Annons:
Etikettorkid-er
Läst 970 ggr
Kirnzy
2018-02-03 13:01

Orkidéer

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Köpte lite nya orkidéer idag, bland annat denna vita med 15 blad och över 25 blommor. Den kostade bara 45 kronor! :) Man måste ju passa på när det är billigt.. Är ni bra på orkidéer? Själv är jag inte så duktig men jag lär mig.. :) Visa gärna bilder på era blommor om ni vill :)

Annons:
Maleficum
2018-02-03 13:12
#1

Hemma hos mig trivs tyvärr inte orkidéerna all men hemma hos mamma stormtrivs dom och blommar om hela tiden och ger till och med småbebisar ibland :)

Mamma sköter dom inte ens som "man ska" bla står dom i ett söderfönster :P

De gånger jag fått dom har jag försökt få dom att överleva, men slutar alltid med att mamma får dom (när det är nåt enstaka ledset blad kvar) och hos henne lever upp och börjar blomma igen, så fuskigt! Då vi sköter dom  på samma vis så är det något annat hemma hos mig som gör att dom inte gillar att bo här, supertråkigt då dom ju är vackra och härligt att dom blommar så länge.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

DesK
2018-02-03 13:26
#2

Åh, vad fina! Var hittade du dem så billiga? Jag har några orkidéer som jag vattnar ibland och en har jag planterat om. De blommar ibland, men just nu är det bara en som blommar, men den är på slutet av denna blomning.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Pyttelite
2018-02-03 13:27
#3

#0 Fantastiskt kraftiga plantor du fått tag på och dessutom rikblommande - verkligen ett kap!

Jag hoppas att vi kan samla lite skötselråd och tips i följande "mapp"; Orkidéer. Det är nog många som har lite olika varianter och som kan komma med lite tips och råd. Min uppfattning är att det värsta man kan gör ör att vattna för mycket men det finns förstås en yttre gräns på hur lite vatten de kan överleva på också.

Tack för att du delade med dig med dina bilder - de ser mycket fina ut.

#1 Ja visst är det orättvist när man själv misslyckas medan andra lyckas. Tror att du ska pump mamma på lite information. Det är förmodligen så att ni gör nästan likadan förutom … Ett annat tips är att faktiskt odla som i en vattenkultur.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Maleficum
2018-02-03 13:45
#4

#3 Fast det är hon som tagit efter mitt ätt att sköta dem på :P Tror snarare att jag inte har något bra fönster de trivs i eller fel temperatur.

Doftpelagonen trivs inte heller hemma hos mig, men både orkidéer och doftpelagoner har trivts hos mig när jag bodde hemma hos mina föräldrar. Har även haft växter som trivdes när jag bodde i Skåne men senare dog efter jag flytta dit jag bor nu.

Däremot så stormtrivs hoyorna och paradisträden där jag bor nu! Och dom var ynkliga som sjutton när jag bodde i Skåne :P

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Kirnzy
2018-02-03 13:56
#5

#1 Vad orättvist! Det kanske är någon skillnad på temeratur, luftfuktighet, olika vatten (hårdhet osv..) eller något? #2 Köpte de i en liten affär i närheten, där de ofta har väldigt billiga blommor men inte så billiga. Priset var sänkt också var det 50% på orkidéer nu, så det blir en del billigare. Behöver plantera om denna snart tror jag, krukan är väldigt liten… #3 Ja, jag är verkligen nöjd :) Hoppas att "orkidéer-mappen" växer lite. Trodde det skulle finnas mer trådar om orkideer här, men de kanske bara inte ligger i "orkidéer".. Har hört att man ska vattna när rötterna börjar bli lite vita, men vet inte hur bra det stämmer. Jag har iallafall gjort så och det blir ca var 10-14 dag, vilket verkar rimligt nu på vintern.

Pyttelite
2018-02-03 14:03
#6

#4 Kan mycket väl vara en kombination av ljustillgång och luftfuktighet.

Jag hade samma problem när jag flyttade - många växter strök med utan att jag förstod varför.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
Pyttelite
2018-02-03 14:55
#7

#5 Den här sajten är inte jättegammal så det är nog därför det inte finns så mycket underlag än så länge.

Jag kan tipsa om följande sajter som kan ha lite Orkidé-relaterat:

Balkongodling : Skulle kunna ha några inlägg

Neofinetia  : Jag håller på att väcka upp denna sajt men har inte kommit igång än men läs gärna den befintliga informationen . Växten har ju tidigare ingått i Orkidé-släktet.

Trädgård : Här finns det absolut lite Orkidé-inlägg


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Grace2009
2018-02-03 19:49
#8

Var 14e dag sådär med vatten låter rimligt, gör inget om man glömmer bort nån månad heller. Är rötterna lite silvriga så så börjar det bli dags att vattna, men ingen panik, att torka ihjäl en brudorkidé kräver ihärdighet verkar det som 😃 Jag blandar lite hur jag vattnar. Ibland häller jag i en skvätt så det står lite vatten i botten (kanske 0.5-1 cm) och ibland spolar jag igenom innerkrukan innan jag ställer ner dem i ytterkrukan igen. Är rötterna gröna är de blöta och behöver inget vatten. 

Jag upplever orkidéerna som väldigt lättskötta eftersom de tål att glömmas bort lite. Min Cambria bestämde sig att blomma när man bror tog hand om den i 6 veckor, och han kan ingenting om växter. De är ett elände som tar plats enligt honom 😂

Kirnzy
2018-02-04 08:39
#9

#7 Tack, jag ska kolla på dem :) #8 Jo det är väll lättare att övervattna än att torka orkidéer..:D Det verkar verkligen som vissa har jättelätt för dem och andra klarar det inte alls.. Här hemma brukar de dö, men då för att min mamma tar hand om dem. När de blir ledsna tar hon och vattnat rejält, vilket verkar vara ett vanligt problem med många växter.. Bra att jag inte haft helt fel med det om rötterna iallafall :)

Upp till toppen
Annons: