätta den med!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Caeli
2018-11-04 11:13
#39

#38 Behöver nog inte ersätta!😁 Det är trångt i fönsterkarmarna ändå eftersom många måste ha plats efter sommarens utevistelse!

Caeli
2018-11-16 17:41
#40

Ett annat bekymmer är den rackarns dr Westerlund! Han har tillbringat sommaren ute på altanen och trivts sådär… Har blivit lång och rantig och de gröna bladen har samlats längst ut på grenarna. I övrigt är han ganska kal… Så vad gör man nu? Klipper ner eller låter det vara så här i vinter? Flyttar in honom inomhus eller låter honom "sova ide" i ett lite kallare utrymme? Ja det tål att tänkas på…🤔

Caeli
2018-11-18 17:04
#41

Nu har doktorn fått hoppa in i värmen! Står på golvet i hallen i en stor kruka. Kommer nog att kräva en hel del vatten och samtidigt strössla golvet fullt med torra blad! Får väl se hur länge beteendet tolereras! 😩

Annons:
Pyttelite
2018-11-18 19:10
#42

Jag skulle klippa ner den och sätta toppskotten i vatten för att få sticklingar. Tråkigt med växter som skräpar ner även om det är naturligt ibland.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Caeli
2018-11-18 20:54
#43

Nja, tänkte att jag skulle försöka stå ut med den så här över den mörkaste vintern. Men framåt slutet av januari/ början av februari blir det nog sticklingar!😉

Caeli
2018-11-24 20:42
#44

Har två novemberkaktusar som gissningsvis är omkring 6 - 7 år gamla. De har stått ute på trappan hela sommaren och togs in när det började bli risk för första frostnatten! Nu står de bredvid varandra på fönsterbrädan och blommar flitigt!😃 Moderplantan - som inte haft utevistelse - har inte alls kommit så här långt, finns bara ett fåtal knoppar. Men den brukar vara lite sen av sig! Vintertid snålar jag på vattnet men under sommaren får de desto mera. Annars blir bladen lätt torra och tunna tycker jag.

Caeli
2018-11-24 20:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#45

Här är bild på en av dem!

Pyttelite
2018-11-24 20:48
#46

Vilken härlig blomsterfröjd!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Caeli
2018-11-24 20:54
#47

#46 Tack! Visst är blomningen vacker - den går bara över alldeles för fort…!

Carmarino
2018-11-25 13:21
#48

Jättefina blommor. Det är precis så man ska göra för att få novemberkaktusar att blomma. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Caeli
2018-11-25 16:50
#49

#48 Men de får inte komma in för tidigt från sin utevistelse. Tror att de behöver den lite kallare perioden när hösten är på väg! 😉

Carmarino
2018-11-25 16:52
#50

#49 Ja, det är helt rätt. De tål rätt låga temperaturer, men inte frostgrader. Hade en gång en jättestor novemberkaktus stående i ett fönster där det var väldigt svalt. Tror inte det var mer än kanske 15-16 grader, och den blommade så man knappt såg de gröna stammarna. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Caeli
2018-11-25 17:14
#51

#50 Är ju en krukväxt som var vanlig i hemmen förr. Då hade man ofta ett finrum eller en veranda som man inte värmde upp i vardagslag och som var en perfekt placering för den här typen av växter! Då fick de sin kyliga period automatiskt! Önskar ibland att jag hade ett sådant utrymme!😀

Carmarino
2018-11-25 17:32
#52

#51 Hela min lägenhet är nästan ett sådant utrymme - åtminstone när det blåser från "rätt" håll. Då blåser det genom fönsterna, för de är så otäta. 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Caeli
2018-11-25 17:38
#53

#52 Inte konstigt att dina blommor trivs! 😁

Carmarino
2018-11-25 17:44
#54

#53 Inte alla, men de som gillar att stå kallt och i drag - och nästan aldrig få vatten - trivs. 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Caeli
2018-12-02 11:04
#55

Jag brukar plocka in några hortensior och Afrikas blå lilja i ett litet utrymme som har fönster och tillgång till värme om det skulle behövas. Där brukar även större pelargoner samt amaryllislökarna få hålla till. Det sämsta är att hortensiorna brukar dra igång alldeles för tidigt på våren. Redan i februari/mars kommer nya blad och i värsta fall även knoppar.😞 Tror helt enkelt att där blir för varmt och ljust för tidigt när vårsolen tittar in. Ska därför testa med en mörkare förvaring!

Annons:
Caeli
2018-12-02 20:56
#56

Hortensiorna har nu fått ett nytt ställe att tillbringa vintern på. De har blivit rumskompisar med bilen! Där finns ett litet fönster och jag TROR inte att det fryser därinne… En max/min termometer sitter för säkerhets skull i den ena krukan och hittills har det klarat sig trots att vi häromnatten hade -14 grader!😃

Pyttelite
2018-12-02 21:22
#57

Fint att de får ett eget rum! Man kan köpa en frostvakt om det är ett mindre utrymme. Här har du ett exempel från Jula men de finns på fler ställen. https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/varme-och-ventilation/uppvarmning/frostvakter/frostvakt-417021/


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Caeli
2018-12-03 17:31
#58

#57 Jag får köpa en sån om temperaturen skulle falla för lågt! 🌨️

Caeli
2019-02-17 21:28
#59

Nu börjar det så smått dra i krukväxt-odlar-fingrarna igen!😄 Det är snart dags att summera vintern och se vilka växter som överlevt och vilka som inte klarade av mörkret och den torra luften. Våren verkar vara tidig i år men känns ändå inte som det är tid att starta vårbruket riktigt än. Väntar nog några veckor till!

Caeli
2019-02-17 21:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#60

Inte mycket som blommar här nu - eller rättare sagt ingenting!😁 Fast på novemberkaktusen finns faktiskt några eftersläntrare!

Pyttelite
2019-02-17 21:47
#61

Alltid något! 🙂


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Caeli
2019-03-10 11:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#62

Det har blivit lite nya växter i veckan! Det behöver jag ju inte alls egentligen men visst piggar det upp med ny grönska i fönsterkarmen? Ett besök på Plantagen resulterade i två sticklingar, 2 för 50:-. Det knasiga var att växterna inte var namngivna utan såldes bara som mini-växter… Fick i alla fall veta att det var olika sorters gullranka. Hade gärna velat ha mer exakt men får väl googla mig vidare! Och idag, mitt i matbutiken, så fastnade jag för en ampellilja. En sådan där typisk växt som var populär på 70-talet. Den här har lite bredare vitgröna blad och ett ganska upprätt växtsätt. De två små är omplanterade i varsin lerkruka medans ampelliljan får växa vidare i sin plastkruka.

Annons:
Caeli
2019-03-10 11:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#63

Ampelliljan.

Pyttelite
2019-03-10 11:20
#64

Mycket dekorativa alla tre. Ampellilja är en favorit men vill du ha den otoppda så håll den i kattfri miljö. 😼 Jag har också märkt att kunnigheten i en del större gardencentra är låg. Ingen skugga på personalen tror att återförsäljarna struntar i att namge växterna. Har för mig att det är ett EU-krav för kommersiell odling så det kan inte vara så att de är ”namnlösa”. Tror att vi konsumenter kan påverka genom att ställa den obligatoriska frågan om sortbeskrivning.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Caeli
2019-03-10 11:33
#65

#64 Vilken tur då att våran katt är för gammal och bekväm av sig för klätterövningar bland krukväxterna!

Caeli
2019-03-26 19:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#66

#26 & #27 Nu är klivian på gång igen! För tredje året i rad kommer det en knopp. Tidigare år har den prickat in midsommar men i år verkar det bli påsk istället…😃

Pyttelite
2019-03-26 20:41
#67

… eller också blir det fler blomningar i år.

Jättefint exemplar och kraftiga knoppar. Roligt att följa år från år hur den växer och frodas.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Caeli
2019-04-14 09:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#68

Klivian håller nu på att slå ut. Några knoppar kvar som väntar in sin tid…

Lillyrod
2019-04-15 18:25
#69

De är så fina.Jag har en i samma färg som din som fått ett skott nu i vinter. Den brukar inte blomma förrän i juni. 

Måste plantera om och ta bort skottet på den med : )

Annons:
Caeli
2019-04-15 22:27
#70

#69 Ja, visst är de fina! Har haft min i många år men det är först på senare tid som den har börjat blomma - är tredje året i rad nu. Det värsta är att den lutar så mycket. Är stor och tung så jag har bundit om den med ett snöre som jag fäst i väggen!😄

Caeli
2019-05-03 09:30
#71

Har fyra pottor med Margueriter som faktiskt överlevt vintern. De stod ute i rabatten förra säsongen och uppskattade verkligen den torra varma sommaren! Växte sig stora och buskiga. Tyckte det var synd att bara låta dem frysa så placerade dem i varsin kruka och ställde dem i ett frostfritt utrymme. Sista månaderna har de återigen fått komma ut för att sedan hoppa in igen när det varit risk för frost. Vet inte om de mår bra av flyttningarna… Blir kanske helt förvirrade - är det vinter, vår eller vad?🤔 Hoppas de klarar av det nu när de hängt med så här långt!

Pyttelite
2019-05-04 07:04
#72

Trevligt att du lyckas få dom att övervintra. Frost tål de inte så räkna med att det blir ett evigt flyttande innan frostrisken är över. Det är en halvbuske, ursprunget är Kanarieöarna enligt länken nedan. Ser fram emot bilder på krukorna lite senare. https://www.blomsterlandet.se/Tips-och-artiklar/Tips-och-artiklar/Tradgard/Sommarplantor/Margerit/


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Caeli
2019-05-04 10:26
#73

Ska bli bilder senare!😃 Går inte just nu för idag vaknade vi upp till ett alldeles vitt landskap. Snö den 4:e maj fanns kanske inte på önskelistan precis… Som tur var har Margueriterna tillbringat de senaste dagarna i sitt lilla "kyffe" och där får de nog stanna kvar ytterligare lite till…

Pyttelite
2019-05-04 13:52
#74

Ja helt otroligt med snö så sent men kanske inte ovanligt men obehagligt. Håll dina blommor inne ett tag till!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Caeli
2019-05-11 16:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#75

Ja, så vackra är de inte, mina Margueriter, men de har överlevt vintern i alla fall! Sedan januari har de hoppat jojo mellan att vara utomhus i regn och rusk och vara inne i förrådet. Nu har jag lagt på ny jord överst och klippt bort allt visset. Hoppas att det dröjer till nästa frostnatt!

Pyttelite
2019-05-11 16:23
#76

Dom blir säkert fina framöver!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
Caeli
2019-05-11 16:44
#77

Hoppas det kommer någon blomma åtminstone! 😀

Caeli
2019-05-13 21:47
#78

Jaha, - 4 grader natten som gick… Margueriterna var i tryggt förvar "inomhus"! Men visst börjar det bli lite tjatigt nu med nattkylan när allt man vill ha är vår… 😟

Caeli
2019-05-24 21:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#79

Apropå en annan tråd där man kom fram till att ibland behövs viss misskötsel av växterna för att få dem att blomma… Häromdagen skulle jag byta plats på två krukväxter och kastade en snabb blick på grannen i fönsterkarmen. På en liten halvtaskig haworthia (tror jag att det är!) har det växt ut en smal stängel med en liten, liten knopp. Den tänker blomma!! 😃

Caeli
2019-05-24 21:40
#80

Har haft den här sorten ganska länge. Nederdelen av plantan blir lätt lite väl risig så ibland förnyar jag dem genom att knipa av toppen och sätter i en ny kruka. Det har faktiskt hänt förut att det har kommit blommor. Då var den också misskött. Den stod i ett söderfönster och höll på att brännas ihjäl… Verkar vara en växt för mig! 😁

Pyttelite
2019-05-24 21:59
#81

Trevlig överraskning - det är så roligt när de faktiskt visar lite livstecken.

Kul och se själva blommorna när de väl spricker ut. Tror inte att jag sett hur dom ser ut.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Caeli
2019-05-24 22:07
#82

#81 Blommorna är ju väldigt små - och om jag inte minns fel - ganska så anspråkslösa. Kommer inte ihåg exakt hur de såg ut… Vi får väl se om några dagar eller hur lång tid det nu kan tänkas ta!

Caeli
2019-05-31 21:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#83

Haworthia-plantan blommar på en lång stängel. En del blommor har redan fallit av, andra sitter vissna kvar, några är i full blom och några fortfarande i knopp. Bilden är inte den bästa, den var svår att fotografera!

Annons:
Pyttelite
2019-05-31 22:01
#84

Fantastiska blommor!

Verkligen roligt att få se hur fina blommor det blir.

Ett tips är att få rätt fokus om man placerar en hand bakom då kan det vara enklare för kameran/telefonen att få rätt skärpa.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Caeli
2020-03-28 19:56
#85

Får väl spinna vidare på föregående inlägg även om det är ett bra tag sedan (sisådär 10 månader!) 😉

Min lilla hawortia blommade ju på en lång stängel (#83) och efter det kom det till min stora förvåning en ny liten planta! Troligen skulle man kunna ta loss den och plantera i egen kruka men tycker att den ser rätt kul ut såhär! Så tills vidare får den sitta kvar…

DesK
2020-03-28 20:13
#86

Så kul! 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Carmarino
2020-03-29 12:17
#87

Så roligt! Det ser ut som en liten alien. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Pyttelite
2020-03-29 12:19
#88

Naturen är fantastisk - en liten överraskning!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Caeli
2020-05-30 22:36
#89

Ser ut som att haworthian har en ny blomstängel på gång…

Pyttelite
2020-05-30 22:45
#90

Den trivs verkligen i din vård!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
Caeli
2020-05-31 21:52
#91

#90 Eller i min vanvård! 😃

Caeli
2020-06-03 21:24
#92

Idag har jag "slaktat" några röda pelargoner och satt sticklingarna tillsammans i stora krukor/pottor som ska få stå ute på trappan i sommar!

Pyttelite
2020-06-03 23:07
#93

#92 Modigt av dig men du kommer snart att belönas rikligt med nya plantor och blommor.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Caeli
2020-10-04 16:20
#94

Hjärtan på tråd har kutat iväg över bordet och börjat blomma!

  • Redigerat 2020-10-04 17:04 av Caeli
Carmarino
2020-10-04 17:40
#95

#94: Har du ingen bild på den? Tror aldrig jag har sett den blomma. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

  • Redigerat 2020-10-04 17:40 av Carmarino
Pyttelite
2020-10-04 18:40
#96

#94: Jag vill också se.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Caeli
2020-10-04 18:55
#97

Här är bildbeviset! 😁

hjärtan på tråd

Jag har inte heller sett någon sådan här växt blomma tidigare.

  • Redigerat 2020-10-04 18:57 av Caeli
Annons:
Carmarino
2020-10-05 00:59
#98

Så kul! Väldigt ovanliga blommor också.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Caeli
2020-10-10 09:35
#99

En annan gammal trotjänare! Brukar blomma till jul men är visst lite tidigt ute i år…

blommor

.

  • Redigerat 2020-10-10 09:42 av Caeli
DesK
2020-10-10 09:38
#100

Så fin! 😊

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Pyttelite
2020-10-10 09:56
#101

Imponerande blomprakt.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Caeli
2020-10-11 15:22
#102

Glömde skriva att det (#99) är en liten mini-orkidé, en oncidium twinkle fragance. Köpte den för många år sedan på utförsäljning då den var överblommad och lite allmänt tilltufsad…

oncidium

Varje liten blomma är inte större än en lillfingernagel!

Sticker man fram näsan känner man en tung, lite mättad doft av vanilj…

  • Redigerat 2020-10-11 15:33 av Caeli
Pyttelite
2020-10-11 15:31
#103

#102: Du har verkligen lyckats att få fram det bästa ur den!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Caeli
2020-10-11 15:53
#104

#103: Det är en väldigt lättskött växt! Den får en dusch med blomsprutan då och då! 😁

Annons:
Caeli
2021-07-03 20:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#105

En av haworthiorna (heter det så i flertal?) ska blomma. En stängel har kommit fram ur mitten av plantan.

Även denna gång är det ett aningen misskött exemplar. Har stått lite väl soligt och bladen ser smått tråkiga ut. Men det är kanske så man ska göra? Glömma bort och pressa dem lite så de sätter fart…

Förra gången en av mina haworthior blommade såg det ut så här #83. Det var en annan planta även den på dekis! 😁

Carmarino
2021-07-04 15:54
#106

#105: Vilken bamsestängel. 👍

Suckulenter och liknande växter brukar trivas med att bli bortglömda. Det är oftast då de sätter igång och blommar. 😊


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Caeli
2021-07-04 17:46
#107

#106: Ja, den är lång!

Undrar om det kommer en ny liten planta på den här som det gjorde på den förra. 🌵

Carmarino
2021-07-04 17:52
#108

#107: Ja, hur gick det med den lilla plantan? Planterade du den, eller fick den sitta kvar på stängeln?


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Caeli
2021-07-04 17:57
#109

#108: Den sitter fortfarande kvar på stängeln. Tycker att det ser lite kul ut! 😊

Caeli
2021-10-09 20:45
#110

Blev påmind i en annan tråd om att det snart är dags att väcka amaryllislökarna. Mina har sovit gott i källaren i några år…

Hade en samling på en 8 - 10 lökar som mest bara blev mindre och mindre och inte ville sig. Så jag tröttnade - därav den långa vilan!

Nu när jag tittade till dem verkade det vara liv i några i alla fall. Resten var bara en massa skal med tomt innandöme. Så nu gäller det att få igång dem (om det överhuvudtaget går). Blommor ska man nog inte hoppas på i år…😟

Carmarino
2021-10-10 00:57
#111

#110: Lycka till. Glöm inte att berätta hur det går. 😊


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Pyttelite
2021-10-10 06:05
#112

Det finns mycket skrivet om hur man ska sköta amaryllis, här är en från Allt om Trädgård:

https://www.alltomtradgard.se/vaxter/lokvaxter-och-knolar/amaryllis-skotsel-odla/

La märke till följande:

  • liten kruka
  • sandblandad jord
  • sällanvattning men med blomsternäring varje gång
  • förbered löken genom att ge rotsystemet vatten men akta själva löken

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Amaryllis är en älskad lök, som vi kan njuta av länge. Den står sig även som snittblomma. Nu finns så många olika färger och varianter att det borde finnas en favorit för alla. Här får du skötselråd och tips hur du sparar och driver den år efter år.
Caeli
2021-10-10 19:54
#113

#111: Tack! 🙂

#112 Ja det finns många åsikter om detta! 😀

Nu står de som överlevt med fötterna i vatten för att vakna till. Kan behövas efter en sån lång törnrosasömn!

Caeli
2021-10-12 21:42
#114

Idag planterade jag amaryllislökarna i små krukor och ställde ner allihop i en låda. Stängde sedan locket för att de skulle få stå mörkt. Min variant istället för att behöva tillverka pappersstrutar… 😄

Carmarino
2021-10-16 16:28
#115

#114: Smart. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Caeli
2021-12-07 16:20
#116

#114: Nej, det gick inte att väcka lökarna. De hade troligen torkat till för mycket trots att jag tyckte mig kunna känna en hård kärna i dem.

Får istället glädja mig åt en fin amaryllis som jag har fått i present! Två stänglar och vackert polkagrisrandig enligt medföljande etikett!

Carmarino
2021-12-07 16:21
#117

#116: Synd, men vissa amaryllisar är inte så livskraftiga. Tur du har fått en annan. 👍😊


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Caeli
2022-02-05 20:43
#118

Det blev fina klockor till jul. Glömde helt bort att jag skulle lägga upp en bild här. Tur i alla fall att jag inte glömde bort att plåta den! 😁

IMG_20211206_133521.jpg

Annons:
Carmarino
2022-02-05 21:53
#119

#118: Så vacker. 😍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Pyttelite
2022-02-06 23:07
#120

#118: Verkligen ett praktfullt exemplar.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Caeli
2022-02-07 11:28
#121

#119 #120 Ja, den var fin när den blommade. Nu gäller det att hålla liv i löken och eventuellt få den att blomma om. Fanns inga gröna blad alls när jag fick den, de var nog bortklippta, men nu har det kommit två…

Caeli
2022-03-31 21:34
#122

#85: Nu har det kommit en ny blomstängel på haworthian. (Bara knoppar än så länge). Det är samma växt som fick en liten extra planta på stängeln senast. Den sitter förresten kvar där fortfarande. 😃

Pyttelite
2022-03-31 22:13
#123

#122: Då får vi se hur lång tid det tar innan blommorna slår ut.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Upp till toppen
Annons: