Annons:
Etikettväxtidentifiering
Läst 1994 ggr
[Thiah]
2/16/18, 12:05 PM

Identifiering behövs :)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Köpt på Ikea, är ju en sorts succulent men vad?

Annons:
JMW
2/16/18, 12:16 PM
#1

Jag är inte säker men tror det är en pinnlilja.

Carmarino
2/16/18, 12:31 PM
#2

Ja, det är definitivt en pinnlilja (Sansevieria cylindrica).


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2/16/18, 12:33 PM
#3

Som mångårig ägare till en pinnlilja så råder jag dig att omedelbart binda ihop den. Annars är risken att den kommer att se ut som min (se bild i länken ovan) inom något år. När pinnarna väl har börjat böja sig så är det nästan omöjligt att få dem raka igen.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Thiah]
2/16/18, 12:44 PM
#4

#3 tack, ska genast binda ihop bladen/spröna/vad det nu är.. Har du andra tips åt mig?

Carmarino
2/16/18, 1:58 PM
#5

#4 Läste lite skötselråd på nätet och det står att den ska vattas regelbundet men torka ut mellan vattningarna, plus endast sparsam gödning. Det står också att den tål att stå på en ljus plats, men kan även klara sig i halvskugga.

Min står så att den alltid får mycket ljus, men väldigt sällan direkt solljus. De gånger de händer så är det rätt sent på eftermiddagen, och bara 1-2 timmar.

Jag vattnar den ungefär en gång i månaden, men ibland blir det ännu längre mellan vattningarna. Å andra sidan får den då ca en liter vatten. Däremot får den aldrig gödning.

Den har inte blivit omplanterad på minst 10 år (troligen längre), och har en rätt liten kruka (20 cm lerkruka). Det finns sju sidoskott, så totalt blir det åtta "stammar" i krukan. Vet inte vad det är för jord du har i din kruka, men det ser nästan ut som något torv-aktigt, men det kanske bara är ytskiktet? Min har alltid stått i vanlig blomsterjord.

Därmed inte sagt att man ska sköta pinnliljan så, men det har funkat för mig i alla fall. Hade jag planterat om den med jämna mellanrum, och gett den gödning, så hade den kanske blivit så stor att den tagit över rummet helt och hållet. 😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Thiah]
2/16/18, 4:31 PM
#6

Den har stått i samma jord som den köptes i från Ikea. Plantersde om den och nu får vi se :)

Annons:
Carmarino
2/16/18, 5:05 PM
#7

Du får berätta sedan hur det gått. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Thiah]
2/16/18, 5:16 PM
#8

#7 yeps :)

Pyttelite
2/16/18, 7:42 PM
#9

Jag tror att det är kokosjord som din Pinnlilja är planterad i.

Jag köpte en lilleput till lilja på IKEA  för någon månad sedan och har visat upp bilden av Carmarinos storslagna lilja för den så nu är det bara till att växa på. 😃

Komprimerad kokosjord finns att köpa på IKEA och den innehåller ingen som helst näring - jag hoppas att din blir lika stor som Carmarinos.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[Thiah]
2/16/18, 8:02 PM
#10

#9 jag har nu satt den i näringsrik jord. Kanske ska visa bilden för sen så den förstår vad jag söker. Lite hot ska jag lägga till också. "Väx eller åk ut" ;)

Pyttelite
2/16/18, 8:12 PM
#11

#10 Det är aldrig fel att vara tydlig! 👋


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[Thiah]
2/16/18, 8:13 PM
#12

#11 eller hur! Kanske borde ha någon bild på en stackars blomma som åkt ut också

Carmarino
2/17/18, 1:41 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Ni får ha lite tålamod. Min gigant har ju haft ett antal år på sig att bli så stor och stark. Minns inte riktigt när jag fick den, men jag tror att den är omkring 25 år gammal, så ni får ge era liljor åtminstone 10 år innan ni slänger ut dem. 😃

Så här såg min ut i april 2004.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Carmarino
2/17/18, 1:42 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Sju år senare hade den växt en hel del. Så här såg den ut i april 2011. Det är nog enda gången den har haft två blomstänglar, vad jag minns.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2/17/18, 1:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Såvitt jag minns har det även bara hänt en gång att den satt frukt, och det var på stängeln från 2004.

Frukterna är lika gröna som stammen först, sedan blir de orange och slutligen blir de bruna.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Pyttelite
2/17/18, 1:53 PM
#16

#15 Verkligen fantastiskt att få se frukt också - ser lite ut som liljekonvaljebär. Roligt att se utvecklingen oxå - du måste sköta den exemplariskt när den trivs så bra!

Jag ska fortsätta att visa upp bilder på goda exempel för Lilleput så att han vet vad han ska bli när han blir stor.🙂


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Carmarino
2/17/18, 2:31 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

#16 Som jag skrev så har den inte satt frukt sedan dess, så vill man att den ska göra det får man nog ge den lite ny jord ibland. ☺️🙂

Uppenbarligen planterades den om någon gång mellan 2004 och 2011, för jag ser nu att den har en större kruka på den senare bilden. Förmodligen planterades den om för att den hade börjat få sidoskott. Fotot är taget i september 2004, så kanske den blev omplanterad året efter.

Misstänker att det är skottet längst ner i bilden som jag försökte plantera i ny kruka (som det inte blev något av), medan det lilla skottet i mitten av bilden fick sitta kvar. Detta gjordes nämligen när pinnliljan planterades om.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: