Annons:
Etikettgreenroom
Läst 1711 ggr
Pyttelite
2/1/18, 6:02 PM

Nya medlemmar : Krukväxter iFokus - presentation

Välkommen till sajten!

Medlemspresentation

Om du har lust får du gärna skriva en rad här och berätta om dig själv.

Vill du skapa din egna Blomdagbok är du välkommen att göra det .

Hoppas att du och dina växter kommer att trivas med sajten - välkommen både du och dina växter!

Skulle du händelsevis vara en medlem som varit med lite längre men som gärna vill skriva en presentationsrad är du förstås mer än gärna välkommen att göra det.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


  • Redigerat 12/21/20, 1:30 PM av Pyttelite
Annons:
DesK
2/1/18, 7:49 PM
#1

Inte ny medlem, men kan berätta att jag är periodare, när det gäller krukväxter. Har mördat en och annan växt genom åren 🤔 Min stora passion är matlagning och jag har alltid drömt om att odla kryddväxter, både inne och ute och nu verkar jag närma mig detta 🙂 Se min blomdagbok.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Sarafiaklara
2/2/18, 2:23 PM
#2

Jag är ny! Har alltid älskat växter men främst att köpa/planera att köpa dem så jag är tyvärr inte särskilt engagerad i att sköta om de växter jag har hemma. Jag delar mitt hem med en katt så det begränsar tyvärr lite vilka växter jag kan köpa hem så jag letar alltid efter tips på "kattvänliga", roliga växter (hon äter som tur var bara på växter som liknar gräs). En av mina favoriter av krukväxterna jag har är fallskärmsrankan, särskilt när den blommar.

novations
2/2/18, 4:48 PM
#3

Jag är ny här! Jag har haft några orkidéer ett bra tag, och har hållt mig till dem medan jag har bott hemma hos mina föräldrar. Men när en bekant la upp bilder på sin Monstera variegata på Facebook så blev jag genast intresserad! När jag fick kontrakt på en studentlägenhet så började jag samla på mig lite växter, sakta men säkert. Jag hittade en Monstera variegata på Butiksloppis och blev superglad! Jag var dit idag igen för att kika, och där fanns en ny så den fick också följa med hem 😃 Jag flyttar i mars, och lägenheten är liten som en skokartong, men det ska nog bannemig få plats med en hel del växter ändå haha! Att pyssla om växter är lite som terapi för mig 🙂

Skogsvittra
2/2/18, 5:41 PM
#4

Ny här! Jag bor i en liten etta med bara ett bleeping fönster så jag har skaffat mig en djungelhörna lite längre in. Älskar stora växter med stooora blad, monstera är såklart en favorit! Hoppas mina överlever, de är inköpta rätt nyligen :D


Pyttelite
2/2/18, 5:50 PM
#5

Varmt välkomna alla både nya och gamla medlemmar!

Man får anpassa sin krukväxtflora utefter hur man bor och lever.

Den största fördelen med att krukväxterna "flyttar" är att man får försöka med nya …


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Carmarino
2/3/18, 12:46 PM
#6

Har varit med sedan starten av sajten. Att jag gick med förvånade mig själv en hel del eftersom jag inte är särskilt intresserad av växter överhuvudtaget. 😉😃Tyckte dock att ylvala hade gjort en väldigt trevlig sajt, och nu har Pyttelite fortsatt på samma sätt, så jag stannar kvar. 👍

Det finns faktiskt en hel del växter här hemma, men det är bara sådana som överlever den tämligen omilda behandling de får. D.v.s. de blir aldrig omplanterade, de får aldrig gödning och vatten får de när jag kommer ihåg det. Tydligen funkar det på mina växter, för vissa av dem växer rätt mycket och en del blommar till och med ibland.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Pyttelite
2/3/18, 1:32 PM
#7

#6 Du är varmt välkommen även om du varit med sedan starten och även jag saknar ylvala.

Jag ser det mer som att jag lånar sajten ett tag medans ylvala gör andra saker för att komma tillbaka lite senare.

Carmarino, jag tror att du inte vet själv hur bra du hanterar dina blommor.😃Det är så lätt att övervårda med ett ruttet resultat. 😭

Du har lite andra växter som verkligen är fina och som kan ge uppslag till andra som inte heller gillar att springa runt med vattenkannan i tid och otid.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Carmarino
2/3/18, 2:51 PM
#8

#7 Tack Pyttelite. Även om du bara lånar sajten tills ylvala är tillbaka så gör du ett väldigt bra jobb. 👍

Jo, det är en del av mina växter som är fina, men en del av de andra hade nog mått lite bättre om de fått lite större krukor med ny jord. 😃

Min mor var väldigt växtintresserad och det var hon som såg till att mina växter blev omplanterade emellanåt. (Hon stod helt enkelt inte ut med att se dem i sina små krukor med knappt någon jord kvar.) När hon sedan blev äldre och inte orkade längre så har det inte blivit av att jag planterat om några av mina växter. Så det är väl en 8-10 år sedan sist. ☺️

Vet att det är mycket lättare att ta död på en växt med hjälp av övervattning, men det riskerar de inte råka ut för här i alla fall. Har åtminstone lärt mig att inte ha vattenkrävande växter här hemma. Skulle jag någon gång få en sådan i present så får de stå på köksbordet så att jag ser när de börjar sloka - om de inte är giftiga för katterna.

Fick en växt för ett tag sedan, och den ena katten var genast där och började tugga. Sedan började hon spy nästan direkt. Så den fick jag sätta upp så högt att hon inte kommer ihåg den - med resultat att jag glömmer att vattna den. 🤐


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

chade
2/3/18, 11:53 PM
#9

Hej! Gick med här för ca 2 månader sen, men har vartväldigt inaktiv på iFokus sista tiden, men nu börjar det bli mer igen! Växter började bli intressant för mig för några år sen, men sista 2 åren har intresset ökat. Under min graviditet ökade intresset explosionsartat (och har tack och lov stannat kvar även när barnet är ute haha). Livet med en snart 8 månaders bebis som precis börjat krypa är inte optimalt för växterna som står på golvet eller piedestaler, De välter några gånger i veckan och jorden skottas ut ibland. Vi ska strax flytta till hus, som vi kan barnsäkra lite bättre, och jag kan fylla med ännu mer växter (till min sambos stora förskräckelse). Hade tänkt starta en blomdagbok här så småningom, och visa mina växter och alla kommande växter 

Små stjärnor lyser också i mörkret.

Pyttelite
3/1/18, 10:20 PM
#10

Nya medlemmar såväl som gamla är välkomna att skriva en liten presentation om er själva  och era intressen här om ni har lust.

Välkomna ni som är nytillkomna!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Pyttelite
3/17/18, 3:59 PM
#11

Välkomna alla nya medlemmar!

Vill ni skriva en rad om er själva och era intressen så får ni gärna använda denna tråden.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Upp till toppen
Annons: