Annons:
Etikettveckans-krukväxt
Läst 9964 ggr
Pyttelite
2018-02-20 09:12

Veckans Krukväxt Februari 2018 - Flamingoblomma

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

I min gamla krukväxtbok från 50-talet står det att blommorna på Flamingoblomman inte är något att skryta med eftersom de mest påminner om en böjd metmask.

En sanning som håller sig än idag - möjligen att man rätat ut masken något och då kallas växten helt plötsligt för Rosenkalla.

Veckans krukväxt : Flamingoblomma - Anthurium scherzerianum / (andraeanum Rosenkalla)
  • Användning 

Flamingoblomman är en tacksam växt som inte kräver så mycket. Den behöver ingen vintervila och den har kvar sina färgglada sköldar väldigt länge. 

För själva blomman är just metmasken i mitten - högbladen eller skölden kommer i många olika färger från helt vita, laxrosa och en läcker lackröd variant.

Metmasken var i den ursprungliga färgen gul men idag matchar den gärna högbladen med andra färger.

Blomman är dessutom tvåkönad och det kan bli små röda bär om man har tur.

Bladverket är även det lite åt det blanka hållet. De är långsmala och dekorativa så växten är fin även då det inte finns någon blomma. 

  •  Historia

Växten kommer ursprungligen från mellan- och Sydamerikas regnskogar och är en epifyt.  

Det innebär att den växer på andra växter och man kan se den växa på stammar och i träd. Den tillhör även Kalla-släktet.

Det var den schweiziske läkaren Karl von Scherzer som upptäckte växten kring 1850 och sedan dess har den vidareutvecklats och hybridiserats. 

Det finns även en dvärgform av Flamingoblomman och det finns långskaftade hybrider som används till snittblommor.

  • Skötsel 

Det här är en växt som inte gillar kyla eller kalkhaltigt vatten. Man kan bädda in rothalsen med vitmossa för då kommer den att blomma flitigare. Den vill ha hög luftfuktighet och vill gärna stå ljust men inte i solsken.

Flamingoblomman växer ju på andra växter precis som vissa orkidéer därför vill den gärna ha en egen blandning av jorden bestående av 1/3 vitmossa med krossad träkol och lecakulor, 1/3 torv och 1/3 lövjord. Har man färdig anthuriumjord så passar det förstås bäst.

Växten trivs även bra i vattenkultur ett annat förslag jag sett är att helt linda in rotklumpen i vitmossa och ställa den på ett fat. Rotklumpen sänks ner i vatten när det torkat upp ungefär som man sköter vissa Orkidéer.

Får man en Anthurium att trivas då lever den länge på fönsterbrädan.

  • Varning

Växten är giftig för både hund och katt och innehåller ämnet kalciumoxalat som gör att tunga och svalg sväller upp samt ger ökad salivavsöndring.

Källa: Plantagen, Odla.nu,  Blomsterlandet, Wikipedia,  ASPCA - Toxic and Non-Toxic Plants


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


  • Redigerat 2022-03-27 10:47 av Pyttelite
  • Redigerat 2023-03-29 17:17 av Pilspets
Annons:
Caeli
2018-02-20 09:53
#1

Har en flamingoblomma i fönstret sedan några år tillbaka. Nu har det börjat dyka upp en växt som heter rosenkalla i butikerna (ny bekantskap för mig i alla fall!). Så nu vet jag inte om det verkligen är en flamingo som jag har? Tycker att de är väldigt lika!

Pyttelite
2018-02-20 10:01
#2

Jag får komplettera informationen ovan. En rosenkalla har en rak blomma (metmask) och en flamingoblomma har en krokig. Numera kan blomman ha olika färger urspungsvarianten var gul. Tack för rättelsen!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Upp till toppen
Annons: