Annons:
Etikettblomdagbok
Läst 3276 ggr
DesK
2018-02-01 10:19

DesKs blomdagbok

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har köpt ett miniväxthus och gubben har satt hjul under det, samt kommer sätta lysrör i det. Tanken är att jag ska odla kryddväxter, chili, lite grönsaker och blommor i det. Jag fick idén till detta när jag var på Ikea och såg deras fina system för hydrokultur. Kanske ger jag mig på något sådant också. Jag tyckte dock att Ikeas var väl dyrt, så kom på att man bör kunna göra det mindre dyrt, genom att köpa ett miniväxthus och sätta in lysrör i det. Lägger med en bild på hur det såg ut, utan hjul. Nya bilder kommer senare.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

  • Redigerat 2023-05-12 11:38 av Pyttelite
Annons:
[Rhonda]
2018-02-01 11:01
#1

Vad kul Des!

Sarafiaklara
2018-02-01 11:14
#2

Spännande! Ska bli kul att se hur det utvecklas.

Pyttelite
2018-02-01 18:28
#3

Undrar var den kommer att fyllas med?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


DesK
2018-02-01 18:54
#4

Till att börja med, så blir det chili, paprika, tomat och kanske något mer. Kryddväxterna får i alla fall mellanlanda där ett tag. Blomsterbönor och minigurkor drömmer jag också om……

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

JMW
2018-02-01 19:25
#5

Kul att se hur det utvecklar sig.

DesK
2018-02-02 16:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#6

Nu är växthuset försett med hjul och lysrör och på plats i köket 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
Pyttelite
2018-02-02 18:41
#7

Så hemtrevligt plats för alla dina kryddväxter - lycka till med sådden!!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[Rhonda]
2018-02-03 06:00
#8

#6 Så roligt!

Maria
2018-02-03 06:52
#9

Det kommer bli finemang med det lilla växthuset.🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Grace2009
2018-02-03 09:42
#10

Har själv varit sugen på ett växthus på balkongen, men blir nog inget av med det. Hoppas det växer fint i ditt dock! och helt OT; men vad mysigt med vedspis 😍

chade
2018-02-03 23:36
#11

Vad mysigt det serut med massa grönt! 😍

Små stjärnor lyser också i mörkret.

DesK
2018-02-23 18:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#12

I växthuset växer det mesta som ogräs. Tyvärr är det bara i en av fyra chilikrukor som det kommit upp något än. Det doftar gott av kryddväxterna, när man kommer hem 🙂 Idag hade jag tänkt köpa några fler kryddväxter, men hittade inga om tilltalade mig, så det blev en blombukett istället, den står i en kruka…. 😇

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Maria
2018-02-23 18:11
#13

Så vackra🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Pyttelite
2018-02-23 18:12
#14

Väldigt fin bukett - lite i Påskens färger. Mina kryddväxter slokar …


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


DesK
2018-02-23 18:12
#15

Maria, de var inte så dyra och de finns i en viss Tysk matbutik 😎

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Maria
2018-02-23 18:14
#16

Aha, jag ska handla imorgon så då kanske jag passar på.😉 Mina tulpaner från förra helgen börjar se slutet men har hållit förvånande bra.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Pyttelite
2018-02-23 18:15
#17

#15 Dom har bra jordnötter också. 😉


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Maria
2018-02-23 18:18
#18

Jättegoda nötter🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

JMW
2018-02-23 21:01
#19

Deras jordnötter är bäst!

DesK
2018-02-23 21:08
#20

Vilka av jordnötterna är bäst? Hmm……den här tråden skulle ju handla om mina blommor /växter……hur kommer det sig att folk alltid börjar prata om annat ätbart med mig? 😇😎

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
DesK
2018-03-15 16:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Har varit lite tyst pga influensa och 60-årsfest.

Förra onsdagen fick en ny bukett följa med hem, denna gång bättrades den på med en bukett rosor också, dagen till ära 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

DesK
2018-03-15 16:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Idag kände jag mig bättre, så det blev en tur till en trevlig trädgårdsbutik i närheten 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Sarafiaklara
2018-03-15 16:09
#23

#22 Fina inköp! Den gul-oranga orkidén ser väldigt läcker ut. De vita krukorna med mönster på ser skitsnygga ut.

Grace2009
2018-03-15 16:16
#24

Åh, den gulorange orkidén längst fram är ju urläcker!

DesK
2018-03-15 16:20
#25

De orkidéerna kunde jag inte motstå 🙂 Gubben fick den vita som skymtar längst till höger, i födelsedagspresent. Så nu har jag ett helt litet gäng med orkidéer 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Carmarino
2018-03-15 16:21
#26

Är det bara på min dator som de två senaste bilderna visas upp-och-ner? Klickar jag på dem så visas de däremot rättvända. 🤔


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Grace2009
2018-03-15 16:23
#27

#26 De är upp och ned för mig med. Är väl som i min tråd där allt hamnar på tvären 😂

Annons:
DesK
2018-03-15 16:27
#28

Hmm…..ändå har jag redigerat dem för att undvika det problemet,😊 hos mig visas de rätt. Carmarino och Grace2009, ni får ställa er på händerna 😃

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Maria
2018-03-15 16:33
#29

Haha, här är det också upp och ner.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

DesK
2018-03-15 16:45
#30

Nu har jag redigerat dem en gång till, är de rättvända för er nu?

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Sarafiaklara
2018-03-15 16:51
#31

För mig har bilderna varit åt rätt håll hela tiden. Mystiskt!

Carmarino
2018-03-15 17:35
#32

Nu är de rättvända även för mig. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Maria
2018-03-15 17:41
#33

Rätt här med🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

DesK
2018-06-05 18:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#34

Längesen jag skrev här! I söndags hade vi plantadag här i byn. Jag fick bl a med mig denna lilla krukväxt

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
Pyttelite
2018-06-05 19:14
#35

Ja det var en liten rackare 😃

Undrar hur den blir när den blir stor! Vilken urtjusig planta du fångat! 

Grattis till fyndet.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


DesK
2018-06-21 21:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#36

Idag fyllde jag på en liter h2o i krukan. Jag kunde inte motstå denna skönhet, så den fick följa med hem. Tänker nog omplantera den i en ”självvattnande” kruka snart, men den får först blomma färdigt.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

DesK
2018-07-16 19:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#37

Den tog bara en kort paus, så jag hann inte planter om den. Nu blommar den igen och även två av mina orkidéer. Notera även att min ena fikonplanta bär frukt 😃

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Maria
2018-07-17 07:24
#38

Så fina blommor🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Elsan12
2018-07-19 14:45
#39

Så bra idé!! Om jag hade lite mer plats hemma skulle jag lätt också! Var köpte du växthuset?

DesK
2018-07-19 17:05
#40

Jag köpte detta hos Harald Nyborg, men Lidl, Netto, Ö&B m fl brukar ha på våren och de finns i flera storlekar 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

DesK
2019-11-05 15:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#41

Har haft den här i ca ett år och den har vuxit rätt mycket, men främst en av grenarna. Kan jag beskära den? I så fall hur? Och vad heter växten?

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
DesK
2020-03-22 13:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#42

Jag har en gammal Clivia som blommar snällt, trots misshandel. Så var jag i en blomsteraffär och hittade en gul Clivia. Den kunde jag inte motstå 😎

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Pyttelite
2020-03-22 13:24
#43

#41 Har inte sett din fråga tidigare. 😕

Tror att det kan vara en Citronfikus du har. Den är tacksam att göra bonsaier av och du kan nog tukta en hel del. Viktigast är att du inte skadar den sammanflätade delen för den kommer inte att återskapas om du nu inte vill dela förstås.

Skickar några länkar:

https://www.blomsterlandet.se/produkter/vaxter/inomhus/grona-vaxter/citronfikus-moclame-8083/

https://www.plantagen.se/citronfikus.html

#42 Vacker citrongul färg på din Clivia. 

Roligt att se en växt med annan färgställning än den traditionella.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Carmarino
2020-03-22 13:59
#44

Visste inte ens att det fanns gula clivia. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Pyttelite
2020-03-22 14:04
#45

Intressant information att Clivia kan ändra färg beroende på ålder och att de finns i en mängd färgställningar och att det är en samlarväxt. 

De brukar ju bli ganska gamla - men ibland svåra att få i blom.

https://www.gardeningknowhow.com/ornamental/flowers/clivia/clivia-color-change.htm

http://cliviausa.com/conditions-that-can-effect-clivia-bloom-color-size-and-count/

http://www.northamericancliviasociety.org/store.php


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


DesK
2020-03-25 18:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#46

Tack för länkarna, Pyttelite! 🙂

Jag har en obesvarad kärlek 😢 Ormbunkar nu har jag den i badrumsfönstret och jag duschar den med blomspruta varje dag, ändå torkar bladen. Vad gör jag för fel?

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Pyttelite
2020-03-25 20:35
#47

Jag kan tänka mig lite olika anledningar och börjar felsökningen så här:

  • Vilket väderstreck  vetter fönstret åt?
  • Om du duschar och det är stark sol kan bladen brännas.
  • Har växten alldeles för lite eller för mycket vatten?
  •  De finns olika typer av ormbunkar och de trivs med lite olika behandling.
  • Hur länge har du haft den? 
  • Har den flyttats?
  • Tror inte att du fått ngn ohyra men kolla om du ser ngt.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


DesK
2020-03-25 20:53
#48

Väster

 Ingen stark sol, det är ju frostat glas

Har försökt med att både låta den torka och hålla den jämnt fuktig

Just denna har jag bara haft i ca två veckor och den är bara flyttad från affären och hem till mig

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
Pyttelite
2020-03-25 21:06
#49

Det kan vara så att den är hårt uppdriven och det kan ta lite tid för den att acklimatisera sig. 

Även växter kan bli stressade av förändringar i miljön. Låt den få lite tid på sig. 

Tror att den hellre ska vara lite fuktig än torr men den ska inte stå i vatten såvida du inte skaffar en vattenkultur/"självbevattnande kruka".


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


DesK
2020-03-26 08:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#50

Då får jag fortsätta att pyssla om den🙂 

Jag har investerat i lite nya kryddväxter, de bor i mitt matrum som ju är mycket ljust, läget är syd-syd-väst. Där gäller det att passa med vattningen! 🙂 På den ena syns också hibiskusen, som höll på att dö, men nu sakta repar sig. Ska plantera om den inom kort.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

DesK
2020-03-27 14:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#51

 De här två växterna ser ju anskrämliga ut. På vilket sätt kan jag snygga till dem?

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

DesK
2021-03-04 14:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#52

Amaryllis blommar nu! 😲 Den har stått i mitt stora rum och fått nån skvätt vatten då och då. TV:n får agera blomstöd 😁

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Carmarino
2021-03-04 14:22
#53

Så fin den är DesK. 😊 Tror du har skött den på precis rätt sätt för att få den att blomma om. 👍 Såvitt jag minns är ju deras naturliga blomningstid nu framåt vårkanten, och inte till jul.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

DesK
2021-03-04 14:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#54

Carmarino, det låter ju mer logiskt med blomning på våren än mitt i mörkaste juletid. Jag har en till, den har fått en knöl till, så jag får nog dela på dem och sköta dem likadant 😁 Vem vet, de kanske också får för sig att blomma? Min röda Clivia blommar också nu 😊 undrar hur jag ska göra med frukten som skymtar uppe till vänster?

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Carmarino
2021-03-04 15:00
#55

Jättetjusig Clivia. Väldigt mycket färgprakt. Här är lite tips om frukten:
https://www.odla.nu/fragor-svar/clivia-med-frukt

Håller tummarna för att din amaryllisbebis också blommar så småningom. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Har en gammal Clivia som för ett bra tag sen blommade och efter det bildades en frukt stor som ett litet plommon ungefär, den har suttit där länge nu, den torkar inte och skrumpnar ihop, den är röd/gul. Vad ska man göra med den? Ska man ta bort den eller kan den vara kvar? Finns det frön i den? Skadar den plantan så att den inte blommar mer när den är där? Hoppas få svar. Marie-Louise | Odla.nu
Annons:
Pyttelite
2021-03-04 19:04
#56

#52: Vilken fantastik fin röd färg.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Pyttelite
2021-03-04 19:06
#57

#54: Jag gillar clivia men har ingen - har för mig att de är giftiga för katter annars är det en fin blomma.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


DesK
2021-04-05 18:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#58

Här kommer min gula clivia 😊

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Pyttelite
2021-04-05 18:51
#59

Så fina blommor och stora kraftiga blad.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


DesK
2021-04-05 19:05
#60

Tänker sätta om både den röda och den gula, när de har blommat färdigt 😊 Den röda har inte slutat blomma än 😊

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Pyttelite
2021-04-05 19:11
#61

#60: Tänk om du skulle korsa dom - ett mödosamt arbete men ändå intressant. 😀


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


DesK
2021-04-05 19:32
#62

#61 Hur gör man det?

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
Carmarino
2021-04-05 20:50
#63

Jättefin blomma. Kan inte minnas att jag haft någon clivia, men om jag haft det så har den inte blommat åtminstone. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Pyttelite
2023-05-12 11:38
#64

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: