Annons:
Etikettkrukväxter
Läst 3461 ggr
beem
1/30/18, 8:05 PM

Ungkarlsblomma med gula blad

Efter tips här köpte jag en Ungkarlsblomma (Aspidistra)  som verkade passa de förutsättningar jag har.- en bit in i rummet - lite ljus.

Jag googlade och läste att ju mer man missköter den ju bättre trivs den. Sagt och hjort - minsta möjliga skötsel - lite vatten  - med betoning på lite  - då och då

Den började få gula blad. Jag tänkte  att den fått för lite vatten så jag vattnade den rejält vid 2 tillfällen med några veckors mellanrum. Den fortsätter att få gula blad.

Vad kan vara fel ?


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Annons:
Pyttelite
1/30/18, 8:19 PM
#1

Först och främst får man klaga på den dåliga marknadsföringen varför ska man alltid misslyckas med dom där som alla fixar?

Växten kallas för både ungkarlsblomma och Kafé-blomma just för att den är så lättskött, suck!! Vilka fördomar!!

Den har två fiender och det är en solig växtplats och fotbad. Vintertid funkar det med att ge den vatten inte oftare än en gång i veckan.

Hur gör du med vattningen står det kvar något i krukan? Vattna, låt överflödigt vatten rinna av och vattna igen när den är torr.

Hur är det med blomgödsel har den fått något tillskott? Strunta i det den ska klara sig ändå, i alla fall på mycket länge om den är relativt nyinköpt.

Om det inte är för att den står för ljust eller har fått blöta fötter kan det vara någon form av ohyra.

Det är ju inte lätt att beskriva hur de gula bladen ser ut men har du möjlighet att ta med en bild kanske någon kan berätta mer?

Ohyra kan vara från ullöss, rött spin till sköldlöss och säkert några andra gynnare men om plantan är ganska nyinköpt hoppas jag inte på det.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


penke
1/30/18, 8:21 PM
#2

 du Kan ha vattnat, för mycket ..
 Jag har två, en halvstor  och en stor,
 de mår bäst när de får en liten skvätt var annan vecka
 den stora, i badrummet har jag nog vattnat liite för mycket, 
 så den har fått några gula blad
 den står iofs liite ljusare, än den ngt mindre i hallen,
 jag vill ha levande växter i alla rum *ler*

Pyttelite
1/30/18, 8:36 PM
#3

#2 Annars är badrummet inte en dum plats att ha den på för den gillar ganska hög luftfuktighet även om den är en riktig badkruka. 🙂


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


beem
2/5/18, 12:21 PM
#4

Den står en bit in i rummet och får ingen sol alls.  Jag tar upp den ur ytterkrukan då jag vattnar och låter den rinna av innan jag ställer ner den igen.

Jag har inte gett någon näring. Jag har kollat plantan ordentligt och den har ingen ohyra.

Jag har kanske vattnat för  lite då jag läst att ju mer man missköter den ju bättre trivs den…………………….men inte hos mig alltså 😉


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Pyttelite
2/5/18, 12:38 PM
#5

Doppa den en gång i veckan s.p. får du se om det kan vara det som är problemet. Du kanske fått ett extra törstigt exemplar. :) Det beror ju lite på hur varmt man har och luftcirkulation. Båda gör ju att det kan torka ut fortare än vad man tror. Kolla också detta ! Stoppa ner ett finger i jorden, är jorden fuktig - vattna inte. Kolla så att det inte finns kvarstående vatten i botten av krukan både före och efter vattning.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


beem
2/5/18, 2:22 PM
#6

#5 Jag ska hålla den under specialbevakning. 

Den sorten som skulle vara så lätt att sköta 😃


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Annons:
Pyttelite
2/5/18, 2:38 PM
#7

#6 Så säger dom jämt - jäkla försäljare :)


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


beem
2/5/18, 4:38 PM
#8

😃


Sorg är kärlek som blivit hemlös

penke
2/5/18, 7:34 PM
#9

hmmm, tycker de är ganska tåliga ändå..
 Vad gäller ljuset iallafall..
 kanske ska låta de bo omväxlande i badrummet 
 för fukten i alla fall ..

så jag slipper nya försäljare
i alla fall 😛

beem
2/20/18, 2:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Jag har vattnat igenom den ordentligt - fick stå och dra en stund i vatten.  Den fick rinna av ordentligt innan jag satte den i ytterkruka igen.

Jag tyckte att den började se grön och fin ut men icke - bladen gulnar.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Pyttelite
2/20/18, 2:36 PM
#11

Den får nog trots allt för mycket vatten - finns det mellanrum mellan ytter och innerkruka så att det inte blir för tätt och låt bli att vattna sålämge den känns det minsta fuktig. Kolla igenom ordentligt så att det inte finns någon ohyra när växterna är ledsna hugger odjuren in. Strunta i gödselvatten,


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


beem
2/20/18, 3:50 PM
#12

#11 

Jag har testat långt mellan vattningarna med lite vatten och så  genomvattna ordentligt. Jag blir inte klok på Ungkarlsblomman.  Nu ska den få torka upp ordentligt och sen få lagom lite vatten….vad nu det kan vara 😉


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Pyttelite
2/20/18, 3:55 PM
#13

#12 Ja, jag inser att det är knepigt och vågar inte ge mer tips nu  - tror att problemet är att man bryr sig för mycket - vilket är konstigt att säga.

Tittade till en Orkidé idag som inte varit vattnad sedan före Jul och skiten blommar nu. Trodde att det var vissna knoppar i motljuset med det var det inte bara glåmig färg - en av mina minikaktusar "exploderade" i förrgår och då hade jag tittat till den varje dag.

Krukväxtlivet är inte rättvist!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
beem
2/20/18, 4:09 PM
#14

#13 Vilken trevlig överraskning med Orkiden. Ja naturen går ofta sina egna vägar.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Carmarino
2/20/18, 4:22 PM
#15

Aspidistran hör nog till de växter som vill bli bortglömd emellanåt. Det finns ju en anledning till att den kallas ungkarlsblomma. 😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

beem
2/20/18, 5:39 PM
#16

#15 Det var med tanke på namnet jag köpte den. När den var nyinköpt  glömde jag verkligen bort den. Den fick liite vatten med långa mellanrum.  Bladen gulnade. Jag vattnade då mer och det såg ganska bra ut ett tag men sen började bladen gulna igen.

Nu står den på svältkur. Nu ska det dröja lääänge till vattning.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Carmarino
2/20/18, 5:45 PM
#17

#16 Det kanske är någon sorts måndagsexemplar du fått, eftersom den beter sig som den gör. Fast jag trodde inte det fanns i växtvärlden. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Pyttelite
2/20/18, 5:49 PM
#18

Kan inte finnas så många kvar längre de flesta har jag nog haft.😮


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Carmarino
2/20/18, 5:57 PM
#19

#18 😂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

beem
2/20/18, 9:07 PM
#20

#18 😃


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Annons:
beem
7/5/18, 4:35 PM
#21

Nu kan jag bara konstatera att hur än jag gör med Ungkarlsblomman så får den gula blad hela tiden. Tidigt i våras hade jag den under extrabelysning. På senvåren har den stått i västerfönster och får mycket ljus och lite sol på em / kväll.

Inget hjälper. Det måste ha varit ett dåligt exemplar jag  köpte………..för felet kan ju inte bero på mig…….eller 😉


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Pyttelite
7/5/18, 4:53 PM
#22

Man kan se det så här också - den lever fortfarande, så än finns det hopp. 🙂

Aspidistran är en undervegetationsväxt som växer under tät skog och den har rhizomer som rötter. Rhizomer lagrar stora mängder av vatten så därför behöver den inte vattnas speciellt ofta. 

Problemet är när det gäller vattenfrekvens att det är ett relativt begrepp och dessutom i kombination med värme.

Om det nu inte är ohyra vilket jag inte heller tror det på är det antingen för mycket vatten eller för mycket ljus eller en kombination av båda.

Vattna än mer sällan och ställ den mörkare är mitt tips …


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


beem
7/5/18, 5:04 PM
#23

#22 Jag ska testa att flytta den från fönster och en bit i i rummet. Sen är det  torka som gäller.

Här anstränger man sig på alla sätt och så är tacken gula blad. 😃Otack är världens lön. 😡


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Carmarino
7/5/18, 5:05 PM
#24

#23 Det kanske är en särskilt sorts aspidistra som ska ha gula blad. 😉😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

beem
7/5/18, 5:18 PM
#25

#24 😃


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Upp till toppen
Annons: