Annons:
Etikettövrigt
Läst 1624 ggr
Carmarino
2/4/18, 11:40 AM

Kompostera i lägenhet

Såg ett tips om den här komposten som passar för oss som inte har trädgård, men som kanske vill kompostera vårt avfall vi också.

Har ingen som helst anknytning till företaget i fråga, och får alltså inte betalt för att göra reklam för dem. Tyckte bara det var en smart liten sak. Den är ju inte större än 39 x 33 x 27 cm, väger drygt ett kilo och rymmer 15 liter. Verkar ju perfekt om man vill göra sin egen kompost till krukorna. 🙂

Den finns att köpa på bl.a. Bauhaus (399 kr) och Granngården (499 kr).


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Pyttelite
2/4/18, 11:48 AM
#1

Det ser ut som en smart lösning och funkar säkert för de som har trädgård också. Intressant med enkla lösningar! Jag vet inte hur det funkar hos er men vi har sopsortering så allt komposterbart avfall gör man bussbränsle av. Lokalbussarna går sedan flera år på banan- och potatisskal.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Carmarino
2/4/18, 12:00 PM
#2

Ja, det gör det säkert, men jag misstänker att den är för liten om man har trädgård. Det blir ju en hel del mer avfall där, än det blir hos oss i lägenhet. 🙂

Det är nog inget som hindrar att man komposterar själv också. Tror inte det är något tvång att lägga det komposterbara i sopsorteringen, men bra att möjligheten finns. Lägger själv mitt kompostavfall där, så att våra bussar också kan tanka biobränsle. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Pyttelite
2/4/18, 12:44 PM
#3

Jag tycker att idén är jättebra och att komposten dessutom är i närheten av källan är också ett plus. 😃


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


DesK
2/4/18, 12:52 PM
#4

Bokashikompost har jag haft sedan 2013 🙂 Jag har två sådana hinkar. När en är full får den stå inomhus i ca 14 dagar, sedan tömmer jag den ute i varmkomposten. 

Det finns lite olika bestämmelser kring kompostering, här i min kommun kräver de att man har varmkompost, då tar de tillbaka komposttunnan och man får då lite lägre avgift 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Åsa S
2/4/18, 3:13 PM
#5

Japp jag har också en bokashikompost som jag köpt från mikrojord deras är riktigt tät, kommer det in syre i det hela börjar den lukta illa + mikrojords torra strö doftar inte så mycket + man kan spruta med EM-aktiv för att minska risken för lukt. Lakvattnet som man får är jättebra växtgödning + man kan göra rent avloppet med det. Ofta luktar lakvattnet lite syrligt men ibland får man rätt kraftig doft av mögelost blandat med spya, men ofta luktar inte det färdiga fermenterade avfallet så jätteilla  som man sedan blandar med gammal jord så det förmultnar. (alt gräver ner eller lägger i komposten)

Pyttelite
2/4/18, 3:16 PM
#6

Det låter väldigt intressant visste inte ens att det fanns.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
Åsa S
2/4/18, 3:21 PM
#7

Det finns även en Facebook grupp som heter bokashifrämjandet som sköts av Kajsa som äger mikrojord.se där brukar man kunna få råd vad som funkar att slänga i den etc. vad som kan ha hänt ifall fermenteringen inte funkat som den ska etc.

Pyttelite
2/4/18, 3:24 PM
#8

Det verkar som att det finns material till artiklar i detta ämnet. Kul när man får lära sig ngt nytt!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Vixxen
2/7/18, 12:00 AM
#9

Verkar jättebra! 4

Det står att det fungerar att ha den på balkongen, men tål den verkligen kyla?

DesK
2/7/18, 6:14 AM
#10

#7 Den där Kajsa startade sin Facebookgrupp efter att hon blev portad från Bokashi.se därför att Kajsa hela tiden gjorde reklam för sitt företag. Mycket fult sätt att bete sig, enligt mig.

#9 Bokashifermentering bygger på att hinken ska stå i rumstemperatur i minst 14 dagar, utan att öppnas.  Annars blir det ingen fermentering. Ute på balkongen kan du lagra redan fermenterad kompost, men inte fermentera för det behövs värme.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Åsa S
2/7/18, 8:06 AM
#11

#9 Jag skulle inte ha den på balkongen plast kan ju bli skört av solljus + hinkarna lär inte hålla så länge ifall de fryser

Vixxen
2/8/18, 1:04 AM
#12

#10 #11 Lite konstigt att det står i beskrivningen från företaget som säljer den att den passar på balkongen…

DesK
2/8/18, 7:00 AM
#13

#12 Inga problem med att ha den på balkongen, efter att den har fått fermentera inomhus i minst 14 dagar. Enda problemet med det är väl att man måste ha många hinkar om man vill göra så.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
Pyttelite
4/3/19, 10:35 PM
#14

Är det fler som gått över till bokashikompost. 

Skulle vara kul att prova!

Har ni specialkärl eller tar ni bara en vanlig plasthink med lock?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Upp till toppen
Annons: