Annons:
Etikettorkid-er
Läst 2117 ggr
Lamina
1/31/18, 9:32 PM

Andra orkidéer?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Har tidigare inte varit något stort fan av växter. Men det senaste året har jag börjat snegla lite mer på våra gröna vänner. Dock har det mest bara blivit lite enklare växter som garderobsblomma och fetknopp. Men för en månad sen bestämde jag mig för att skaffa orkidé. Skulle dock inte ha gamla vanliga tråkiga brudorkidéer tänkte jag. Det har ju alla. Det finns ju massor av olika orkidéer där ute, något roligt och riktigt fint borde jag ju kunna hitta! Men efter en månads letande i olika blomsteraffärer är det bara dessa 3 jag kommit hem med… Min fråga alltså vad finns det egentligen för intressanta orkidéer där ute? Hur får man tag på dom? Hjälp?

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Annons:
Grace2009
1/31/18, 9:41 PM
#1

Men brudorkidéerna är ju så vackra och finns i så ,många fina färger och mönster!

IKEA har några olika andra sorter vet jag, och Plantagen har dendrobium förutom brudorkidéer.

Kirnzy
1/31/18, 9:43 PM
#2

Dendrobium-orkidéer är lite annorlunda från vanliga orkidéer och inte så svåra att på tag på, finna i många blomsteraffärer. Har själv några, tycker de är lite svårare än vanliga men inte omöjliga :) (#1 hann visst före..:))

Pyttelite
1/31/18, 9:45 PM
#3

Jag tycker att dina orkidéer ser fina ut men jag förstår ditt problem. Brudorkidé massproduceras - det är svårt att förstå i hur stora mängder som kommer ut på marknaden varje månad och de finns ju numera året om.

För att få tag på mer udda varianter så beror det lite först på var du bor. Typ vilket län i alla fall. Där jag bor är oftast garden center som Plantagen  ett sämre alternativ - kolla om det inte finns någon mer specialinriktad blomsterhandel i din närhet. Antingen en ren blomsteraffär som säkert kan ta hem åt dig eller ett mer välsorterat garden center med specialintresse.

Sen kan man också köpa via postorder men just nu är det förmodligen inte lika lämpligt. Brudorkidéer är ju väldigt billiga man kan få ett litet exemplar från 50-lappen och uppåt. De övriga sorterna brukar vara betydligt dyrare och inte alltid så lättodlade.

Kolla upp i närområdet och gör "hembesök" utbudet brukar variera ganska stort månad för månad. Plugga på lite så att du vet vad du vill ha. Det hjälper också till!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Lillyrod
1/31/18, 9:48 PM
#4

Iallafall här brukar Blomsterlandet ha lite olika sorters orkidéer hemma.

Sarafiaklara
1/31/18, 9:53 PM
#5

Plantagen har ju orkidévecka just nu och har fått in jätteläckra orkidéer som är planterade med mossa runt.

Pyttelite
1/31/18, 9:55 PM
#6

#1 Jag ser att du bor i Norrköping om du har vägarna förbi till Linköping någon gång har du både Blomstertorget i Ullstämma och Linköpings Trädgårdshandel mitt i stan vid Trädgårdsföreningen (Pyramiden) att botanisera i.

Kanske dom har något som kan locka ditt intresse eller att de kan hjälpa dig om du vet vad du vill ha.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
Lamina
1/31/18, 10:00 PM
#7

#1 och #2 Jo, har kollat på dessa. Har mina funderingar på att köpa, men är inte heeelt hundra på om jag verkligen gillar dom. 🤔

Att IKEA hade andra sorter visste jag inte. Kanske skulle kolla där.

#3 Precis! Plantagen var en stor besvikelse. Men även mindre blomsteraffärer i området tycks liksom bara ha brudorkidéer. Har kollat in varenda affär jag hittat. Jag snubblade över något riktigt intressanta orkidéer i en liten blomsteraffär utanför Stockholm. Den ena kallade dom "doftorkidé". Den andra såg ut som en brudorkidé fast typ större, maffigare, lite liknande en köttätande planta med såndär skål och med bara en (eller kanske några få?) blomma/or. Men dom var svinigt dyra och jag hade inga pengar just då. Och personalen var inte det monsta hjälpsam med vad det egentligen var för något. Eller så förstod dom bara inte vad jag ville…

Jag bor i Norrköping. Kanske bara är dåligt utbud här. Funderar på om man skulle åka till Sthlm och titta. Vill minnas att dom hade en del intressanta växter på någon affär i MoS, kanske har dom några annorlunda orkidéer där också.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Lamina
1/31/18, 10:02 PM
#8

#4 Tack! Kanske ska kolla där istället.

#5 Har dom? Kanske skulle göra ett till besök där då.

#6 Jättebra tips! Ska definitivt kolla in det! :)

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Pyttelite
1/31/18, 10:11 PM
#9

Kolla Blomsterlandet de brukar också ha kolla även på Ingelsta, Risängen eller på Tornby i Linköping.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Sarafiaklara
1/31/18, 10:18 PM
#10

#8 Ja jag tror de har 3 för 2 men förhoppningsvis kanske det innebär att de tagit innpgra roliga sorter. Annars håller jag med om att Plantagen kan vara en besvikelse.

teafredriksson
4/14/18, 4:17 PM
#11

Jag har själv flera brudorkidéer, alla olika färg och mönster då jag också vill ha lite olika, som ser lite speciella ut.
Dock har jag inte ännu fastnat för några av de andra typerna orkidéer än Phalaenopsis (brudorkidé), men det kanske kommer, vem vet! 

Jag är inne på Blomsterlandet och plantagen i princip varje dag då jag passerar båda på väg hem från jobbet, och tycker att jag ser lite nya exemplar varje gång. Dock är det absolut mest av rosa och vit, såklart, men ibland dyker man på nåt av intresse!
På Blomsterlandet har jag endast sett brudorkidéer, men på Plantagen har de Cambria, Dendrobium och Venussko också, samt en till jag inte kommer ihåg namnet på.
(Bor i Sundsvall förresten.)

Har varit runt på mindre blombutiker och alla möjliga platser jag kan tänka mig de säljer blommor (t.ex. Bauhaus), men kommer nog inte åka tillbaka, då de flesta endast hade några ynkliga exemplar av "vanliga" phals.

Igår stötte jag på en riktigt fin på Blomstelandet som fick följa med hem, förresten!

Donnas Matte
10/10/21, 11:21 AM
#12

Blomsterfamiljen har massor av olika orkidéer. Eftersom tråden är gammal så kanske du redan har funnit dom.

Ett glatt hjärta lever längst - Shakespeare

Upp till toppen
Annons: