Annons:
Etikettblomdagbok
Läst 3279 ggr
Grace2009
2018-02-01 16:49

Grace2009s Blomdagbok

Jag drar väl igång en sådan här dagbok också. Får se hur mycket som händer men lite ska jag väl få gjort i den.

Orkidé-hyllan

Börjar med att för 2 dagar slog jag och min pojkvän ihop en gammal bokhylla som har blivit orkidéhylla 🙂 Jag är helnöjd. Har länge velar ha någon konstruktion på väggen där så jag får plats med fler orkidéer!  Jag ber om ursäkt att bilden ligger ned. Bilderna jag plockar från win7 blir upprätt men på Win10 vill de ligga ner när jag laddar upp…

Annons:
Grace2009
2018-02-01 16:50
#1

Idag har min fredskalla och min ficus Natasja fått duscha lite så de är vårfina och dammfria.

DesK
2018-02-01 17:59
#2

Så roligt 🙂 Det ska bli kul att se vad du hittar på 🙂 Ansa och duscha mina växter borde jag också göra, så tack för påminnelsen 🌺

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Pyttelite
2018-02-01 18:05
#3

Roligt att se din fina blomhylla - bilden blir rättvänd i telefonen!

Tror att det fixar till sig om du beskär dom lite - bilden och inte blommorna. 😃


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


DesK
2018-02-01 18:08
#4

#3 Du får hjälpa till med det, för vi vanliga medlemmar kan bara redigera våra inlägg inom en timme, efter att vi har lagt upp våra inlägg.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Pyttelite
2018-02-01 18:11
#5

#4 Risken är stor att jag sabbar bilden!!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Pyttelite
2018-02-01 18:18
#6

Grace jag har brukat våld mot din bild - säg till om du vill ha den så - ifall huvudbilden ska tas bort - annars återställer jag asap!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
Grace2009
2018-02-01 21:37
#7

#6 Ser bra ut! Jag försökte också att infoga direkt i inlägget men den ville fortfarande ligga ner. Kanske är mer av en fyllehylla än orkidéhylla 😃

Grace2009
2018-02-01 21:39
#8

Idag  var jag och hämtade hem min saint paulia från pappa. Ska försöka föryngra den och ta nåt skott. Har aldrig gjort det tidigare så den ser lite fyjävlig ut 🥵

Pyttelite
2018-02-01 21:44
#9

#7 Jag det kanske en ett sån där Feng shui-ande som håller på att donar runt.

Jag tar bort den "snea" bilden - du får protestera om det blir fel. 🙂


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Grace2009
2018-02-01 21:45
#10

#9 Blir bra så! Får hoppas jag lyckas bättre med bilderna längre fram. Ska väl ta kort på saint paulian imorgon innan jag ger mig på henne.

Pyttelite
2018-02-01 21:47
#11

Lycka till!

Håller på att samla material till lite omplanteringsråd - får se vem som hinner först!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Grace2009
2018-02-03 10:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#12

Idag har jag planterat om min saint paulia. Jag köpte henne på tradera för några år sedan (4 kanske?) och trodde man bara vattnar så sköter de sig själv. Ska visst planteras om och föryngras då och då 😂 Så idag har hon fått den behandlingen. Var en liten sidoplanta som inte verkade ha egna rötter dock, men jag satt den i en kruka under en plastpåse tillsammans med några blad så får vi de om något av det tar sig. De två stora plantorna tror jag inte ska ha några bekymmer men vi får se. Om jag minns rätt var blommorna rosa med en grön kant. Får hoppas den blommar så jag kan visa 🙂

Pyttelite
2018-02-03 10:29
#13

Nu håller vi alla tummarna att sticklingarna rotar sig så fort de bara kan och att de övriga sätter igång med knopp- produktionen illa kvickt. Jätteroligt att se och ska bli spännande att följa utvecklingen. Tack för dina fina bilder!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
[Rhonda]
2018-02-04 07:49
#14

#12 Bra jobbat!

Grace2009
2018-02-04 16:18
#15

#14 Tack, men de två stora plantorna ser så ledsna ut nu. Stjälkarna är mjuka så jag undrar om jag kanske har råkat skada rotsystemet för mycket när jag planterade om. Vi får se om något tar sig.

Pyttelite
2018-02-04 16:55
#16

De behöver lite tid på sig - har du plastpåse över dessa krukor också?

Gör lite hål i påsarna så att det inte blir för tätt.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Grace2009
2018-02-04 16:56
#17

#16 De små sticklingarna har plastpåse men de två "stora" plantorna står utan plastpåse.

Pyttelite
2018-02-04 17:00
#18

Tror att de behöver få lite tid på sig vattna inte för mycket för då blir det omvänd effekt du kan nog ta bort lite blad på den vänstra. Det kommer förmodligen att vissna bort just dom som är närmast jorden. Det finns tillräckligt med kraft ändå men ha lite is i magen den kommer sig säkert.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Grace2009
2018-02-04 17:05
#19

#18 Får hoppas på det bästa :)

Pyttelite
2018-02-07 21:04
#20

Nu kan jag inte låta bli att vara tyst - jag är nyfiken hur går det med dina fina omplanteringar - är de på g än?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
Grace2009
2018-02-08 09:48
#21

#20 Jadu… Bladen som jag stack ner är spänstiga och fina ännu men de stora plantorna är lite halvdana. Men jag försöker ha is i magen, det har ju inte blivit värre i alla fall 👍

Pyttelite
2018-02-08 20:14
#22

Kan du inte sätta plastpåse över de stora också?

De hade många blad som ska försörjas. Växten blir stressad vid omplantering så det tar tid att anpassa sig.

Håller tummarna för att de repar sig!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Lillyrod
2018-02-08 20:24
#23

Jag har aldrig satt plastpåse över en Saint paulia. Risken finns att de ruttnar då. 

Vattna ovanifrån en gång så de blir blöta och sen endast på fatet eller underifrån så rötterna kommer igång att växa. Det kan ta flera månader för ett blad att komma igång med att bilda en ny planta. Så länge bladen/bladet inte blir mjuka/mjukt så mår den bra 🙂

Pyttelite
2018-02-08 20:30
#24

Då är det bara att vänta. 🙂


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Grace2009
2018-02-08 21:06
#25

Jag får ha tålamod helt enkelt. På den ena av de större plantorna är några blad lite mjuka, men det är de mest yttersta. De inre är rätt spänstiga som de ska vara tycker jag, så den kanske tar sig ändå. De får vara med tills de är stendöda i vilket fall som 😂

Grace2009
2018-02-10 17:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#26

Shopping idag! Var till IKEA och köpte en orkidė (jag har ju plats för fler nu) och några små byttor med bygel på baksidan. Ska hänga dem på väggen på balkongen när våren kommer. Jordgubbar och lite örter är i tankarna just nu men får se vad det blir mer exakt. (Och det vanliga problemet med liggande bilder. Försökte med mobilen nu men är lika illa som dator för mig)

Lillyrod
2018-02-10 17:11
#27

Jag brukar plocka upp bilden och sen redigera på datorn. Man behöver egentligen inte göra nånting men sparar man en kopia sen så blir bilden rättvänd : )

Jättefin orkidé.

Annons:
Grace2009
2018-02-10 17:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

Var in till plantagen också och köpte två små för 50kr. Tror det är en rumsask och ett fågelbobräcke. Hade ett fågelbobräcke för många år sen son tyvärr dog så var varit på jakt efter en ny i ett par år. Får se hur de trivs med mig nu.

Grace2009
2018-02-10 17:12
#29

#27 tack! Ska försöka med det nästa gång och hoppas att det fungerar. Hade inga problem innan men sedan win10 installerades vill det inte riktigt.

Pyttelite
2018-02-10 17:14
#30

Bilderna ser helt perfekta ut i telefonen :) Ska se om jag kan fixa till lite senare. Det finns roliga blom-prylar att köpa på IKEA nu. Spännande att se hur du får till de vägghängda krukorna.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Grace2009
2018-02-11 07:58
#31

#30 Det är fortfarande i planeringsstadie så jag bollar med min bror. Antingen blir det något i metall vi svetsar eller så bygger vi i trä men vet ej var som bli bäst just nu så funderar. Jag är sådan som vill ha tänkt igenom ett projekt ordentligt innan jag börjar 😃 Det lär bli en del skrivande om balkongen också när den kommer igång för säsongen. En balkonglåda är ju typ en kruka 😂

Grace2009
2018-02-12 15:16
#32

Idag har min Ficus Benjamina Exotica fått duscha också 🙂 Nu har jag duschat alla växter som jag velat duscha.

Pyttelite
2018-02-12 20:08
#33

#31 Jag har sett många varianter av blomsterväggar och tycker att det låter som ett spännande koncept.

Ni får fundera vidare under våren så kanske ni får fram en toppenlösning.

#28 Jag gillar också fågelbobräken. De kan bli ganska gamla om de hänger med. Min fick ett sköldlössangrepp och efter det blev den aldrig sig lik. tyvärr vill de gärna ha lite fuktig luft och de torkar lätt ut hemma hos mig.

Ett tips är att starta upp ett litet växt-terrarium då blir det per automatik fuktig luft.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Grace2009
2018-02-12 20:33
#34

#33 åh ja, vad mysigt det vore med ett litet terrarium eller liknande i köket! Läste att rumsasken också gärna vill ha det lite fuktigt och bli duschad. Vad mer för växter skulle trivas med fågelbobräken i ett terrarium?

Annons:
Pyttelite
2018-02-12 20:48
#35

#34 Rent spontant skulle jag säga massor!! Många av våra krukväxter är ju tropiska eller subtropiska och gillar hög luftfuktighet.

Några av miniväxterna man kan köpa är verkligen miniväxter men de flesta är kanske något mindre än de storvuxna men en hel del är "unga" exemplar så man får lära sig att beskära.

Det funkar även fint med att göra en kaktusträdgård, så det är inte bara tropiska växter som man kan leka med men de fungerar förstås inte så bra tillsammans.

Jag håller själv på med att experimentera - kolla lite under växtterrarier/flaskträdgård - det kommer lite mer om detta framöver om/när jag får tid.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Grace2009
2018-02-12 21:05
#36

Ja, jag hade tänkt att ha lite succulenter i en kaffekanna som dekoration i köket, men de överlever mig inte. Mamma förstår inte hur jag kan ta död på dem för de ska vara så seglivade, men hos mig trivs de då inte alls. Finns det några växter som gärna håller sig små eller växer väldigt långsamt? Vet att åderbladen jag köpte en gång var ju så fjuttiga och små, men oj vad de växte hos mig.

Pyttelite
2018-02-12 21:21
#37

Det kan ju vara så att det är för mörkt i köket eller att det är för fuktigt - suckulenter är ju lite knepiga.

Det finns ju små kaktusar och miniväxter är ju väldigt populära just nu. Inte jättedyra heller så man överlever om de skulle stryka med.

Själv har jag utökat min "burk"-samling med en kaktusodling - är inte hundra på att de kommer att klara det lite fuktiga klimatet trots att jag inte vattnat något … bara lite.

Kaktusarna är just minivariant så att jag får ihop några stycken i en burk annars är det lätt att överbefolka redan från början.

Man vill ju ha allt på en gång. 😭


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Grace2009
2018-02-12 21:23
#38

Så sant så :P Jag får se vad jag hittar på i frågan. Får spana lite och se om jag springe rpå något intressant som skulle fungera.

Grace2009
2018-02-16 08:33
#39

Försöker mig på att bygga någon slags självvattnande kruka. Rumsasken bor i den just nu men det verkar väldigt blött, så måste nog blanda upp jorden med sand eller något för att få den lite mer lucker. Brorsan sköter om mina växter när jag åker till min pojkvän, så tänkte att det kanske är lättare att vattna för honom när han bara fyller på ett reservoar. Får se hur det utvecklar sig.

DesK
2018-02-16 08:52
#40

Jag fick ett tips på hur man enkelt kan göra självvattnande krukor. Man tar en vanlig tät ytterkruka, som är större än vad man skulle använda annars. Lägg i ett tjockt lager lecakulor, på med fiberduk, eller lägg lecakulorna i en tunn nylonstrumpa, fyll på vatten och känn hur tung krukan blir, häll ut det vattnet och fyll på med jord och blomman. Väg krukan torr och fyll på vatten. Det var en kille i en blomsterbutik som gav mig tipset, så nu planterar jag om mina växter på detta vis. Sätt små möbeltassar under krukan, så slipper du fula märken i fönsterbänken.

Härligt med lite nya växter 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Grace2009
2018-02-16 13:09
#41

#40 Spännande! Jag höjde upp krukan och satt en remsa disktrasa genom hålen ner till fatet, så jag fyller på fatet och trasan suger upp vattnet till jorden.

Har du tips på hur man får bort märken på fönsterbrädan? Jag har gamla märken, är en marmorskiva. Vet inte vad man vågar gå på med.

Annons:
DesK
2018-02-16 13:19
#42

Det är också ett smart tips. Gå inte på med ättika, det förstör marmorn. Försök med diskmedel och njuk trasa. Ställ även frågan inne på Husmorstips, kanske någon där som kan svara bättre.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Grace2009
2018-02-16 13:21
#43

#42 Tack, ska försöka!

Lillyrod
2018-02-16 23:24
#44

På marmor brukar samma medel som man använder till hällspisar funka. De blir blanka och fina : )

Grace2009
2018-02-27 14:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#45

Saintpauliorna verka må rätt bra. Ett blad fick jag slänga för det började bli översvärmat av småflugor, men de andra verkar rota sig. De sitter fast bär jag drar lite försiktigt i alla fall 😃

Var till Lidl idag och köpte ett drivhus också. 29x19x19cm så blir lagom på fönsterbänken. Det fanns med olika frön till också, jag valde en med örter: dill, gräslök, basilika och cayennepeppar. Fanns en med blommor och en med grönsaker också.

De hade ett växthus också som jag fick lite ha-begär av. Men det är 140cm brett, så det får inte plats på min balkong 😢

Grace2009
2018-02-27 15:35
#46

Tog tag i mitt fågelbobräken också och planterade om i en större kruka. Stackaren har fått leva i den där minikrukan från affären tills nu.

Grace2009
2018-03-01 10:07
#47

Vad dammiga de blir, de små liven. Har dammat av alla orkidéerna och mina 2 aloe vera. Har en mjuk syntet pensel jag bara borstar av bladen med då och då. Det var verkligen dags nu 😃

Grace2009
2018-03-04 17:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#48

Berättade för mamma att jag är sugen på att köpa miniväxthuset "Socker" på IKEA, så sa hon att hon har ju ett litet växthus jag kan låna. "Installerat" i köket, men det är lite lågt för de plantorna jag hade tänkt att ha i det. Rumsasken är redan 1cm från taket 😃 Funderade på om jag kanske skulle kunna snickra ihop ett själv annars också, så googlat runt lite på olika plastskivor och gjort ritningar. Det skulle dock vara billigare att köpa "socker" 😃

Annons:
Pyttelite
2018-03-05 18:40
#49

Har faktiskt också varit och spanat på Socker ett par vändor men ändå inte slagit till.

Är lite orolig för att det kommer att bli ungefär samma sak för mina blommor men bara lite senare - att de slår i taket.

Troligen är dessa små växthus bra att ha när man sätter frön och har sticklingar men de är också väldigt dekorativa.

Kan du inte "öppna på taket" lite i ditt fina hus du fått av mamma? Så att växterna kan sträcka på sig men att de ändå får en fin luftfuktighet kring krukan.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Grace2009
2018-03-05 20:31
#50

#49 Får nog göra det. Tanken med ett växthus var just att få lite bättre luftfuktighet för rumsasken och fågelbobräket. Det lutar lite åt att investera och försöka bygga ett eget, då kan jag göra det lite "onödigt" högt.  Tittade på http://www.biltema.se/sv/Bygg/Ovrigt/Plastglas-2000030030/ på Biltema. Någon som vet någon bra, genomskinlig plast som är prisvärd? Tror jag gör en model som mammas växthus istället för IKEAs, men vet ej än.

Pyttelite
2018-03-05 20:38
#51

Verkligen spännande kolla på Jula och byggvaruhusen också ifall du behöver prisjämförelser.

IKEA har en hylla för balkongbruk som jag tror har glas- eller plastväggar/dörrar.

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10290283/

Icahemma och Nelsongarden har haft spännande varianter - sök på växthus balkong kanske du får mer idéer. De säljs inet längre men du kan ändå få en aning om hur de är uppbyggda.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


DesK
2018-03-05 20:39
#52

Väderbeständig byggplast bör funka för dig!

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Grace2009
2018-03-05 20:44
#53

#51 #52 Det är ett miniväxthus jag tänker på att ha i fönstret! Inte ett helstort, inte än i alla fall… 😂

Grace2009
2018-03-13 13:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#54

Två saintpaulia fick följa med hem från COOP idag 🙂

Pyttelite
2018-03-13 16:43
#55

Vilka skönheter - själv tycker jag att de enkla varianterna är mycket fina med dom gula knapparna i mitten. Härliga färgkombinationer du hittat.

Blåvita ser verkligen speciell ut och den färgen på den till vänster  (vågar inte ange färgen för det blir säkert fel) är också mycket fin.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
Lillyrod
2018-03-13 17:54
#56

Jättefina paulior. Att nämna dem vid namn är farligt. Jag har sett på Tradera t ex att de heter hur tjusiga namn som helst. För mej är alla paulior och lika fina vad de än heter : )

Grace2009
2018-03-13 19:10
#57

Stod tyvärr inte på krukorna vad för sorter det är exakt, men de är väl lika fina för det. Det är bara lite extra roligt när man har ett namn på dem också. Min gamla paulia ser dock väldigt misshandlad och klen ut bredvid detta "bjässar" 😃

En spaljé följde med från Lidl också. Nu ska man klura ut vad som ska odlas i krukan den ska ner i…

Pyttelite
2018-03-13 19:21
#58

Man köper ju nya och fina växter så de gamla vet vad de ska rätta sig efter. 😃

Vi följer spaljékreationen med spänning - undrar hur det här ska sluta?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Grace2009
2018-03-13 19:30
#59

#58 Ja, jag vet inte. Gurka och sockerärtor odlar jag redan i andra spaljéer, så måste vara något annat i denna men vet inte vad. Ifjol hade jag dahlior i den krukan, men jagh klarar inte övervintra dem så lägger ner försöken med det.

Pyttelite
2018-03-13 19:32
#60

Du har inte en balkong?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Grace2009
2018-03-13 19:47
#61

#60 Jodå, den  blir ute på balkongen, bredvid gurkan. kommer bilder från den här när säsongen drar igång. Olika kärl är ju typ krukor 🤪

Pyttelite
2018-03-13 19:55
#62

Du skulle säkert kunna övervintra dahlior i frigolitlådor på balkongen väl inpackade.

Såg att Impecta hade en intressant kulturarvsväxt. En gurk/tomathistoria som heter Äppelgurka, apropå spännande saker.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
Grace2009
2018-03-13 20:00
#63

#62 provade i pappas garage, men de skrumpnade bort tyvärr.

Ja, får se vad jag hittar på. nåt ska jag väl komma av. Det kanske rent utav blir en blomma? Mamma tycker jag har så dåligt av dem på balkongen. "Du odlar bara mat, inget som är fint att se på" :D

Grace2009
2018-06-05 20:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#64

Köpte en hibiskus för ett tag sedan. Den trivs jättebra i mitt sydvästfönster! Är lite svårt att hitta något fint som klarar av full ös av solen men denna behöver bara vattnas ordentligt.

Grace2009
2018-06-05 20:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#65

Sen har kornettblommorna från Blommia kommit för ett tag sedan. Jättefina exemplar! En har blommat nu och den andra är lite långt ifrån. Den tredje har knopp i alla fall. Ska försöka ta bild imorgon på blomman. Hittills fungerar de bra i mitt nordöst fönster. Dena ena fick jag flytta för den blev för mycket sol så den sloknade så mycket under förmiddagen. Nu står de så att trädet utanför skuggar dem.

Pyttelite
2018-06-05 21:07
#66

#64 Mycket vacker färg på din hibiskus. Min erfarenhet är att de är lättstörda i knoppningen och mina knoppar brukade lätt falla av innan de blommade. 

Ser att du har bättre lycka med ditt fina exemplar! 🙂

Oj vad jag blir sugen på att samla kornettblommor när jag ser ditt inköp!

Ser fram emot nya bilder när de kommer!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Grace2009
2018-06-05 21:15
#67

#66 Har redan bestämt att överlever de vintern så blir det fler nästa vår! Dessa är ju lite experiment för att se om jag klarar av att ta hand om dem. Men kornettblommorna verkar ju så charmiga, svårt att inte flå till. Ska nog göra en extra hylla i fönstret så jag får plats med fler i framtiden.

Pyttelite
2018-06-05 21:27
#68

#67 Jo, det är lite som sambos man måste se om man trivs ihop! 😃

Håller med om att de har en stor charm och de finns i så många varianter - lycka till med fönsterdesignen - känner själv att det inte skulle vara dumt med en xtra hylla så länge kissen kan låta den vara ifred. 😃


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Grace2009
2018-06-06 09:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#69

Orkidébokhyllan ser numer ut såhär. Natasja har fått flytta ut i köket för att göra plats åt fler orkidéer. Får se hur hon trivs, om det är nog ljust eller för mörkt. Det får tiden utvisa. Flyttade runt lite i köket, så fick ju mer blomplats där 😉

Annons:
Grace2009
2018-06-06 09:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#70

Byttorna i #26 har kommit upp på väggen på balkongen. Det är nu mitt jordgubbs-/smultronland 🙂 Ska sätta upp en bärnät snart så att fåglarna inte mumsar i sig bären innan jag hinner.

Grace2009
2018-06-06 10:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#71

Fågelbobräknet och rumsasken har växt på rätt bra. De hamnade i sovrummet tillsammans med en kalatea och någon dracena jag köpte vid ett senare tillfälle. Köpte en sådan dracena för många år sedan som pappa har kvar och den har växt så fint, så tänkte dra upp denna lika snyggt, förhoppningsvis 😃

Hänger en ampellilja i en ampel som inte syns på bilden också. Den har växt bra sedan jag tog den också, men tog 5 skott och knådde ner i krukan, så jag tror det är lite trångt nu.

Grace2009
2018-06-06 10:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#72

Saintpauliorna i #54 är inte så vackra längre, nästan alla blommor är borta men den röda har nya knopp på gång. Den vita med blå kanter fick något så förbannat med blommor. Var som en stor hård buske av blommor på den, helt omöjligt att klippa av dåliga och de nya var bara ihopknycklade under de gamla. Hoppas den blommar lite mindre nästa år för detta var för mycket 😛 Köpte senare en helt UNDERBAR lila-vit paulia som syns lite på bilden nedan. Jag är så kär i den 😍

Grace2009
2018-06-06 10:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#73

Inhandlat en ny orkidé sen senast också såklart. Skulle försöka att hålla tillbaka den månaden och inte handla så mycket, men hur kan man motstå den här skönheten?! Den åkte med hem!

Grace2009
2018-06-06 10:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#74

Så har vi ju kornettblommorna från #65… Helter Skelter först ut! Riktigt bedårande 😍

Grace2009
2018-06-06 10:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#75

Sedan har vi DS-Strawberry! Jag tror jag tycker prickmönstret är lite för "stökigt". Får se om hon växer fast vid mig eller om jag kanske byter bort henne så småningom.

Grace2009
2018-06-06 10:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#76

Och så avslutar jag med en bild på hur köksfönstret ser ut i nuläget. Fönsterna ska bytas i lägenheten inom 5 år (vet ej än när de planerar att ta mitt hus, men de gör en satsning på alla hus) så efter det tror jag att jag ska försöka få dit någon form av hylla i akryl eller annat genomskinligt material. Vet ej om fönsterna blir exakt likadana när de byter så vill vänta tills bytet är gjort.

Annons:
Lillyrod
2018-06-06 16:21
#77

#72 Jag brukar nypa av lite blad om det blir för trångt med blommorna så de får bättre plats. Plantan tar inte skada av det och vill man sätter man bladen i en kruka så har man förhoppningsvis en planta till sen 🙂

Grace2009
2018-06-06 16:25
#78

#77 Får nog göra det om den blir lika illa tät nästa år. Antar att de har haft lite av bästa förutsättningarna innan de kom till mig, så blommorna kanske kommer lite mer lagom i mitt sämre ljus och sporadiska vattnande 😃

Lillyrod
2018-06-06 16:30
#79

Det är ungefär så de har det här och de blommar för det mesta som galningar. Den lär få fler blommor i år. Mina tar bara en kort paus den mörkaste tiden på året och resten blommar de. Vissa av dem får blommor även i december ; )

teafredriksson
2018-06-06 22:02
#80

#73 Oj vilken fin! Jag såg en med liknande teckning i en video en gång och ville även jag ha en, men har inte hittat en. Vart hittade du din?

Grace2009
2018-06-06 22:15
#81

#80 Pekås i Hagfors, slutet av april. Har inte sett en sådan tidigare och blev förälskad med en gång! Vet tyvärr inte vad för grossist som har levererat.

teafredriksson
2018-06-07 07:44
#82

#81 Aah, okej! Jag får söka vidare :)

Grace2009
2019-01-24 16:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#83

Köpt en ny orkidé idag. Försöker ladda upp en bild direkt från mobilen. Se om det fungerar!

Annons:
Grace2009
2019-01-24 16:26
#84

Den snygga vit-lila saint paulian som skymtar i #72 är tyvärr död.  Tog blad från den för att förhoppningsvis få någon bebis efter den, men de dog tyvärr också. Vet ej om bladen var för dåliga redan eller om omvårdnaden brast (mamma var blomvakt för jag var bortrest en längre tid).

En av mina fredsliljor/kalla håller på och stryker med också. Ser inge rolig ut men vi får se om det är något lite vårsol kan fixa.

Den blå-vita saint pulian i #54 ynglar av sig som jag vet inte vad dock 😂 Tror jag har 14 bebisar efter den och de två bladen jag tog ser fortfarande fräscha ut så de sitter i ny jord. Förra året hade mitt bibliotek en plantbytardag. Ser ut som om jag har med mig saint paulior till den 😎

Orkidébokhyllan har fått byta plats också! Delvis är det för hett där på sommaren men nu på vintern har ett nytt problem uppstått: en rökande pojkvän. Blommorna tycker inte om kallduschen varje gång balkongdörren öppnas. Nu står hela bokhyllan vid min dator istället.

Ska försöka ta en bebis från Streptocarpus DS-Strawberry i #75 också. Tänkte ta med mig till pojkvännens mamma nästa gång jag åker till henne. Har tänkt mig att komma med en annan krukväxt varje gång jag träffar henne (1 gång om året).

Grace2009
2019-01-27 22:52
#85

Fredskallan, Benjamina Natasja och Benjamina Exotica har fått sig en dusch igår, men stått kvar i badkaret tills idag. Vad tomt det känns bara av att flytta bort 3 växter! Men nu är de på plats igen och så glänsande 😃

Grace2009
2019-03-26 12:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 6
Förhandsgranskning av bild 2 av 6
Förhandsgranskning av bild 3 av 6
Förhandsgranskning av bild 4 av 6
Förhandsgranskning av bild 5 av 6
Förhandsgranskning av bild 6 av 6
#86

När jag var i Serbien hade de fina rosor (tror jag?) utanför högstadieskolan. Inga krukväxter, men var ju tvungen att fotografera dem! Älskar lite sådana där gul-orange-rosa, lite persikoaktiga färgkombinationer 😍

 Min pojkväns mor har massvis med pelargoner, men jag tänkte inte på att ta kort på dem. Får göra det nästa gång och dela med mig.

Upp till toppen
Annons: