Annons:
Etikettblomdagbok
Läst 2079 ggr
Riverbelow
2/5/18, 9:27 PM

Riverbelow - Blomdagbok

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag har jag planterat mina Dionaea Muscipula-fröer! (Venus flugfälla)

Dessa är inte de lättaste att sköta så jag sitter här med spänd förväntan på om de kommer att komma upp om några veckor! Jag planterade fröerna i torv och perlit.

Hällde sedan upp regnvatten i en liten kruka som jag satte krukan med fröerna i, för att jorden ska hålla sig fuktig. Som avslut satte jag en plastpåse runt och ställde i fönstret!
Ska byta ut till ett djupare fat/en annan behållare att ha under krukan med regnvatten i, men detta var för tillfället det enda jag hittade.

Har endast köpt färdiga plantor förr så är väldigt glad och nyfiken över hur dessa egenodlade kommer bli 😃

Kommer uppdatera denna blomdagboken med lite blandat, har nämligen återupptagit intresset för växter igen. 😍

Kram,
Fansan

Annons:
DesK
2/5/18, 9:32 PM
#1

Åh, vad spännande, det ska bli roligt och intressant att få följa hur det går för dig!

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Pyttelite
2/5/18, 9:46 PM
#2

Jag håller tummarna för att det kommer att sticka upp en lite flugfångare om några veckor. 

Har själv funderat på att stoppa ner en i ett Växt-terrarie men än så länge är det bara en tanke.

Ska bli väldigt intressant att vara med ända fram till första flugfångsten! 👋


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Riverbelow
2/6/18, 1:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Tack för de fina kommentarerna! Idag har jag samlat in snö till min lilla planta, som jag låter smälta på rummet och sedan vattnar underifrån med. Har även bytt till en plastbägare med vatten under krukan, så jag lättare kan se när vattnet behöver fyllas på! De ska ju hållas fuktiga hela tiden, men inte dränkta. Har även beställt fler fröer, då de var lite snåla på teknikmagasinet samt att jag inte vet hur gamla de fröerna var (?) Beställt färska fröer från storbritannien, som bör komma nästa vecka och då uppdaterar jag med bild på min lilla växande samling. :) När jag intresserar mig för något går jag 100% in för det, vilket i detta fallet säkerligen kommer sluta upp med ett rum fullt av växter - igen haha!

Kram,
Fansan

Pyttelite
2/6/18, 10:05 PM
#4

Intressant att följa!

Hur var fröerna - var de mycket små?

Hittade du andra varianter också  från Storbritannien eller är det samma som du redan köpt?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Riverbelow
2/7/18, 11:02 AM
#5

#4 - Ja, pyttesmå och svarta! Tänker redan lååångt in i framtiden (om jag nu lyckas odla) när jag kan plocka mina egna fröer! 😃
Kul att du frågar! Jag har köpt ytterligare några Venus flugfälla-fröer, men har även beställt fröer till Drosera Capensis (Kapsileshår) och  Byblis Liniflora! Båda dessa är även de köttätande växter. Ska bli såå spännande!

Kram,
Fansan

Riverbelow
2/7/18, 3:27 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Idag var en spännande dag! Tog en tripp till blomsteraffären för att köpa mer torv & plastkrukor, och vad hittade jag där om inte en vägg med köttätande växter? Köpte mig en Venus Flugfälla som snart kommer blomma, samt en Nepenthes! För sådana fröer har jag ju inte beställt. Bild på Nepenthesen.

Kram,
Fansan

Annons:
Pyttelite
2/7/18, 5:18 PM
#7

Vi följer dina framsteg med spänning!!! :)


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


DesK
2/7/18, 8:32 PM
#8

Waow så spännande! Jag vill se många bilder på dina växter 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Riverbelow
2/8/18, 6:57 PM
#9

Fler bilder kommer! :D Är inte hemma förrän lördag så får hoppas föräldrarna tar väl hand om mina små bebisar. Har även beställt lite idag! Sphagnummossa, plastkrukor & en lång bricka att ställa alla krukor på, sparar både plats & vatten! Nu kan jag ta emot de förväntade fröerna med varma händer och plantera det i det absolut bästa för dessa! Just nu använder jag mig av perlit och torv, men blir dyrare i längden samt att sphagnummossa är idealt för de köttätande växter jag redan har & snart kommer äga. Nu kommer jag i kommande vecka sitta förväntansfullt vid brevlådan för att ta emot mina fröer (venus flugfälla, kapsileshår & byblis liniflora), samt tillbehören!

Kram,
Fansan

Pyttelite
2/8/18, 8:09 PM
#10

Härligt! Hoppas att dina föräldrar sköter sig! (och dina växter)

Sphagnummossa är för övrigt bra till många växter om man vill göra sticklingar så det är intet dumt att ha hemma det räcker långt och tar liten plats.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Riverbelow
2/12/18, 1:31 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Omplantering idag! Idag kom lite av sphagnummossan jag beställt, så passade på att plantera om min flugfälla & nepenthes. Nepenthesen blev visst två plantor efter omplantering, så jag satte den lilla bebisplantan i en egen kruka. Flugfällan blev väääldigt irriterad av att jag kom där och grävde upp den, så nu är den lite nere. Händer ofta när man planterar om Venus flugfällor, att de hamnar i en liten omplanterings-”chock”. Borde se piggare ut om några dagar, får vi hoppas iallafall! 60% sphagnummossa och 40% perlit består blandningen i krukorna av. Blandade alltihopa i batterivatten. Så fick jag även hem min praktiska bricka & lite krukor, så nu sitter plantorna så fint så på sin nya bricka med vatten i! :) Nu väntar jag spänt på resten av tillbehören samt mina fröer som borde komma någon gång denna veckan!

Kram,
Fansan

Riverbelow
2/12/18, 4:05 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Spännande!! Trevlig måndagsöverraskning - fröer! Idag fick jag mina fröer för Dionaea Muscipula (Venus Flugfälla) & Drosera Capensis samt Drosera Rotundifolia (2 olika sorters Sileshår). Planterade dem direkt i 60% sphagnummossa & 40% perlit, sprayade med regnvatten på ytan och spred ut fröerna. Satte i sticketiketten & virade om med plast för att hålla det så fuktigt och varmt som möjligt! Dessa bör komma upp inom ca 2-8 veckor, vi får se hur snabba/långsamma dessa är, håller tummarna och hoppas på det bästa! :D Nu väntar jag på fler flugfälla-fröer, några mer olika Drosera samt Byblis Liniflora.

Kram,
Fansan

Pyttelite
2/12/18, 8:12 PM
#13

Du får snart se till att hålla dig undan fönstren så att du inte blir attackerad. Härligt med din plantskola - ser verkligen fram emot när de börjar spira.

#11 Roligt med din "krukväxt"-bricka.

Jag köpte en bok från 50-talet i helgen om krukväxtodling och där hade man breda bläck/plåtbrickor i fönstren ungefär som den du köpt. 

Krukorna stod på brickorna och det var även singel mellan krukorna. Det blir säkert ett utmärkt klimat med den metoden - hade aldrig sett det tidigare och än roligare att du gör på samma sätt, mycket praktiskt.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
Riverbelow
2/13/18, 11:59 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Hemmabygge med pappa idag! Återanvändning är ju såå bra. Har ett gammalt akvarium som sprack för ca ett år sedan, men lampan funkar fint så nu har vi hängt upp locket till akvariet med lampan i mitt fönster. Mina växter får nämligen inte tillräckligt med ljus, och för att mina små frön ska börja växa liite snabbare så behövs mera ljus! Tänkte att denna akvariumlampan är bättre än inget - får vara en nödlösning tills jag har råd att köpa en riktig växtlampa. Nu hoppas jag att mina plantor blir nöjdare, så håller jag tummarna för att det ska börja växa i de tomma krukorna om några veckor!!

Kram,
Fansan

Pyttelite
2/24/18, 12:20 PM
#15

Fantastiskt fint hemmabygge - ser väldigt proffsigt ut! 

Hur ser det ut i krukorna - har det hänt något än?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Riverbelow
3/26/18, 1:28 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Hallihallå! Det var ett tag sedan. Alla fröer har iallafall kommit och min bricka under lampan är proppfull! Och vet ni vad? Idag upptäckte jag att i en av krukorna har det minsann börjat hända lite!! :D Syns om man kollar riktigt noga på bilden. Småsmå gröna sticker upp ur sphagnummossan, och fröerna håller på att lossna från ”bladen” (därav kan jag se att det inte är ogräs). Det är alltså min Drosera Capillaris som har börjat kika upp! Sååå spännande, nu väntar jag ännu otåligare på resten haha!

Kram,
Fansan

Upp till toppen
Annons: