Annons:
Etikettkrukväxter
Läst 2683 ggr
Galenidjur
2/18/18, 2:05 PM

Ficus elastica variegata som inte växer?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

För flera månader fick jag denna stickling av en vän. Den hade rejält med rötter samt ett litet skott. 

Nu har dock skottet torkat ihop och det verkar inte komma några nya. Har någon nån aning vad man kan göra för att få den att växa till sig?  Andra fikussticklingar jag har växer så det knakar, men denna står helt still.  Men den kanske tar sig nu till våren?

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

Annons:
Pyttelite
2/18/18, 2:23 PM
#1

Hur ser dräneringen ut i krukan? Rent spontant ser det ut som om det är för tätt mellan ytter och innerkruka. Plantera om i såjord så att du kan se hur rötterna mår och använd en annan ytterkruka så att det blir bättre luftväxling.. Även om du har ett hål i innerkrukan kan det samlas fukt i ytterkrukan så att rötterna ruttnar.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Galenidjur
2/18/18, 2:48 PM
#2

#1 ok. tack för tips!

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

Pyttelite
2/18/18, 3:04 PM
#3

Hoppas att den repar sig!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Galenidjur
2/18/18, 3:16 PM
#4

Repa och repa, det är väl snarare att den inte växer något som är problemet.🤔  

Planterade om den nu och rötterna ser bra ut.  De har inte växt nånting sen jag fick den tror jag för rötterna var mycket små fortfarande, men de rötter som finns är ändå vita och fina så det verkar ju okej.  Hoppas den får mer livskraft nu när våren kommer helt enkelt.

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

Pyttelite
2/18/18, 3:40 PM
#5

Det låter hoppfullt att rötterna ser ok ut! Jag har också sticklingar som inte riktigt kommit sig i form av tillväxt och hoppas att ljuset får igång processen. Tror ändå att det är viktigt att du inte har för tätt mellan inner och ytterkruka och bevakar så att den varken blir för blöt eller för torr.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Upp till toppen
Annons: