Annons:
Etiketterohyrasjukdomar
Läst 576 ggr
Galenidjur
2/24/18, 5:47 PM

Aloe ruttnade utan anledning?

Jag hade en aloe som jag aldrig vattnat (köpte den precis), och idag såg jag att den ruttnat. Den bara föll isär när jag lyfte upp den och alla blad var lite bruna längst in.  Det konstiga är ju att jorden var snustorr, så hur kan det ha blivit såhär? När jag köpte den var den frisk och fin! Det har hänt mig andra gånger också med aloe och liknande succulenter så man börjar ju undra . Nån som har några svar?  🤔

 När jag googlar på det får jag bara fram övervattning, men det kan det ju knappast vara….

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

Annons:
Sindri
2/24/18, 5:56 PM
#1

Det kan vara så att den frusit under frakten, alla kan inte hålla den värme en aloe behöver under hela leveransen nu när det är så kallt ute.

Du kan alltid prova att reklamera den där du köpte den.

Galenidjur
2/24/18, 6:06 PM
#2

Ok, tack för svar!

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

Pyttelite
2/24/18, 6:39 PM
#3

Jag håller med om ifall den är nyköpt borde du gå tillbaka och reklamera. Jag vet att det inte är lätt alla gånger för man känner sig så dum. Hur länge var det sedan du köpte den?

Det kan ju också vara så att den fått någon sjukdom eller parasit. Den ska ha en väldränerad jord så att det inte blir för kompakt. Men man ska ju inte behöva plantera om sina nyköpta växter utan det borde vara först senare man ska tänka på sådant.

Ledsen att det slutade illa men jag känner tyvärr igen känslan när växterna bara faller ihop. 😮


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Galenidjur
2/24/18, 8:11 PM
#4

Det var två tre veckor sen.  

Jag hade planterat om den då köpeväxter sällan kommer i någon bra jord eller bra anpassade krukor. Men men. Det var väl kylan.  Den var inte dyr ändå. bara en såndär 25krs miniväxt från IKEA 😃

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

Pyttelite
2/24/18, 8:23 PM
#5

Ok!

Var försiktig när det gäller att plantera om. I Aloe Vera fallet ska det vara väl dränerat. Förmodligen stod plantan i kokosjord om det kom från IKEA det verkar vara populärt där och är i och för sig inte dåligt. Det är i alla fall inte torv.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Galenidjur
2/24/18, 9:23 PM
#6

#5 ja jag vet. planterade i kaktusjord och det tror jag borde funka?   

Jag planterar alltid om alla köpeväxter så snart som möjligt så de får så bra förutsättningar som möjligt. Men men. Den här gången gick det icke. Tur att den inte var dyr 😃

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

Annons:
Pyttelite
2/24/18, 9:28 PM
#7

#6 Du hade helt rätt jord - men ibland vill det sig bara inte- man få ta det som en erfarenhet.

Det är ju svårt att veta vad som hänt innan man fått växten - det tar ju några dagar innan den säckar ihop.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Upp till toppen
Annons: