Annons:
Etikettveckans-krukväxt
Läst 1281 ggr
Pyttelite
1/29/18, 10:00 PM

Veckans Krukväxt Januari 2018 - Brudorkidé

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

När jag växte upp var Orkidéer betydligt exklusivare än vad de är idag.

Nu är det en klassisk "gebortsblomma" samtidigt som det är en mycket populär växt som finns i de flesta hem.

De kan bli hur gamla som helst och behöver inte mycket skötsel - en perfekt "glömma bort" -blomma.

Veckans krukväxt : Brudorkidé - Phalaenopsis
  • Användning 

Själv har jag nog nästan en brudorkidé i varje fönster just på grund av att de är så lättskötta. För att få lite mer liv i krukan under den delen av året den inte blommar petar jag ofta ner några skott från ett paradisträd. 

Paradisträdet är en suckulent så jag använder skottet till fuktmätare. Så länge den är inte är hopskrumpen finns det fukt även för orkidén sen kan man resonera om det är snyggt eller inte.

En brudorkidé blommar länge och däremellan behöver den en liten viloperiod men kommer gärna igen om man behandlar den väl.

De finns i mängder av storlekar från minivarianter till riktigt stora exemplar där blommorna är stora och stänglarna många. De finns också i flera olika färger och mönster.

  •  Historia

Växtområdet är tropiska och subtropiska delar av Asien till nordöstra Australien.

Brudorkidén upptäcktes för över 300 år sedan av holländaren Georg Eberhard Rumphius.

Släktet Phalaenopsis skapade 1825 av den holländska botanisten C.L. Blume. Man tror att har släktet fått sitt namn från en nattfjäril som tillhör släktet Phalaena.

Brudorkidén är idag en starkt hybridiserad växt och de tas fram genom stordrift i laboratoriemiljö.   

  • Skötsel 

I naturen växer de gärna högt upp i trädkronor och fäster sig gärna vid en trädgren så därför behöver de inte vanlig jord utan de fungerar bra med barkkompost i krukan.

Det finns några saker man ska vara noggrann med om man vill odla orkidéer och det är hur man vattnar.

De funkar bra i hydrokulturer men de funkar minst lika bra med ett dopp var eller varannan vecka. 

Vad som är känsligt är själva blomrosetten. Där ska man inte vattna för plantan ruttnar lätt om vattnet blir stående i rosetten annars vill plantan gärna ha ett fuktigt klimat så en lite dusch med blomspruta är inte fel men den brukar klara sig fint ändå.

Växten vill gärna ha ljust och soligt men om den står i brännande sol kan bladen få fula märken. Det finns också flytande näring som man kan boosta växten med.

Har man tur kan växten blida småplantor direkt från stjälk som kallas för Keiki.

  • Varning

Växten är inte giftig för hund eller katt.

Källa: Plantagen, Odla.nu,  Blomsterlandet, Wikipedia,  ASPCA - Toxic and Non-Toxic Plants

Obs! Det blir fler inslag om Orkidéer längre fram …


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
[Rhonda]
1/30/18, 9:04 AM
#1

De är vackra men inget for mig.

Pyttelite
1/30/18, 7:41 PM
#2

#1 Intressant jag har också en del blommor som jag gärna inte köper (Läs gillar). Jag försöker förstå varför men har sällan någon bra förklaring.

Varför är dom inget för dig - har du misslyckats med dom eller är det så att du bara  tycker att de är gräsliga under den period de inte blommar?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Grace2009
1/30/18, 8:36 PM
#3

Jag har 8 brukordkidéer just nu och precis slagit upp en bokhylla vid ett fönster så jag har plats för minst 4 till plus att fönsterbänken är ledig för andra växter  😇 Sen har jag en annan typ av ordkidé också, cambria. Men brudordkidéerna är mina favoriter.

Pyttelite
1/30/18, 8:40 PM
#4

#3 Låter fantastiskt med en sådan samling och dessutom plats för ytterligare - tänkte att vi kunde ha en egen Orkidé-avdelning på forumet lite längre fram.

Om du har möjlighet och lust - ta gärna några bilder och lägg upp.

Varken bilderna eller växterna behöver bara perfekta. 🙂


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Grace2009
1/31/18, 8:01 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 6
Förhandsgranskning av bild 2 av 6
Förhandsgranskning av bild 3 av 6
Förhandsgranskning av bild 4 av 6
Förhandsgranskning av bild 5 av 6
Förhandsgranskning av bild 6 av 6
#5

Hittade lite gamla bilder på blommorna. Kan försöka komma ihåg att ta bilder allt eftersom de blommar, för just nu är det inte sådär jättehäftigt på hyllan. Ska ta en bild av bokhyllan senare idag då det är ljusare.

Grace2009
1/31/18, 11:46 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#6

Kort på Cambria, en annan orkidé som blommar just nu samt bokhyllan. Blir det för soligt tänkte jag dra för gardinen. Får se hur de trivs.

Edit: det är mig okänt varför bilderna ligger ned. De är rättvända i telefonen, och rättvända på datorn när jag tittar på dem men iFokus vänder dem…

Annons:
Sarafiaklara
1/31/18, 2:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#7

Inte de bästa bilderna men här är mitt gäng med brudorkideer som står i ett köksfönster. Kanske inte syns helt på bilderna men en av blomsterstänglarna kommer från en keiki (tack för det infon om det ordet, visste inte att de kallades för detta). Jag använde faktiskt en stängel från en av dessa orkidéer till min brudbukett i somras.

Lillyrod
1/31/18, 9:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#8

Roligt med orkidéer. Här är 2 av mina som blommar nu. Dåliga kort men vackra blommor : ) Den vita har blommat i över ett år i sträck. Den har kommit med ny stängel 3 gånger och då vissnar den som är bort. Bara en stängel åt gången alltså.

Carmarino
9/7/19, 3:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Hittade det här tipset om brudorkidéer i senaste numret av Året Runt.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Pyttelite
7/3/23, 8:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Nu har min orkidé fått ett orkidébarn. En keiki.

https://www.orkideer.se/keiki-tips/


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Orkidéer kan reproducera sig med keikis, som är en slags mini-plantor som dyker upp på orkidén och som kan planteras för att bilda nya orkidéer.
  • Redigerat 7/3/23, 8:26 PM av Pyttelite
Upp till toppen
Annons: