Annons:
Etikettblomsterspråket
Läst 1257 ggr
Pyttelite
2018-02-12 21:00

Vet du vad stratifiering är?

När Riverbelow skickade ut en förfrågan om ett växtkit kom frågan upp hur känsliga fröer är för kyla.

Frysa frön eller inte?

Jag blev nyfiken och började leta runt lite. Ett frö vill inte bli djupfryst eftersom det då kan sprängas men det fungerar faktiskt mycket bättre om det får en köldbehandling. Det har till och med ett eget begrepp som jag  associerade till helt andra saker.

Stratifiera är samma som att köldbehandla

Att köldbehandla fröer kallas för att stratifiera och det bygger på en logisk princip. En hel del av våra växter kommer från ett tempererat klimat där vi har olika temperaturvariationer.

Köldbehandlar man ett frö från våra breddgrader tror det att det varit vinter och gror sedan lättare.

Det sker ju naturligt hos många växter där fröställningarna utsätts för väder och vind och fröar inte av sig förrän det blir vår.

Skapa en fuskvinter i kylen

Om man vill stratifiera sina fröer är det inte frysen som gäller utan bästa sättet är att använda kylskåpet.

Alla växter behöver inte köldbehandlas och speciellt är ju många av våra krukväxter tropiska växter som inte alls har något behov av att frysa innan de ska börja gro. 

Det kan ändå vara intressant att veta hur det fungerar och hur man kan hjälpa naturen lite grand.

Här finns några videoexempel på hur du själv kan köldbehandla dina fröer.

Länkar:

OdlingsTV

https://www.youtube.com/watch?v=ckdk0i3u8S8

Elin Debora

https://www.youtube.com/watch?v=guNwBt_mm-Q


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
Riverbelow
2018-02-12 21:17
#1

Så sant som du säger! Ordet kommer ofta upp i forumen jag läser för köttätande växter.

Tack för informationen, den behövs!

Kram,
Fansan

DesK
2018-02-12 21:25
#2

Nu vet jag det! 😃

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Pyttelite
2018-02-12 21:29
#3

😃


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Tant Grön
2018-02-13 10:33
#4

Förr när jag sådde mycket perenner som skulle stratifieras, så sådde jag i krukor och ställde dom intill husväggen åt norr. Detta gjorde jag i januari/februari.

Pyttelite
2018-02-13 18:02
#5

Ja det fungerar lika bra att sätta ut dom - möjligen kan problemet vara att de fryser om kylan skulle nypa till. Men bäddar man in dom i snö är risken liten - snö isolerar!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Tant Grön
2018-02-14 08:10
#6

#5 Fryser? Det är ju därför man sätter ut dom för att dom skall frysa.  Jag satte intill norrsidan för att ev. sol inte skulle torka ut dom och intill huset för att dom inte skulle bli för våta.

Annons:
Pyttelite
2018-02-14 11:30
#7

Fröna kan sprängas om det är för kallt och det finns för mycket fukt i dom.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Tant Grön
2018-02-14 17:25
#8

#7 Mina fröer sprängdes inte, nästan vartenda frö grodde, många ovanliga sorter från trädgårdsamatörerna. Kyla tål dom men inte för mycket fukt, som  du säger.
Därför hade jag dom intill husväggen, där taket sköt ut så inte regnet kom åt. Lite snö på dom är bara bra.
På Svalbard finns den så kallade domedagsbunkern, där fröer från hela världen bevaras. Dom förvaras i frysar som håller minus 18 grader.

Tant Grön
2018-02-14 17:27
#9

Min erfarenhet är att det är bättre att stratifiera ute, om man har möjlighet. Kylen tar man bara till i nödfall.

Pyttelite
2018-02-14 19:00
#10

#8 Jag visste inte att det fanns en sådan anläggning - kommer att bli föremål för ett fördjupningsinlägg lite senare - tack för att du delade med dig - mycket intressant!

Annars är det nog just fukten som är klurigheten - har man torra fröer överlever de säkert länge i den stränga kylan.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Tant Grön
2018-02-14 21:38
#11

#10 Finns  också något som heter NordGen, hette förut Nordisk Genbank. Därifrån kan man beställa några portioner med gratis frön från gamla sorter av grönsaker. De öppnar 1 mars. Även knölar till gamla potatissorter kan man få gratis, mot att man odlar dem, och det gör man ju gärna. 🙂  https://www.nordgen.org/skand/vaxter/fro-och-potatisbestallningar/

Men nu blev det visst lite OT,  detta är ju krukväxter i fokus.

Pyttelite
2018-02-14 21:41
#12

#11 Inte alls man kan knö ner potatis i kruka oxå!! 😃


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Tant Grön
2018-02-14 21:43
#13

Såg just att man numera får betala en avgift. Sist jag beställde var det gratis.

Annons:
Tant Grön
2018-02-14 21:45
#14

#12 Jo det har man ju gjort. De flesta grönsaker går ju också att odla i kruka. 👍

Upp till toppen
Annons: