Annons:
Etikettregrowing
Läst 1721 ggr
Tant Grön
2018-02-24 19:21

Regrowing

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Någon som håller på med regrowing? Här på bilden är en purjo som var bara ett par cm och växt så här mycket i bara vatten. Det andra är vitlöksklyftor, är så gott att klippa det gröna på smörgås m.m. Så är det palsternacka, blir godast att torka blasten och smula ner ett par nypor i sås, grytor, soppor m.m. det blir väldigt gott.

Här är andra tips:  https://www.icreativeideas.com/13-vegetables-that-you-can-regrow-again-and-again/

Annons:
Pyttelite
2018-02-24 19:36
#1

Måste säga att jag har under långa tider kört spontanregrowing 😃 Rätt som det är börjar lökarna att växa på köksbänken och då klipps de ner i salladen. Har ännu inte hittat något bra användningsområde för potatisen och dess tillväxt dock!

Vi fick göra några experiment i skolan också men då var det fokus på morot. Väldigt trevligt att sysselsätta barn med. Det blir ju en ganska snabb tillväxt och man kan "återanvända" många av våra vanliga grönsaker vi har i köket och bara för att det börjar växa behöver det inte innebära att de är dåliga.

Jag har kollat att det faktiskt finns lite skrivet om detta på Vegan iFokus och länkar till en artikel där, Regrowing! Återplantera maten.

Jag skapar också en diskussionsgrupp i ämnet, för det finns säkert mer att skriva om. Lägger även till dig i gruppen för artikelförfattare ifall du vill skriva en egen artikel i ämnet.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Spectabile
2018-02-24 19:46
#2

Har en kompis som lade en skiva tomat direkt på jorden och upp kom ett par plantor. Tänkte faktiskt testa det i år och kommer det inget upp så är ingen skada skedd

Pyttelite
2018-02-24 19:54
#3

#2 Skulle tro att det i tomatfallet var frön som grodde men det finns oerhört många sätt att föröka växter på.

Dessutom med minimalt "växt"-ämne och då tänker jag på att man kan använda delar av blad och ändå få fram nya plantor - naturen är fantastisk!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Kirnzy
2018-02-24 20:28
#4

Jag gör det när jag känner för det, vilket blir rätt ofta. Mest gör jag det för att det är roligt snarare ön för att äta det.. har testat med lite allt möjligt vi har haft hemma och det brukar funka fint :) #2 Tänk bara på att det är väldigt stor chans att det möglar om man lägger ner en hel skiva :) speciellt om man lägger lite jord över så ser man det inte lika snabbt.

Tant Grön
2018-02-24 20:54
#5

#2 Min mamma har gjort så med bra resultat. Såklart det måste finnas frön i.

Pyttelite
2018-02-24 20:58
#6

#5 Både ja och nej i detta fall är det säkert så men det finns andra växter du kan föröka med väldigt små bladdelar. 

För vissa växter kan man ta ett blad och dela upp i många små delar och ändå få fram plantor - helt magiskt!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
Galenidjur
2018-02-24 21:26
#7

Jag håller på med regrowing.  Har bara testat purjolök samt salladslök, och jag vet väl inte om jag är så imponerad. Jag vill gärna att det ska funka, men det tar så himla lång tid, och i mitt fall så ruttnar alltid de yttersta lagren så löken blir mindre och mindre och mindre.  Det mesta av rötterna ruttnar de också. Förstår inte vad jag gör för fel 🤔

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

Pyttelite
2018-02-24 21:34
#8

Hur har du planterat löken?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Spectabile
2018-02-24 21:38
#9

Såklart att det var fröna i tomatskivan som grodde 🙂

cissi_1993
2018-02-25 16:07
#10

mamma hon köper alltid kruksallad under våren för sen när hon har ätit upp den stoppar hon den i jorden ute och så har hon sallad hela sommaren. hon har säkert 7 plantor under sommaren som kommer med sallad i lite olika takt. 

detta fungerar väldigt bra så jag är jättesugen att pröva när jag får min egen trädgård.

jag har prövat purjolök det gick jättebra och fort tycker jag dock lät jag nog min vara i vatten för länge så den ruttnade, eller så vattnade jag den för mycket.

Pyttelite
2018-02-25 17:25
#11

#10 Det låter jättesmart att kunna sätta ut salladen senare då har man ju redan lite försprång jämfört med om man sår.

Jag har återanvänt hyacintglas för att odla gul lök men då är det ju en hel lök och inte delar av.

Såg att man kunde göra egna sticklingar av tomatplantor - hade nog inte riktigt fattat det tidigare - trodde alla man köpte var uppdrivna från frö men det är nog inte så säkert inser jag nu.

Sen tror jag att den här typen av växter fungerar bra i vattenodling - får forska mer. Lite märkligt det där med vattenodling - att det inte ruttnar då men det beror antagligen på hur högt vattnet går upp på plantan. Det är väl egentligen bara rötterna som är i vattnet.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Spectabile
2018-02-26 20:07
#12

#10 Bra tips! Jag gjorde så med gräslöken förra året. Köpte en på ICA och planterade den i en större kruka och ställde ut den, det funkade jättebra 🙂

Kimda
2019-05-24 00:53
#13

Idag stubbade jag en krukpersilja. Delade i fyra delar som jag satte i varsin kruka. Förhoppningen är att det ska bli fyra stora persiljebuskar. Persilja kan man inte få för mycket av! :)

Annons:
Pyttelite
2019-05-24 21:00
#14

#13 Trevligt sätt att föröka på och nu när det är varmt och ljust ute blir det en annan växtkraft än att man skulle ha det inne.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Upp till toppen
Annons: