Annons:
Etikettforskning
Läst 1379 ggr
Pyttelite
2018-02-17 12:00

Krukväxtuppropet

Krukväxtuppropet 2009 -10

Krukväxtuppropet höll på i två år

Kanske har du hört talas om Krukväxtuppropet? Det startade 2009 och höll på i nästan två år.

Detta upprop var det sista och åttonde uppropet i projektet POMs (Programmet för Odlad Mångfald) regi.

Syftet med krukväxtuppropet var att samla in sticklingar, rhizomer (jordstammar) eller lökar för växter som hade en odlingshistoria från 1960 och tidigare.

Krukväxterna som ursprungligen kommer från mycket skiftande naturbetingelser men bär en del av vår trädgårdshistoria och kan berätta mycket med hjälp av sina lokala namn men även en hel del om våra traditioner.

Många gånger har man spridit vidare en värdefull krukväxt som gåva vid stora högtider som dop eller bröllop.

Växter som identifierats har bland flera varit  Afrikas blå Lija, Aspidistra, Begonia, Billbergia Bladkaktus och Bondamaryllis.

Nedan finns information om själva uppropet men också var i landet tipsen kommit ifrån och vilka växter man funnit.

Kanske kan det ge egna idéer om man vill återskapa en dåtida krukväxtsamling?

Länkar:

Vad händer med tipsen till Krukväxtuppropet?

Efterlysningar av krukväxter till uppropet

Vilka landskap har tipsen kommit från?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
Carmarino
2018-02-17 13:31
#1

Läste "Krukväxtupproret" och undrade vad det var man gjorde uppror emot. 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Pyttelite
2018-02-17 13:50
#2

#1 Du är inte den enda - trodde först att det var några invasiva växter dom hittat på fönsterbrädan som skulle massutrotas men det var visst tvärt om. 😃


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Carmarino
2018-02-17 13:53
#3

#2 😂👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Spectabile
2018-02-17 14:05
#4

Jag tror att Bondamaryllis är samma växt som min mor kallade för Gubben och Gumman. Kan det möjligen stämma?

Pyttelite
2018-02-17 14:19
#5

Ja det stämmer och den kallas även för Äkta Makar.

I länken har den det latinska namnet  hippeastrum striatum  men jag har även sett namnet hippeastrum rutilum.

Just nu kan jag inte riktigt reda ut skillnaderna mellan dom men orsaken till att man kallat den för Bondamaryllis sägs vara att den är en minivariant av den "traditionella" Amaryllisen.

Bondamaryllis förökas vis sidolökar varför den just kallas för Äkta Makar/Gubben och Gumman eller Adam och Eva kanske beror på det men det är bara en chansning.

Om du har kvar en lök ska du vara rädd om den för dom är inte jättelätta att hitta i handeln.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Pyttelite
2018-02-17 17:12
#6

Nu har jag fått en bättre förklaring på namnet. Blommorna är oftast två och de vänder ryggen mot varandra. Tycker inte att det var någon vacker förklaring direkt men blomman är fin ändå. 🙂


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
Spectabile
2018-02-17 18:42
#7

Tack, då vet jag. Jo, som jag minns den var det två blommor på och klockorna var inte lika praktfulla som på den vanliga amaryllisen. Jag tror faktiskt inte jag sett den sedan jag var barn och det är ju ett tag sedan 😃

Tant Grön
2018-02-17 22:30
#8

Har en sådan som jag köpte på Tradera  för några år sedan. När löken kom såg det ut som om den frusit, men jag petade ner den i en kruka kalla fall. Men den vissnade snart ner. Snål som jag var så använde jag jorden till en annan växt. Efter någon månad kom det upp ett blad, det var löken som hade överlevt. 🙂

DesK
2018-02-17 22:58
#9

Så, nu är även jag med i krukväxtupproret 😃

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Pyttelite
2018-02-17 23:07
#10

Krukväxterna protesterar - krukväxterna har fått nog … 😡


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Upp till toppen
Annons: