Annons:
Etikettväxtterrarium-flaskträdgård
Läst 1593 ggr
Pyttelite
3/1/18, 12:45 PM

Rapport från ett Mini-ekosystem

Ni kanske minns att jag berättade och visade bilder från ett växtterrarium som jag höll på att starta upp; Ett växtterrarium växer fram.

Vad har hänt sen sist?

Växtterrarie från ovan

Faktiskt så är det så att alla växter har överlevt och dessutom växt till sig lite grand. 

Den rosa varianten som hade små blomställningar i bladtopparna när den planterades har fortfarande inte vuxit så mycket men de anda två tävlar om att nå toppen.

I vardagslag så sitter det alltid på en kork på toppen och jag roterar burken varje dag så att imbildningen ska ske på fler än ett ställe.

Inte mycket vatten

Jag har aldrig riktigt vattnat i flaskan. Det enda tillförda vatten är någon dusch i samband med att jag tillförde lite andra växter. Det ser inte ut som att det behöver vattnas med tanke på att det varje dag blir rejält fuktigt på insidan glaset. Orsaken är naturligtvis temperaturskillnader. Burken står i ett fönster mot en balkong utan någon värme inunder.

De har blivit fler!

Växtterrarie från sidan

Ja, både antalet terrarier och inneboende växter har vuxit till sig till mina näras förskräckelse.

Just i denna ursprungsburk har jag stoppat ner några skott av en obestämd suckulent och några blad från Lyktranka (Ceropegia linearis ssp.woodii). 

Jag hittade en miniväxt som såg ut som en tät gräsmatta så en tova av den har också fått flytta in.

Är det kul?

Jag kan verkligen rekommendera detta som hobby nu när det verkar som om jag fått igång ekosystemet. 

Visst har jag sneglat på några damejeanner men turligt nog såldes dom innan jag hann. Fördelen med mina glasburkar är att det är relativt lätt att fixa och dona i krukan.

En damejeanne har en mycket smal öppning så det är bökigare att få ner både växter och material i en sådan flaska men med lite träning så … 

Vad är nästa steg?

Jag tror att jag behöver läsa på hur jag ska beskära plantorna i burkarna. Förr eller senare kommer de att bli för stora och jag tror att lösning kommer att bli att regelbundet beskära så att jag får en fin balans i krukan.

Redan nu har jag sett att det är bra att köra typ gyllene snittet när det gäller plantering. Några högre växter i bakgrunden som balanseras upp med några lägre i förgrunden.

Har man allt i burk går det ju alltid att se från alla håll bara man roterar burken lite då och då.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
Pyttelite
6/10/22, 8:52 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Nu har det gått mer än fyra år och odlingen finns kvar.

Har egentligen inte vattnat något och korken har varit på.

Alger har vuxit på glaset och vissa växter har tagit över omväxlingsvis.

Idag var första gången jag lossat på locket på säkert två år.

Mitt i odlingen har en saint paulia fått livskraft - trodde nog att den var borta sedan länge.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


  • Redigerat 6/10/22, 9:13 PM av Pyttelite
MonicaLagerquist
6/11/22, 6:28 AM
#2

Spännande

Stolt ägare till fem La permer

Sindri
6/18/22, 1:08 PM
#3

Jättespännande. Men det kan väl inte vara helt tätt? För växterna behöver väl syre, och annars skulle det väl möglat i burken? Det måste vara en perfekt balans av att behålla fukt men ändå få in syre. Ger du dem någon närng?

Pyttelite
6/18/22, 9:35 PM
#4

#3: Korken är gjord av korkmaterial så det blir en viss luftsväxling.

Ingen näring de får livnära sig på det som bryts ner.

Jag hade i lite kol från början.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Sindri
6/18/22, 10:29 PM
#5

Aha! Superhäftigt. Tänk om man kunde ha alla sina växter så. Lätt när man skall resa bort.

Pyttelite
6/18/22, 10:33 PM
#6

#5: Tyvärr bildas det alger i burken så det är lite si och så med underhållet - men några har iallafall överlevt.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
Sindri
6/18/22, 10:43 PM
#7

Tar algerna kål på på växterna? Man tror ju att om det är ett ekosystem så skall allt passa ihop. Jag har läst om de som bygger om gamla akvarier till "växthus", tyvärr har jag inte plats för det.

Pyttelite
6/18/22, 11:46 PM
#8

#7: Nej det tror jag inte men det är som ett akvarium att det blir lite svårt att se igenom.

Jag hade lite grön mossa över som jag plockade in.

Sen har det varit så att olika växter tagit över växelvis.

Misstänker att Saint Paulina är en växt som kommer till slut bli ”the Winner” men vi får se. 😊


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Upp till toppen
Annons: