Annons:
Etikettblomdagbok
Läst 2825 ggr
Lillyrod
2018-02-04 11:08

Lillyrods blomdagbok

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag får väl också fixa en "dagbok" för mina blommor. Växter är väl likadant som akvarium att intresset går upp och ner i vågor. På våren är det väl alltid mer upp än ner iallafall 🙂

Jag börjar med att visa ett gäng favoriter som tar upp köksfönstret här hemma. Jag planterade om dem i december vilket väl inte var hundraprocentigt för de började växa uppåt i farlig fart. Ljuset var ju dåligt. Jag har alla mina Saint Paulia på fat då de lätt ruttnar i ytterkruka. Enda gången jag vattnar dem uppifrån är när jag planterat om. Sen blir det bara på fatet. Mina erfarenheter men det finns säkert de som klarar dem bra på annat sätt också.

De har sol vår och höst. På sommaren skyddar taket utanför från direkt sol. Bladen kan bli lite brända på våren men blommorna brukar ta fart när solen når dem.

När jag såg den här bilden på datorn insåg jag att en blomma skjutit ifrån och höll på att ramla ner. Jag har fixat det nu 😃

Annons:
Lillyrod
2018-02-04 11:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

En fin blå : )

Lillyrod
2018-02-04 11:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

En hängande variant. Den börjar vissna här men färgen är gammelrosa.

Pyttelite
2018-02-04 11:12
#3

Vilken härlig växtkraft du har i ditt fönster. Ser fram emot när dom alla sätter igång och blommar. Fantastiskt!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Lillyrod
2018-02-04 11:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Den här ser nästan ut som en orkidé.

Lillyrod
2018-02-04 11:13
#5

Det är bara de här som blommar just nu men bara solen tittar fram så lär de andra komma igång också : )

Pyttelite
2018-02-07 21:06
#6

Jag undrar så vad den fina blomman heter på bild #4. Visst är det en i Saintpaulia-släktet och vist ser man att det finns släktskap med kornettblomman men det ser så fantastiskt ut.

Både blad och blomma strålar!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
DesK
2018-02-07 21:24
#7

Woaw, vilka fina växter du visar🙂 Vill veta mer om allt,  så berätta för oss! 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Lillyrod
2018-02-07 21:36
#8

#6 Det är en Saint paulia men vad den heter mer specifikt vet jag inte 🙂

Sarafiaklara
2018-02-07 22:55
#9

Vad fint med en massa olika Saint paulior! Ser fram emot att få se bilder när fler av dem blommar.

Pyttelite
2018-02-07 23:21
#10

#8 Jag kunde inte låta bli att forska lite och växten tillhör Saintpaulia-släktet men är relativt ny.

Den kommer ursprungligen från Vietnam och har typ 30 år på nacken. Dessutom har den på kort tid lyckats byta namn tre gånger.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


JMW
2018-02-08 07:54
#11

Jag hade för många år sedan (25-30 år) många Saint Paulior. Trodde då att jag ville samla på dem men det föll över tid. Idag har jag inte en enda. Kanske skulle skaffa mig några? Känner mig lite sugen.

Lillyrod
2018-02-08 18:55
#12

#10 Ja då är det ingen afrikansk viol precis även om bladen är likadana. Tack då vet jag vad jag har för något.

#11 De är beroendeframkallande. Jag ska definitivt ta fler bilder när de blommar och ser du något du gillar så hojta. Det är inte svårt att skicka iväg ett blad : )

Pyttelite
2018-02-08 20:11
#13

#12 Vi får väl kalla den för Vietnamesisk Viol då! 😃

Bladen är ju väldigt lika möjligen att de är något spetsigare.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
JMW
2018-02-08 21:03
#14

#12 Absolut. Jag ska hålla utkik! Tack!

Lillyrod
2018-02-23 07:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Planterade om mina hibiskus för ett tag sen. Gick sådär…..

DesK
2018-02-23 09:06
#16

Åh, så tråkigt! 😭

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

chade
2018-02-23 09:52
#17

#15 Känns som att hibiskusar är känsliga för att bli omplanterade? Har de så känsliga rötter, eller vad beror det på? Någon som vet?

Små stjärnor lyser också i mörkret.

Lillyrod
2018-02-23 10:02
#18

Det här var en stickling som jag var så stolt över att den tagit sig. Jag har haft många hibiskusar förut som varit hur enkla som helst att ha. De  var rejält stora så jag skar ner både rötter och grenar rejält på våren och det gick jättebra. 

Helt plötsligt dog båda, den äldsta var över 30 år och efter det har jag inte fått någon att överleva. Mycket märkligt 🤔

chade
2018-02-23 11:02
#19

#18 så märkligt! Då kanske de inte är så känsliga som jag tror, men tycker mig ha läst i flera facebookgrupper att deras hibiskusar gett upp efter omplantering.

Små stjärnor lyser också i mörkret.

Pyttelite
2018-02-23 18:48
#20

Tråkigt när de inte hänger med! 😭

Viktigt att man inte har för stor kruka när man planterar om de gillar att bo trångt. Det kan även bli för mycket på en gång om man använder för kraftig jord så det funkar bra med lite torvinbladning.

Påminner lite om mina sticklingar som inte är helt 100 än. Jag slängde ner några blad som gått av från en annan blomma och vips inga problem fina friska rötter medans de som skulle rota sig ser bleka ut.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
Lillyrod
2018-02-23 18:54
#21

Det är inte ens blomjord utan planteringsjord som man har ute. Allt för att inte bränna rötterna med för mycket näring. 

Ibland funkar det ibland inte. Den andra plantan mår bra.

Pyttelite
2018-02-23 18:57
#22

#21 Det är det som är så irriterande när man inte fattar vad man gjort för fel - eller också har man inte gjort något fel det bara blir såFunderar


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Lillyrod
2018-02-23 19:15
#23

Just när det gäller hibiskus köpt i affär tror jag det är stråförkortningsmedlet som spökar. De får så mycket att de inte rår med att växa alls. Jag har haft 2 stycken som sett ut som pygméer och inte velat växa. De dog också.

De jag hade som var riktigt gamla hade fått följa med släktingar hem från semesterresor. Den ena var från Kreta och den andra från Rhodos. Vildfångade alltså 😉

Lillyrod
2018-02-24 13:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Var på Maxi och handlade idag. Den här gick ju inte att bara gå förbi 😍

Jag har beställt fröer också. Tre olika tomater och sockerärta. Det går åt mycket sånt här och det funkar att odla även om man bor i lägenhet.

Sarafiaklara
2018-02-24 16:10
#25

#24 Helt underbart vacker ❤️❤️

Pyttelite
2018-02-24 18:59
#26

#23 Ja, jag har märkt att en del växter som man köper hem och då tänker jag inte på "slit och släng"- varianterna inte alltid är så livskraftiga.

Det finns nog många orsaker till det ena är att de förmodligen kommer alldeles för snabbt från förädlingsställena till butiken så de inte har hunnit att acklimatisera sig.

I några av de butik jag handlar är det mycket stor omsättning av växter så jag tror inte de hinner med att vänja sig.

När det gäller stråförkortningsmedel har jag läst lite nya rön och man försöker numera undvika eller hitta andra metoder för att göra kompaktare plantor och det är ju bra.

#24 Jättefin blomfångst!  Jag gillar färgen som för mig känns väldigt ursprunglig när det gäller Saintpaulior.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Lillyrod
2018-02-24 19:06
#27

Den ursprungliga är väl blå? Jag har en sådan med som är riktigt mörkt lysande blå. Den här är lila och rosa i mitten. Ser nästan tredubbel ut : )

Annons:
Pyttelite
2018-02-24 19:19
#28

#27 Jag tror inte riktig att den rosa mitten lyser igenom så bra på bilden men det låter ännu mer intressantare.

Annars tänkte egentligen på hur många Saintpaulior såg ut när jag växte upp - hur nu någon skulle kunna förstå det.😃 De var en del lila då men oftast var de enkla.

Ursprunget är som du säger åt det blåa hållet. Det är en starkt utrotningshotad växt i det vilda och förmodligen finns de i lite olika utföranden även som vilda men jag har inte riktigt den kollen.

Jag har en liten hatkärlek till denna blomma eftersom den är så känslig vid vattning. Det är lätt att spilla vatten på bladen och då är det kört.

Du ser ut att ha god hand med dessa violer - har faktiskt köpt en minivariant som fortfarande blommar - läs lever.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Lillyrod
2018-02-24 19:27
#29

Hahah jag är inte ens särskilt snäll mot dem men de tycks klara det med. Jag har en mycket gammal mamma född 1920 och hon är expert på växter både inne och ute. Hon har aldrig lyckats klara Saint Paulia 😃

Att de är känsliga vid vattning är sant. Det är därför jag håller dem på fat och aldrig i ytterkruka.

Grace2009
2018-03-01 10:08
#30

Hur stora krukor har du ungefär till dina paulior? Jag funderar om jag kanske har lite stor kruka till min, har läst att de vill stå lite trångt? Med din praktsamlig måste du ju veta hur man tar hand om dem! 😃

Lillyrod
2018-03-01 19:53
#31

Jag var tvungen att kolla och de flesta är runt 12 cm i diameter. De får gärna vara bredare. Låg och bred kruka vill de ha. En kruka som är hög gillar de inte. Det är alltså den svåraste sorten att få tag i som är perfekt för dem 😃

Pyttelite
2018-03-01 19:59
#32

Det finns faktiskt en specialkruka för Saintpaulior; African Violet Pot - finns att beskåda några exemplar i länken nedan.

https://krukvaxter.ifokus.se/discussions/5a74af0ece12c41b81001b2f-saintpaulia-omplantering-och-delning


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Lillyrod
2018-03-01 20:02
#33

Det är med ytterkruka och det använder jag inte. Det är det min mamma gör och det har inte lyckats en enda gång 😉

Pyttelite
2018-03-01 20:03
#34

#33 De är specialkonstruerade så att man kan få upp luftfuktigheten om du tänker på African violet pot.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
Lillyrod
2018-03-01 20:16
#35

Mina har aldrig brytt sig om någon luftfuktighet däremot är de väldigt negativt inställda till ytterkrukor 😃

Pyttelite
2018-03-01 20:23
#36

#35 Jag måste säga att många Saintpaulia-farmare har nog heller inte hört talas om dessa krukor.

Det kom som en total nyhet för mig.

Din variant med fat verkar funka dunderbra - sen är faktiskt svårt att säga emot dig med tanke på alla dina fina bilder. 😮


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Lillyrod
2018-03-01 20:44
#37

Jag har ju alltid hört att pauliorna är känsliga för fukt. Bl a då att få vatten på bladen vilket ger liknande brännskador. 

Därför tycker jag det är jättekonstigt att det står att de vill ha hög luftfuktighet. De kommer ju från Afrika och det är ju inte känt för regnskogar precis. Jag vet att de växer under stora träd men om det är fuktigt eller inte det vet jag faktiskt inte. 

Det dör faktiskt någon för mej också då och då. De gångerna beror det på att de fått för mycket vatten.

Pyttelite
2018-03-01 20:49
#38

Jodå det finns fantastiska eller snarare funnits fantastiska regnskogar i Afrika.

Saintpaulian gillar faktiskt ganska hög luftfuktighet och lever i undervegetationen skuggade av träden.

Problemet är att regnskogarna försvinner även i Afrika och den vilda Saintpaulian är starkt utrotningshotad.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Lillyrod
2018-03-09 16:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#39

Nu är det några som har vaknat till liv i mitt köksfönster. De är egentligen alldeles för höga och för många stora blad men det beror nog på att jag planterade om dem när det var för mörkt. Jag får plocka bort blad när de försöker putta ner varandra från blomhyllan.

Först ut är den hängande. Jag fick den här av en granne och hade inte sett det växtsättet innan.

Lillyrod
2018-03-09 16:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#40

Sen en fin blå/vit. Stal ett blad från en släkting 😃

Lillyrod
2018-03-09 16:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#41

Den här är på g.

Annons:
Lillyrod
2018-03-09 16:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#42

Sista bilden idag är den jag köpte för ett tag sen. Den klarade flytten hem till mej med bravur 🙂

Pyttelite
2018-03-09 16:29
#43

Det märks verkligen att dom trivs.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Grace2009
2018-03-10 09:35
#44

Dom är verkligen jättefina! Jag är inne på att skaffa lite saintpaulior till mitt sovrum (nordöst fönster). Bör man ta bort stora blad på dem eller hur menar du i #39?

Lillyrod
2018-03-10 09:45
#45

Nej man behöver inte ta bort bladen. Det är jag som måste för att de ska få plats i fönstret. Det blev lite långa höga blad eftersom det var lite fel tid att plantera om när jag gjorde det.

Sarafiaklara
2018-03-10 19:22
#46

Den hängande är så läcker!

Lillyrod
2018-03-10 20:46
#47

Ja den hängande är fin. Den växer på ett helt annat sätt än de andra också. Ska se om jag kan få en bild på det med. Jag hade aldrig sett någon innan jag fick den här : )

Lillyrod
2018-04-02 11:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 8
Förhandsgranskning av bild 2 av 8
Förhandsgranskning av bild 3 av 8
Förhandsgranskning av bild 4 av 8
Förhandsgranskning av bild 5 av 8
Förhandsgranskning av bild 6 av 8
Förhandsgranskning av bild 7 av 8
Förhandsgranskning av bild 8 av 8
#48

De Saint Paulia som blommar just nu.

Annons:
Grace2009
2018-04-02 14:08
#49

#48 Gud så fina! Jag har köpt en ny saintpaulia igen. Jag tror jag blev lite love struck av ditt fina pauliafönster :)

Lillyrod
2018-04-02 14:16
#50

Tack. Det är ett gäng till som inte blommar än. Jag har fått flytta in 2 i mitt sovrum för de får inte plats i köket längre. Det är samma väderstreck så de ska nog trivas där med 🙂

Det är väldigt smittsamt att titta på bilder….

Pyttelite
2018-05-05 11:11
#51

Nu är jag lite smått nyfiken över hur det ser ut i blomsterfönstret idag. Värmen och ljuset har ju gjort gott åt de flesta växter. Har nya Paulior slagit ut och trivs dom i sovrummet?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Lillyrod
2018-05-05 13:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5
#52

De här har tillkommit. En enda som inte blommar i köket och den är på g med knoppar. De båda som flyttade in i sovrummet vilar lite. Det var den med stora blå blommor och den sista jag köpte.

Orkidén kommer med en stängel till trots att den befintliga är i gott skick fortfarande.

Lillyrod
2018-07-01 07:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#53

Clivia

Lillyrod
2018-07-01 07:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#54

Samma fönster. Har inget namn på den.

Carmarino
2018-07-01 11:55
#55

#54 Bilden är lite mörk, men det ser ut som en bloddracena.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Lillyrod
2018-07-01 12:04
#56

Den växer inte riktigt likadant men det skulle kunna vara en sådan. Det slår upp sticklingar ur jorden hela tiden så jag delar ut i grannskapet när jag planterar om den.

[HundochKatt]
2018-08-04 00:02
#57

Wow! Vilka härliga saint paulior du har. Det försökte jag med en vända men lyckades aldrig med dem. Förmodligen vattnade jag ihjäl dem.  Men det är nästan så jag blir sugen på att prova igen…. men näää, jag håller mig nog till "tantblommorna" - pelargonerna. 😎

cissi_1993
2018-08-26 08:16
#58

#54 har en exakt lika dan hon som sålde den till mig sa att det var en papigojblomma men det verkar vara något edet påhitt från henne då jag inte hittar något som liknar den när jag googlar 🤔 Blodrecena är mycket närmare men det är inte rätt det heller :/

=================================================================================================================================================================================================================================================================================================================

Lillyrod
2018-08-26 09:33
#59

Den växer på exakt samma sätt som en fredskalla. De kan kanske vara släkt på nåt vis : )

cissi_1993
2018-08-26 09:50
#60

ja exakt har dock inte sett några blommor en hoppas dom har Blommor

Lillyrod
2018-08-26 12:18
#61

Jag har nog haft min i 15 år och jag har inte fått några blommor på den.

cissi_1993
2018-08-27 10:45
#62

då blommar den nog inte men undra vad det är 🤔

Annons:
Lillyrod
2019-03-24 15:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#63

Oj vad länge sen jag skrev något här. Idag har jag ägnat mej åt att plantera om 14 stycken Saint paulior och en julstjärna. 

När jag tittar i tråden ser jag att min orkidé har blommat sen maj med samma stänglar. Duktig den är.

I sålådan växer tomat och paprika men pelargonen jag sådde vill sig inte. Två frön grodde men de tar sig inte. Tur jag lämnade en kruka till en väninna som har fått blad på sin,

Jag har fått nya fönster med sen sist. Nu är karmarna vita istället för bruna. Dessutom 3-glas fönster så jag har putsat emellan för sista gången 😃

Pyttelite
2019-03-24 16:13
#64

Så fint det blev - skönt med treglasfönster - de underlättar enormt att inte behöva tvätta emellan.

Vilket jobb med att plantera om så många växter men de ser verkligen ut att trivas. Mina Saint Paulior vägrar att blomma om kanske har de fått för lite näring. 

Har inte riktigt kommit in i rutiner för hur jag ska sköta dom.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Lillyrod
2019-03-24 16:34
#65

Nu får de ju plats igen. Bladen blir så långa och breda mellan gångerna jag sätter om dem att de inte får plats på fönsterbrädan. 

Tog en rövare med en och satte bara ett blad. Den var så stor och lång att den blev inte fin hur jag än gjorde. Håll tummarna för att den klarar sig.

Om man låter dem vila ett tag när de blommat klart så brukar de sätta igång igen om man ger dem lite näring. Det är bara de mörkaste månaderna som jag inte ger näring. Ibland blommar de ändå.

Carmarino
2019-03-24 16:35
#66

Önskar jag hade haft sådana fönster - och en sådan fönsterkarm. Våra fönster är hopplösa och fönsterkarmen är så smal att man knappt får plats med några krukor.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Lillyrod
2019-03-24 16:38
#67

De nya blomhyllorna är bredare och jag blev jätteglad åt det. Tills jag insåg att persiennerna ju går på insidan av fönstret numera så det blir inte mer plats än förut. Dessutom måste jag ta undan blad och blommor när jag fäller ner persiennerna för de går emot. 

Både bra och dåligt alltså.

Carmarino
2019-03-24 16:43
#68

Är det inte det ena så är det det andra. 😕

Har också persienner på insidan, men behöver oftast bara använda dem några veckor vår och höst tidigt på morgonen/förmiddagen. Resten av året tar balkongtaket solen, så den kommer inte in i lägenheten.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Lillyrod
2020-02-22 17:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#69

Min fina amaryllis fick 2 stänglar och 7 klockor i år. På kort stam men det gör det så mycket enklare. Att blommorna kommer i februari gör ingenting : )

Annons:
Carmarino
2020-02-22 17:18
#70

Så fina. Har inte haft några amaryllis i år. Saknar dem faktiskt. Jo, förvisso har jag många amaryllis, men de har inte fått några blommor i år, bara blad.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: