Annons:
Etikettblomdagbok
Läst 2729 ggr
Sarafiaklara
2018-02-09 15:03

Sarafiaklaras Blomdagbok

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Den här veckan har jag inhandlat flera växter så då känns det passande att starta en sån här tråd. Idag firade jag in fredagen med att handla på Blomsterlandet. Förutom de växter som är med på bilderna köpta jag också en Fredskalla och en snygg kruka men ljuset i badrumsfönstret var så dåligt så jag tar en bild av den senare. Jag tycker Blomsterlandet ofta har snygga och billiga krukor. Letade efter en planteringsskål men hittade ingen rolig.

Annons:
Sarafiaklara
2018-02-09 15:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Den här vackra kornettblomman köpte jag tidigare i veckan hos Bellis blommor i Uppsala. Har aldrig haft en kornettblomma tidigare så kom gärna med tips.

Sarafiaklara
2018-02-09 15:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

En tydligare bild på kornettblommans vackra blommor, tycker de påminner om fjärilar.

DesK
2018-02-09 15:26
#3

Kul att du också gör en blomdagbok 🙂 Vilken fin kornettblomma 😍 Den väcker verkligen mitt ha-begär 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Sarafiaklara
2018-02-09 15:43
#4

#3 Visst är den fin. Jag kunde inte lämna kvar den i butiken.

Lillyrod
2018-02-09 18:11
#5

Kornettblommor är väldigt vackra 👍

Pyttelite
2018-02-09 21:49
#6

Kornettblommor är fina och släkt  med Saintpaulior. 

Välkommen till Blomdagboken - hoppas att du och dina växter kommer att trivas!

Jättefina växter du köpt - vi vill gärna följa er!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
Sarafiaklara
2018-02-09 22:44
#7

#5 Eller hur. Spännande att de finns i så olika varianter. Om den här överlever misären hemma hos mig kanske det blir en till.

Sarafiaklara
2018-02-09 22:46
#8

#6 Tack! ❤️ Visste inte att de är släkt med Saintpulior, bladen är så olika.

Sarafiaklara
2018-02-13 17:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Ingen krukväxt men den var så fin så jag lägger upp en bild ändå😜 Min man köpte blommor idag istället för imorgon för han tyckte att det skulle bli en bättre överraskning.

Pyttelite
2018-02-13 18:04
#10

Buketten ser verkligen ljuvlig ut och det är alltid trevligt med en oväntad överraskning!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Sarafiaklara
2018-02-19 16:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Idag har min fiskbenskaktus fått en tripp till "skönhetssalongen" då bladen började bli dammiga. Jag har haft den sen slutet av oktober och än så länge verkar den trivas bra. Perfekt för mig med en ampelväxt som inte kräver så mycket vatten då jag har lätt att glömma bort de hängande växterna.

Pyttelite
2018-02-19 19:52
#12

Ser mycket fin ut undrar vilka färger blommorna har när de kommer.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Sarafiaklara
2018-02-19 22:08
#13

#12 Jag hade inte ens tänkt på att een kan få blommor 🙃Ska bli spännande att se om det händer nåt, den har iaf fått flera skott.

Annons:
Pyttelite
2018-02-19 22:13
#14

Blommorna från bladkaktus brukar vara enastående - de kan vara vita som den i länken men även rosa eller riktigt röda. Dessutom kan själva blomman vara ganska stor.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Epiphyllum


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Sarafiaklara
2018-02-19 22:30
#15

#14 Riktigt vackra blommor! Jag köpte den bara för att stammarna är snygga 😄

Sarafiaklara
2018-03-09 18:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Dagens inköp- kattgräs. Inte världens roligaste inköp men kissen blev jättepepp. Krukan köptes också, jag tycker den är riktigt snygg. Fick den för 69öre istället för 69kr så nu vet jag inte om jag för samvetets skull måste gå tillbaka till butiken och fixa det  Annars så är Nelins ett tips för alla i Uppsala som gillar blommor, krukor och dekoration. Jag hade lite ont i magen när jag promenerade dit idag men så fort jag kom in i blomavdelningen och den varma luften med doft av blommaffär (om ni förstår vad jag menar) slog emot mig gick allt över 

Carmarino
2018-03-09 19:01
#17

#16 Förstår precis vad du menar med att det doftar blomaffär. Tänk om den doften fanns som parfym! 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Pyttelite
2018-03-09 19:51
#18

#16 Känner igen mig i beskrivningen när det gäller blomsteraffärer. Jag går dit och tittar efter jobbet ibland även om det inte är dags att förnya beståndet och under kvällspromenaden tittar ja gin i den närmsta affären bara för att …

Det finns oftast olika temperaturzoner med olika fuktighet och det brukar också vara ett behagligt ljus. I alla fall under vinterhalvåret då dagsljuset nästan är borta.

Det ä rlätt att fokusera på andra saker när man ser då mycket fina blommor och grönt så jag håller helt med dig.

Sådde kattgräs före jul tillsammans med dekorationsgräs men till och med det vissnade efter ett tag. Är nu inne på en ny batch - det ser så härligt friskt och grönt ut.

Fin ytterkruka du hittat!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Sarafiaklara
2018-03-13 23:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#19

Mitt nya inköp. Har letat efter något att sätta i den här krukan, som jag tror är en soppskål egentligen (köpt på loppis). Kan ni gissa vem jag tycker krukan påminner om?

Lillyrod
2018-03-14 17:52
#20

Jag känner inte igen gubben men växten och krukan passade väldigt fint ihop.

Annons:
Sarafiaklara
2018-03-14 18:49
#21

#20 Jag tycker krukan påminner lite om Donald Trump, främst ögonen och munnen.

Carmarino
2018-03-14 18:52
#22

#21 Tycker att krukan är mycket finare. 😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Lillyrod
2018-03-14 19:03
#23

#21 Jo men visst gör den det. Nu när du säger det 👍

Sarafiaklara
2018-03-14 19:27
#24

#22 Helt klart!

DesK
2018-03-14 20:43
#25

Jag tycker att den påminner om seriefiguren Mad! 😃 Fin är den i alla fall! 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Carmarino
2018-03-15 12:54
#26

#25 Alfred E. Neuman menar du? 😃

Tror jag har en t-shirt nerpackad någonstans, där det står "A.E.N.F.S.C." (vilket betyder Alfred E. Neuman Fan Supporter Club) på framsidan, ovanför en stor bild på Alfred själv. Till mitt försvar får jag säga att jag köpte den när jag gick i sjätte/sjunde klass. ☺️😂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Sarafiaklara
2018-03-15 15:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#27

Två av mina blommor har tydligen blivit vänner 

Annons:
Sarafiaklara
2018-03-20 18:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#28

Nya inköp idag! Efter en dag med pms och plugg tyckte jag att jag förtjänade lite shopping  Först en vas från Lagerhaus som jag spanat på länge, tror den kan bli bra för att få rötter på skott. Fast den ser tyvärr inte så snygg ut där jag tänkte ha den som jag hade trott ( på bilden står den så klart på diskbänken vilket inte är meningen). På Lagerhaus hade de även tillandsia vilket var en suprise, har velat köpa en länge så jag slog till. Har sedan satt fast den på en trägren som jag tycker ska ligga på vår tv-bänk men mannen var lite osäker. Är det nån som vet om tillandsia är giftigt för katter. Hittats inget entydigt när jag googlade.

Sarafiaklara
2018-03-20 18:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#29

Jag bjuder också på en försenad bild på min fredskalla med kruka som jag köpte för några veckor sen på Blomsterlandet. Den verkar trivas väldigt bra i badrumsfönstret, det är många blommor på gång. Trodde att den får ohyra förra veckan men det var blommorna som hade skräpat ner bladen.

Upp till toppen
Annons: