Annons:
Läst 989 ggr
Pyttelite
2/22/18, 8:55 PM

Dagens Vårtecken 2018

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Första vårtecknet var sticklingar

Vi har ju redan sett lite vårtecken redan. Försäljningen av sticklingar har kommit igång. Nu har det utökat i en annan affär med Flitiga Lisa …

Andra vårtecknet var sättpotatis

Vi har sett sättpotatis i Trädgårdsbutiken och hyllor fyllda med fröer tapetserar väggarna.

Idag har jag sett blommande Trollhassel

Idag såg jag den första blommande trollhasseln (Hamamelis virginiana) för året. Lite suddig bild men ändå en utslagen buske. 🙂

Vad har du sett för vårtecken idag?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
JMW
2/22/18, 10:18 PM
#1

Med tanke på snötäcket så lär jag inte se några vårtecken än på ett bra tag. Det är inte växtlighet men fåglarna har verkligen vaknat till nu.

Pyttelite
2/22/18, 10:27 PM
#2

#1 Vi har 15 cm-ish snö här hos oss just nu trots att trollhasseln blommar. 😃


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Spectabile
2/23/18, 5:38 PM
#3

Vårtecken får jag nog vänta på ganska länge. Snön ligger djup ….

Carmarino
2/23/18, 5:42 PM
#4

Har bara sett vintergäck än så länge - och en enstaka tusensköna.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Pyttelite
2/23/18, 6:24 PM
#5

Hasselhängen

Alla vårtecken behöver ju inte alltid vara blommor.

Det kan lika gärna vara snösmältning såväl som sandbortagning eller varför inte första blåsippan i backen eller påskäggen i affären - nästa vecka är det bokrea.

Ännu är hasselhängena slutna men snart kommer de att öppnas bara lite sol och  värme kommer så är det dags!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Lillyrod
2/23/18, 6:56 PM
#6

När hasseln öppnas sluts mina ögon. Fy vad hemskt det är innan de blommat över. Jag har redan börjat med allergitabletterna för säkerhets skull.

Annons:
Pyttelite
2/23/18, 6:59 PM
#7

#6 Ajdå, det var inte meningen att ge dåliga vibbar!

Du får ta bild på allergitabletterna de är ju ett vårtecken isig även om det nu är något visset sådant.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Pyttelite
2/25/18, 6:05 PM
#8

Vårtecken eller inte?

Vad tror ni är detta ett vårtecken eller är det någon som förfrusit händerna?

Hittades under dagens promenad,


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Pyttelite
3/5/18, 7:36 PM
#9

Dagens vårtecken blir faktiskt lördagens. Utanför viner nordan och även om det gått upp några grader i dag på termometern så faller det yrsnö.

Balkonglådefröjd

Obehagligt väder att vara ute i både för blommor, djur och människor.

I lördags däremot sken solen även om det var kallare och min alldeles egna balkonglådelösning sprakade i kapp med den om en evig färgprakt.

I höstas var det stor-rea på lökar både stora och små så jag köpte en hel massa.

Stoppade ner alla i en plastlåda med en blandning av såjord och kokosjord och så här fint blommar det nu.

Där finns förutom vita, gula och blåa krokusar, någon variant av scilla men även några klarblå mini-irisar. Tänk om det blir tulpaner lite senare?

Ett fint tips till hösten att köpa på sig billiga lökar - kunde inte tänka mig att de kunde bli så fina i solskenet. Är glad för att jag verkligen fick det gjort!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Carmarino
3/6/18, 11:38 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

De här fotograferade jag igår morse.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
3/6/18, 11:40 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Någon timme senare började det snöa, och idag såg det ut så här. Solen skiner dock rakt på dem just nu, så jag tror att de kommer att vara snöfria rätt snart. (Kollade min termometer, som hänger mitt i solskenet, och den visade 10,8 grader.)


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

JMW
3/6/18, 1:36 PM
#12

#10 Wow. Jag lär få vänta på vårblommorna. De ligger under minst en halvmeter snö. Det enda vårtecknet här är fåglarna som sjunger som sjutton.

Carmarino
3/6/18, 1:51 PM
#13

#12 Ja, det tar ju lite längre tid för solen att töa bort en halvmeter snö, än två centimeter. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Carmarino
3/6/18, 3:41 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Nu är temperaturen plus 6,2 grader - utan att temperaturgivaren hänger i solen. 👍

Passade på att ta ett nytt foto på blommorna ovan, och nu var nästan hela gräsmattan framför snöfri.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
3/6/18, 3:42 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Det finns även lite tusenskönor här och var, men inte så många som är utslagna än.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
3/6/18, 3:43 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Påskliljorna är också på gång, men i år lär de inte hinna blomma till påsk.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Pyttelite
3/6/18, 5:58 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Härligt att se dina barmarksbilder. Här är det inte mycket till vår idag. Allt är mjukt inbäddat i vitt både vårlök och blåsippor.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Carmarino
3/6/18, 6:05 PM
#18

Ja, jag är väldigt glad att vi lyckades undkomma de våldsamma snökanonerna som täckte resten av landet. Idag kändes det verkligen som vår när man var ute. Solen värmde rätt mycket faktiskt.🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: