Annons:
Etikettköttätande-växter
Läst 2799 ggr
Riverbelow
2/8/18, 6:04 PM

INFO & TIPS - Köttätande växter

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej hörrni! Nu har jag läst på redigt samt kollat många informationsvideor, samlat information och erfarenheter från alla håll och kanter - allt från hobbyforum till hemsidor av riktiga experter inom området. Här kommer ett infoinlägg om några vanliga köttätande växter, då det inte finns så många på svenska! (de som finns är nästan alla felaktiga…) Samt i slutet kommer ni hitta länkar till pålitliga hemsidor & youtubekanaler & bra sökord om du ska hitta info om just DIN planta! Det finns 3 huvudsakliga grejer som är basen för att en köttätande växt ens ska överleva. • Jorden • Vattnandet • Ljus Mer om detta strax! Detta inlägget är huvudsakligen om följande växter, men gäller väldigt många köttätande växter; Venus Flugfälla (Dionaea Muscipula), Kannranka (Nepenthes) & Kapsileshår (Drosera Capensis). • JORD Jorden till en köttätande växt ska vara näringsfri och kalkfri. Då näringen kan bränna sönder rötterna och kalken kan döda plantan. Det absolut bästa (och det jag sjäv använder bland mina plantor) att ha i krukan till en köttätande växt är antingen lika del torv med lika del perlit, eller vitmossa (sphagnum)! Oavsett så ska jorden alltså inte innehålla näring, gödsel, kalk eller andra tillsatsämnen. Gödsla INTE och ge INTE er planta näring. Det skadar mer än gör nytta, och kan till och med döda din växt. Bästa krukan att använda är i plast med hål i antingen bottnen eller bottnen & sidorna. Gärna stor, då många köttätande växter gillar att sprida ut sina rötter. Jorden ska alltid vara fuktig (men inte dränkt!), och ha krukan på ett fat med vatten på hela tiden. • VATTEN Vanligt kranvatten är ett stort nej till de flesta köttätande växter. Regnvatten/snö, batterivatten, osmosvatten eller riktigt destillerat vatten är det enda du ska använda! (extremt viktigt till venus flugfälla) Vattna aldrig ovanifrån, utan fyll på fatet under krukan så det alltid är ca 1cm vatten i. Som sagt, jorden ska alltid vara fuktig men inte dränkt. Det hjälper inte att koka eller filtrera kranvattnet. Köp istället batterivatten eller samla regn/smält snö (endast nyfallet)! • LJUS Till många köttätande växter är ju mer ljus desto bättre. Runt 4 timmar direkt solljus/dag och totalt 12-14 timmar solljus/dag. Låt den stå i ett soligt fönster eller köp en växtlampa om den inte får tillräckligt med ljus! Kom ihåg bara att inte råka bränna plantan/få rötterna att koka. Dessa 3 saker är det absolut viktigaste för att hålla din planta vid liv. (nu snackar jag de flesta köttätande växter - inte alla dock) Sen finns även ytterligare saker att tänka på! • DVALA Detta gäller inte alla växter, men bl.a venus flugfälla. Vid vintertid kommer din planta troligtvis ”dö”, men bli inte rädd! Detta är fullt normalt och faktiskt extremt viktigt - om du vill att din planta ska leva länge. Den hamnar i en dvala automatiskt när det börjar bli kallare, och minimum är 10 veckor, men runt 3-4 månader ska du låta den ligga i dvala! Ta hand om den som vanligt, dra ner på vatten & ljus aningens bara. Kylskåp ska man bara använda i nödfall vid dvala, då detta kan skada plantan! Detta är inte nödvändigt för alla köttätande växter, men venus flugfälla är en av de som MÅSTE gå i dvala. Detta är några basic tips till dig som kanske vill skaffa dig en liten venus flugfälla någon dag, eller en annan köttätande växt! Har ni några frågor får ni gärna ställa de här, ska försöka svara så gott jag kan! Gjorde denna tråd för att det som sagt inte finns så många svenska pålitliga sidor, och många har svårt med engelskan. HEMSIDOR MED BRA FAKTA: Svenska: •http://www.brutalablommor.se Engelska: •https://www.flytrapcare.comhttp://www.venusflytrapcenter.comhttp://www.thecarnivoregirl.com YOUTUBE-KANALER: Engelska: • Brads Greenhouse & Gardening • Predatory Plants • Desert Plants of Avalon Bra sökord (engelska): *plantans namn* feeding *plantans namn* propagation *plantans namn* dormancy *plantans namn* care grow *plantans namn* from seed Är det något annat ni undrar över kring ämnet - vad som helst - tveka inte att fråga! :)

Kram,
Fansan

Annons:
Tjeja
2/8/18, 6:45 PM
#1

Tack för ett jättebra inlägg/artikel!  👍

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Pyttelite
2/8/18, 8:06 PM
#2

Superbra skrivet och tack för artikeln!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Pyttelite
2/8/18, 8:22 PM
#3

Jag har fixat till en egen diskussionsgrupp för Köttätande växter. 😃

Edit: Har även lagt in dina länkar i sajtens länkregister!!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


DesK
2/8/18, 9:04 PM
#4

Vilken jättebra artikel 🙂

Jag blir ju sugen på att försöka med någon sådan här växt, när vårt nya vardagsrum är färdigt 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Riverbelow
2/9/18, 12:24 AM
#5

Tack hörrni! Och tusen tack Pyttelite - Uppskattar enormt!😃

Kram,
Fansan

Riverbelow
2/9/18, 6:45 AM
#6

#4 - Hör av dig om du vill få tag i fröer!

Kram,
Fansan

Annons:
Carmarino
3/13/18, 5:28 PM
#7

På Mina foton finns lite foton på köttätande växter (och andra växter också, både före och efter de här). Tror de är från Bergianska Trädgården i Stockholm, men är inte helt säker.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Pyttelite
3/13/18, 5:36 PM
#8

Det gäller att inte snubbla så att man blir offer för en köttätande best! Annars fina bilder - det finns så många verkligen speciella växter som har hittat en egen lösning på sina världsproblem.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Upp till toppen
Annons: