När jag växte upp var Orkidéer betydligt exklusivare än vad de är idag.
Nu är det en klassisk "gebortsblomma" samtidigt som det är en mycket populär växt som finns i de flesta hem.
De kan bli hur gamla som helst och behöver inte mycket skötsel - en perfekt "glömma bort" -blomma.
Veckans krukväxt : Brudorkidé - Phalaenopsis
- Användning
Själv har jag nog nästan en brudorkidé i varje fönster just på grund av att de är så lättskötta. För att få lite mer liv i krukan under den delen av året den inte blommar petar jag ofta ner några skott från ett paradisträd.
Paradisträdet är en suckulent så jag använder skottet till fuktmätare. Så länge den är inte är hopskrumpen finns det fukt även för orkidén sen kan man resonera om det är snyggt eller inte.
En brudorkidé blommar länge och däremellan behöver den en liten viloperiod men kommer gärna igen om man behandlar den väl.
De finns i mängder av storlekar från minivarianter till riktigt stora exemplar där blommorna är stora och stänglarna många. De finns också i flera olika färger och mönster.
- Historia
Växtområdet är tropiska och subtropiska delar av Asien till nordöstra Australien.
Brudorkidén upptäcktes för över 300 år sedan av holländaren Georg Eberhard Rumphius.
Släktet Phalaenopsis skapade 1825 av den holländska botanisten C.L. Blume. Man tror att har släktet fått sitt namn från en nattfjäril som tillhör släktet Phalaena.
Brudorkidén är idag en starkt hybridiserad växt och de tas fram genom stordrift i laboratoriemiljö.
- Skötsel
I naturen växer de gärna högt upp i trädkronor och fäster sig gärna vid en trädgren så därför behöver de inte vanlig jord utan de fungerar bra med barkkompost i krukan.
Det finns några saker man ska vara noggrann med om man vill odla orkidéer och det är hur man vattnar.
De funkar bra i hydrokulturer men de funkar minst lika bra med ett dopp var eller varannan vecka.
Vad som är känsligt är själva blomrosetten. Där ska man inte vattna för plantan ruttnar lätt om vattnet blir stående i rosetten annars vill plantan gärna ha ett fuktigt klimat så en lite dusch med blomspruta är inte fel men den brukar klara sig fint ändå.
Växten vill gärna ha ljust och soligt men om den står i brännande sol kan bladen få fula märken. Det finns också flytande näring som man kan boosta växten med.
Har man tur kan växten blida småplantor direkt från stjälk som kallas för Keiki.
- Varning
Växten är inte giftig för hund eller katt.
Källa: Plantagen, Odla.nu, Blomsterlandet, Wikipedia, ASPCA - Toxic and Non-Toxic Plants
Obs! Det blir fler inslag om Orkidéer längre fram ...