Annons:
Etikettblomdagbok
Läst 2293 ggr
chade
2/5/18, 10:28 PM

Chades blomdagbok

Nu är det min tur att starta en blomdagbok för mig och mina växter! 😊 I helgen har jag pysslat om några av mina växter, de har fått duscha, vilket var behövligt. De var lite väl dammiga *skäms*, men nu är det gjort och de ser extra fina ut inför vår visning vi ska ha på lägenheten imorgon :) Köpte en stickling av ett palettblad i fredags som blivit skickat idag. Väntar med spänning på att den ska komma fram välbehållen!

Små stjärnor lyser också i mörkret.

Annons:
Pyttelite
2/5/18, 10:53 PM
#1

Vad kul att du beställt sticklingar redan.

Palettblad brukar vara tacksamt att föröka den vägen. Hoppas nu att den lille inte fryser på vägen. Du får rapportera hur den mår efter resan.

Lycka till med lägenhetsvisningen imorgon!🙂


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


chade
2/6/18, 9:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

#1 Tack! Det gick bättre än väntat, det kom dubbelt så många mot vad som hade anmält sig, så det var väldigt roligt. Palettbladet kom fram idag! Blev så himla lycklig när jag såg att den var ok, trotts kylan ute 😄 Det var verkligen dagens ljusglimt. Jag har vart så himla stressad idag, så hann inte plantera den. Så den får stå och bada fötterna tills imorgon när det finns mer tid!

Små stjärnor lyser också i mörkret.

Pyttelite
2/6/18, 10:07 PM
#3

Härligt att det gick så bra både med lägenhetsvisning och skottet.

Ditt Palettblad ser verkligen prima ut med en perfekt rotbildning. Kändes lite osäkert med tanke på att det varit kallt ett tag nu men det ser ju perfekt ut.

Nu få både du och Palettbladet vila ut ett tag!🙂


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


chade
2/7/18, 8:22 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#4

Jag är en sån person som har svårt att göra som andra säger åt mig att göra… eller inte göra. Min sambo tycker att det räcker (!?!?) med växter nu tills vi flyttat. Jag kan väl hålla med till viss del, men blev så himla provocerad idag när han skojade om att det räcker sen också. Att sen när vi flyttat, då måste vi ha våra pengar till annat. Så min sambo sa ju indirekt att jag inte ”får” köpa mer växter. Idag när han var på jobbet åkte jag och min kära mamma till Åsby trädgård. Det följde självklart med 3 (Tänkte bara köpa 1 men vet inte vad som hände) nya växter hem haha. Såååå jag tror inte att jag ska säga något, han får lov att upptäcka dem själv istället det blir bäst så 😅 Så med mig hem fick jag hjärtan på tråd, en Fredskalla och en DrWesterlund.Har aldrig haft en Westerlund förut, och herre min skapare vad gott den luktar! Märker inte min sambo av den så fort han kommer hem så märker han den aldrig ;)

Små stjärnor lyser också i mörkret.

DesK
2/7/18, 8:31 PM
#5

Så roligt att se vad du gör chade 🙂 Dr Westerlund har jag haft några, men just nu har jag ingen, så får hålla utkik efter en sån nu, när du påminde mig om den 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Pyttelite
2/7/18, 8:57 PM
#6

Jag tror att din sambo uppskattar hemtrevnaden som växter bidrar med om de bara får hänga med.

Du märker själv vilka växter som du trivs med och som funkar med era livsstilar. Egentligen tycker jag inte att det behöver bli så dyrt. Många växter kan man föryngra genom sticklingar och med dom kan man ju också byta till sig andra.

Dina nykomlingar ser väldigt fina ut så gläds med dom och skaka lite på Herr Westerlund så får du ljuva dofter. 🤪


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
chade
2/7/18, 10:40 PM
#7

#5 Tack, tyckte den här idén med blomdagbok var superrolig! Har inte så många växtintresserade runt mig. Har ”tvingat” på min mamma lite intresse för att få ha någon att gå i blomsteraffärer osv ;) Så det är roligt att få dela med sig till fler likasinnade :) #6Jo men det gör han, när de väl är hemma och fått sig en plats så uppskattar hem dem mycket! När vi började träffas visste han att jag hade intresse för växter. När vi hade bott tillsammans i ungefär ett år sa han ”Maria, jag visste ju att du gillade växter. Men att det var SÅHÄR illa kunde jag aldrig tro”. Det skrattar jag åt fortfarande, speciellt när jag smyger in växter i hushållet, som han så fint kallar det 😅

Små stjärnor lyser också i mörkret.

JMW
2/8/18, 7:52 AM
#8

Visst är det roligt med växter! Kul med de nya du köpt. Börjar nog bli dags för en tur snart till någon affär. 

Fast vi är ju olika. Dr Westerlund har jag också haft för många år sedan. Usch för den doften… Jag tycker INTE om den. 🤪

Carmarino
2/8/18, 10:40 AM
#9

#8 Håller med när det gäller Dr Westerlund. Alla sa att den var så fantastiskt bra, och doftade så gott. En kompis var särskilt såld på den, så jag fick ett exemplar av henne. Höll på att storkna av doften efter en kvart, så den blev inte långlivad här hemma. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

chade
2/8/18, 1:12 PM
#10

# 8 & 9 Min sambo var tyvärr inte lika förtjust som mig. Han kände inte lukten först, så han gick nära och tog sig en rejäl sniff. Han höjde bara på ögonbrynen och gick… vet inte hur jag ska tolka det haha.

Små stjärnor lyser också i mörkret.

Pyttelite
2/8/18, 8:12 PM
#11

#10 Han måste smälta doften - den luktar ju inte speciellt mycket om man inte rör den så han anpassar sig nog i längden.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


chade
2/11/18, 9:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Igår fick jag kasta ett paradisträd som dog för mig. Den hade stått alldeles för länge inne på badrummet i för lite sol. Ställde den i köksfönstret förra veckan och höll tummarna, men det var dock försent. Har dock mina misstankar om att min sambo bidrog lite också, han har stjälpt till att vattna blommorna de senaste gångerna och antar att den fått för mycket haha  Men tur för palettbladet, som äntligen blivit planterad nu när en av finkrukorna blev lediga. Avskyr att plantera i/ Använda fula krukor till nya växter eller favoritväxterna. Det är så hemskt när man måste plantera om och man inte har några fina på lager, nån som känner igen sig eller är det bara jag som är knäpp, haha? Fick dock plocka bort de två nedersta bladen, de var inte så fina. Så misstänker att kylan tog lite hårt på dem. Sitter redan och drömmer om nästa växt jag ska köpa hem, tror det blir ett till Palettblad. som heter Victorian ruffles. De är så himla fina tycker jag 珞

Små stjärnor lyser också i mörkret.

JMW
2/11/18, 11:02 PM
#13

#12 Vad tråkigt med ditt paradisträd. Det gör alltid lite ont när man tvingas kasta något som "dött".

Jag känner inte igen mig i det där med fina krukor. Jag bryr mig inte som mycket om krukan då jag ändå har ytterkrukor till alla mina växter. Däremot blir det jobbigt när det inte finns någon ytterkruka som passar krukan.

Annons:
Pyttelite
2/12/18, 7:54 PM
#14

När det gäller paradisträd är de ganska villiga att ge sticklingar från blad.

Så länge det finns lite grönt och spänst i bladen kan man stoppa ner dom i jorden för att få nya skott. Det tar ett tag men funkar annars fint. 

Jag stoppar ner ett blad i krukor som redan är bebodda -  man behöver inte alltid plantera och sätta sticklingar som solitärer.

Å andra sidan finns det alltid möjlighet till nya erövringar om en växt skulle falla ifrån.

Visst är det kul med en ny liten blomma och din stickling ser ut att trivas prima. Snart har du ett helt träd. 😃


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


chade
2/18/18, 7:54 PM
#15

Idag var min lilla familj och min mamma till Åsby trädgård och spanade ännu en gång. Jag Är nog där minst en gång i veckan bara för att insupa miljön och titta på alla vackra växter 😅 Jag gick tyst för en gång skull, eftersom jag inte får köpa fler växter. Min sambo där emot ”Sen Maria, när vi bor i huset, Då vill jag ha en sånhär” ”Men oj Maria kolla den här, en sån skulle man ha” osv. Osv. Känns ju positivt för framtiden haha! Har även köpt fröer idag från en ökenros, det ska bli roligt att se om det går att driva upp några miniträd :) Är så taggad att flytta till huset och få odla egna grönsaker, vi får nycklarna 2a Maj, hoppas det inte blir för sent för vissa av grönsakerna vi är sugna på :o Annars blir det ett bra år nästa år. Alltid nästa år… haha.

Små stjärnor lyser också i mörkret.

Pyttelite
2/18/18, 8:10 PM
#16

Det låter mycket lovande med din sambo snart är det du som bromsar. Du kan ju snegla på vad som är möjligt att förkultivera om ni har plats. Finns det möjlighet kanske ni kan få tillgång till trädgården lite tidigare annars kan ni ju ägna tid åt planering. Ni kommer att få bättre tid sedan och då vet ni bättre vad ni vill ha. Annars gör jag som du, när jag hittat en affär full med inspiration. Är det en aktiv affär med stor omsättning finns det alltid nya saker att titta på så fortsätt du och njut och dröm vidare.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


chade
2/22/18, 9:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#17

#16 Ja det skulle vi ju kunna göra, vilken bra idé :) Förhoppningsvis ska det gå bra att få tillgång till trädgården innan eftersom huset snart är tomt. Vet ju dock inte hur mycket tid vi kommer ha för sånt i allt packande. Kanske är bäst att spara allt sånt till nästa år, och njuta av det vi har för det här året. Man får inte bli girig, Även om det är lite för lätt ibland 😅 I tisdags kom fröerna av ökenrosen, så planterade dem under kvällen. Så vi får se om det tar sig eller ej :) Alltså hjälp mig, jag och mina infall. Köpte ju Dr Westerlund för inte så längesen, och då med baktanken att stamma upp den. Ja, jag läste lite råd om hur man bäst gör. Nu står den där jäkla doktorn där mitt på köksbordet och serut som en naken pinne med fjun på huvudet!!!! Jag får panik, den var ful innan men nu är det ett monster Hahaha 😂 alla sticklngar jag fick från den satte jag tack och lov i vatten och hoppas på att de vill växa för mig om den här uppstramningen går åt skogen, haha. *dunkar huvudet lätt i väggen* Snälla säg att det finns fler där ute som gjort samma sak, och det funkade? XD

Små stjärnor lyser också i mörkret.

Pyttelite
2/22/18, 9:54 PM
#18

Jag kan inte komma med några tips eller råd just nu för jag har en betydligt nedåtgående karma. 🤫

Härligt med dina fina papperskrukor och din nyplantering. Håller tummarna för att den ska gå vägen. 

När det gäller Dr Westerlund kan du nog andas ut. Den är tålig så funkar inte din uppstammning går den att "kapa" av lite senare.

Härligt med så många sticklingar du fått. Du har god prognos för att få dom rotade bara inte ge upp!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


chade
3/5/18, 11:54 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Mina frön vill inte ta sig, så det känns lite tråkigt. Men har inte gett upp hoppet än, de får stå så får vi hoppas på det bästa! Jag planterade om lite växter i helgen så de fick lite större. Blev mest nöjd med elefantöronen, har alltid tyckt att de är så fina i lerkrukor. Så nu står mina också i det, det blev helt andra växter, de ser så busiga ut på någe vis haha!

Små stjärnor lyser också i mörkret.

DesK
3/5/18, 12:23 PM
#20

Så fint! 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
Pyttelite
3/5/18, 6:36 PM
#21

Urtjusigt arrangemang både kruka och blomma passar fint och elefantöronen ser gigantiska ut.

Tycker inte att du ska ge upp hoppet om fröna - det kan ta lång tid för dom att komma upp så jag håller tummarna för att de bara ligger där och drar sig.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


chade
3/13/18, 9:36 PM
#22

#20 & #21 tack så mycket! :) Idag till min stora förtjusning såg jag att ett av fröna verkar ta sig! Tjoade nästan rakt ut imorse av glädje haha! Så nu håller vi tummarna att iallafall något mer frö tar sig :)

Små stjärnor lyser också i mörkret.

Pyttelite
3/13/18, 9:55 PM
#23

Då är nog din Ökenros på gång - ingen idé att komma upp när det är vinter 😃En del är tydligen sjusovare.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


chade
3/19/18, 9:45 PM
#24

Man kan ju bli bitter för mindre…. min Apostlalilja blommade tydligen för någon dag sen. Vet ni hur jag upptäckte det? Jo blomman satt FAST-TORKAD PÅ FÖNSTRET! >:( Så det var ju lite tråkigt, har dock en till som strax ska blomma, så jag får sitta och vakta den om jag inte ska missa det haha. Har även sått frön av gurka, tomat och majs, det gjordes igår. För någon vecka sen sådde jag även persilja och gräslök, det börjar komma lite nu :)

Små stjärnor lyser också i mörkret.

Pyttelite
3/19/18, 10:25 PM
#25

Säkert ett mycket skyggt  exemplar som absolut inte vill bli fotad. 🙂

Jag har nog aldrig sett en vare sig med eller utan blommor IRL. Hur ofta blommar dom?

Vi pratade faktiskt om dom på jobbet för någon månad sedan. De verkar vara svåra att få tag på i handeln så var rädd om den!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


chade
3/20/18, 10:56 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Ingen aning om hur ofta de blommar, borde det inte var en gång om året? Fick mina två av min moster i höstas, som är samplanterade. Hon har en mindre djungel hemma, hennes växter är storlek XXL på allt haha. Så man vet aldrig vad man kan finna i hennes gömmor! Roligaste med blommorna är att det kommer nya plantor efter en stund, så snart har jag 4, och kan dela med mig av växt(fest)ligheterna. :) Nu håller jag hoppet uppe för den här lilla krabaten, att jag får vara delaktig i blomningen ;)

Små stjärnor lyser också i mörkret.

Carmarino
3/20/18, 12:24 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

Apostlaliljorna har så fina blommor. De ser nästan lite orkidéaktiga ut. Så här såg min mors apostlalilja ut när den blommade.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Upp till toppen
Annons: