Annons:
Etikettveckans-krukväxt
Läst 57938 ggr
Pyttelite
2018-02-06 12:00

Veckans Krukväxt Februari 2018 - Bukettranunkel

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

När jag ser en Ranunkel går mina tankar genast till den vilda smörbollen (Trollius europaeus).

Smörbollen är fridlyst i Sverige och är alltid gul. Jag blir lika glad varje gång jag ser den eftersom de var extremt sällsynt där jag växte upp.

I mitten av maj förra året fick jag förmånen att se en hel äng alldeles knallgul av Smörbollar.

Först trodde vi att det var maskrosor, sedan att det var smörblommor men det var det inte utan lyckan var fullständig när vi såg hundratals av smörbollar - vilken syn!

Växer det smörbollar i dina trakter?

Veckans krukväxt : Bukettranunkel - Ranunculus asiaticus
  • Användning 

Bukettranunkeln eller Trädgårdsranunkel som även kallas internationellt för Persian Buttercups vidareutvecklades som hybrid främst för att vara en snittblomma.

Den har en hög och fin stjälk. Själva blomman är mycket tät med många kronblad så den ser ut som ett litet kålhuvud eller boll.

Färgställningarna kan variera  i gult, orange, röd, rosa och vit men också en blandning av dessa färger.

Det är en växt med en stark och tydlig färgnyans en fin och vårlik färgeffekt som krukväxt inbäddad av en tät bladgrönska.

Idag har man arbetat fram mer krukvänliga exemplar som är betydligt mer kompakta än sina föregångare.

Den funkar också att plantera ut i krukor på våren, antingen som solitär, i samplanteringar eller på friland.

  •  Historia

Här kommer för en gångs skull en relativt modern blomma som har experimenterats och introducerats fram under 70-, 80-talen men som ursprungligen härstammar från Östra Medelhavsområdet - Iran.

  • Skötsel 

Ju svalare man placerar den blommande växten desto längre håller den. Blomningen förkortas om den står över ett element.

Smörbollen växer på lite fuktiga ängar och så trivs Bukettranunkeln också. Den vill ha en fuktig men inte blöt jord och klarar några minusgrader, om den står ute, men är inte vinterhärdig utan måste tas upp och vinterförvaras, för att planteras ut nästa säsong.

Växten förökas med knölar som ser väldigt torra och oansenliga ut när de planteras.

  • Varning

Växten är giftig för både hund och katt.

Källa: Plantagen, Odla.nu,  Blomsterlandet, Wikipedia,  ASPCA - Toxic and Non-Toxic Plants

Själv får jag lust att köpa några knölar för att driva upp några plantor i olika färger …


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
Upp till toppen
Annons: