Annons:
Etiketterohyrasjukdomar
Läst 2610 ggr
aliciablad
2018-02-12 17:47

Paraplyaralia

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min paraplyaralias blad blir likaaktiga och sedan trillar de av. Senare blir även hela själken lila och lossnar. Den har länge stått en bit in i rummet men har nu satt den under en växtlampa. Brukar den byta blad på det här sättet eller är den dålig? Hoppas att bilden är någorlunda! Tack!

Annons:
Pyttelite
2018-02-12 20:17
#1

Jag har inget jättebra tips men det finns tre standardområden man kan forska i.

- För mycket vatten - en växt behöver lite vatten under vinterhalvåret. Vattna inte varje dag låt det torka ut mellan gångerna.

- För mycket gödsel är heller inte bra. Blandar man gödsel i vattnet ska det vara betydligt svagare under vinterhalvåret.

- För kallt eller för varmt. En Paraplyaralia vill ha en lagom temperatur ty 15 - 20 grader och drag gillar nästan inga växter.

- Brist på ljus under den mörka delen av året hämmar ofta tillväxten men jag vet inte om det direkt ger bruna blad.

- Sista varianten är förstås om du fått ohyra. 

Fundera på om det kan vara något av ovanstående tänk å att övervattningen kanske skedde för en tid sedan och inte just nu. Hoppas att den piggnar till!!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


chade
2018-02-12 21:09
#2

Det kan också vara för torr luft som är boven under vinterhalvåret. Ställ en bunke vid elementen eller på fönsterbrädan över ett element så blir det lite mer fukt i luften! Jag har fönsterbrädor av marmor, och de blir ganska varma av elementen, så ställer jag ett glas vatten på dem så får jag fylla på med jämna mellanrum för det dunstar fort. så växterna runt vattenglaset mår väldigt mycket bättre än de andra haha 🤗

Små stjärnor lyser också i mörkret.

aliciablad
2018-02-16 11:34
#3

Tack!!

Upp till toppen
Annons: